شهرستان کمیجان با داشتن جاذبه های طبیعی و بکر هرساله در ایام مختلف سال جمعیت قابل توجهی از گردشگران و مسافران را به سمت خود جذب می‌کند.
کد خبر: ۹۵۸۷۶۹۷
|
۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ استان مرکزی در ایام نوروز جزو استان‌های پر تردد کشور است ولی به دلیل ناشناخته ماندن جاذبه‌های متنوع و جذابش تنها استانی برای عبور تلقی می‌شود.

این استان دیار روستاها و شهرهای تاریخی با سنن و فرهنگ‌های منحصربه‌فرد است؛ یکی از شهرهای زیبای این استان کمیجان، شهری در ۷۵ کیلومتری شهر اراک است. این شهر از سمت شمال با شهرستان‌های زرندیه، تفرش و از غرب با استان همدان، از جنوب با خنداب و اراک و از شرق با تفرش همسایه است. کمیجان و کلیه روستاهای شهرستان دارای گویش محلی ترکی است.

این شهر در محل تلاقی محور همدان-سلفچگان و اراک-همدان قرار گرفته و از قدیم الایام دارای مرکزیت سیاسی و تجاری بوده است. این شهر زادگاه عارف فرزانه شاعر بزرگ قرن هفتم استاد فخرالدین کمیجانی همدانی (استاد لسان الغیب حافظ) و مرکز ایل بزچلو یکی از ایلات بزرگ ایران به فرماندهی سردار آدور بادور است که در جنگی سپاه عثمانی را به سرکردگی شیبک خان شکست داده و سر بریده شیبک را به شاه عباس ارمغان داد. این ایل در تأسیس سلسله صفویه نقش اصلی را داشت. کوهستان‌های رسوبی و آهکی این شهر کلکسیون سنگواره‌ها و عرصه‌های مطالعات زمین شناسی است.

این شهر جاذبه‌هایی مانند بازار، قلعه خاندان بهادری، محله یزدی‌ها و زادگاه شاعر معروف فخرالدین عراقی را با نام چهرگزی که در قسمت شمالی محله بزرگ انار می‌باشد را در بردارد. از جاذبه تاریخی مانند تپه چرگزی باغ‌های حسن‌آباد و شیخ دیلی، محمود بلاغی، قوش دره و مزرعه احمدآباد و باغات و دشت گسترده انار و… می‌باشد. کمیجان در دامنه کوه سر به فلک کشیده وفس بوده و تپه‌های بزرگی چون چهرگزی و امام یالی از سمت شمال شرقی و شرق آن را احاطه نموده‌است.

عمده محصول باغی و زراعی شهرستان کمیجان انگور، بادام و گردو می‌باشد. همچنین محصولاتی مانند گندم، جو و محصولات غلات و حبوبات در کمیجان کاشت و برداشت می‌شود. اکثر مردم در باغ‌های خود و زمین‌های کشاورزی خود فعالیت دارند.

کمیجان؛ دیاری کهن با جاذبه‌های طبیعی

موزه مردم‌شناسی

این موزه که در مسیر کمیجان به وفس واقع شده ابزار و وسایل قدیمی بسیاری را در معرض دید عموم مردم قرار می‌دهد. از جمله اشیای این موزه شامل گیوه، خیش، لوازم بافت قالی و گلیم، نسخه‌های خطی تعزیه، چرخ‌های نخ تابی، دوک و دیگر وسایل تاریخی است.

کمیجان؛ دیاری کهن با جاذبه‌های طبیعی

روستای تاریخی «وفس»

روستای تاریخی و گردشگری «وفس» نیز از توابع بخش مرکزی شهرستان کمیجان در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی این شهر قرار دارد. این روستا از شمال غرب به کوه قلعه گیری و از جنوب شرقی به کوه دزلی محدود می‌شود.

ارتفاع وفس از سطح دریا ۲۲۰۰ متر و آب‌وهوای آن معتدل و کوهستانی است. بناهای زیارتگاهی امامزاده یحیی و امامزاده اسماعیل و امامزاده شاهزاده حسین در روستای وفس، نشانه‌های قدمت تاریخی این روستا است.

روستای وفس از روستاهای ییلاقی استان مرکزی است و چشم‌اندازهای طبیعی و همچنین قدمت این روستا، نمودی از سنن و سبک زندگی تاریخی در خطه مرکزی را به نمایش می‌گذارد.

کمیجان؛ دیاری کهن با جاذبه‌های طبیعی

آتشکده فردقان

آتشکده فردقان که در روستایی به همین نام واقع است، از معدود آثار به جای مانده از دوره ساسانیان محسوب می‌شود.

این آتشکده بر روی تپه‌ای مجاور فراهان دیده می‌شود. تمام آتشکده و بخشی از دیوارهای قلعه خراب شده است. ارتفاع دیوار اصلی باقی مانده حدود ۹ متر، قطر پی‌های آن حدود پنج متر و همه از سنگ و ساروج است.

در وسط قلعه، تعدادی پی‌های سنگی به قطر پنج متر وجود دارد که می‌توان بازمانده تالارهای متعدد و آتشگاه و نیایشگاه باشد. احتمالاً این آتشکده به عصر ساسانی تعلق دارد. در ضلع شمالی قلعه، در زیرزمینی که در حال حاضر آغل گوسفندان و انبار علوفه است، تعداد چهار ستون به قطر حدود دو و نیم متر از آجر و ساروج دیده می‌شود. ستون‌ها تقریباً در کنار هم قرار گرفته‌اند و حدود سه متر از آنها نمایان و قسمت بیشتر آنها داخل زمین و زیر آوار خاک است.

این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۵۰۱۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کمیجان؛ دیاری کهن با جاذبه‌های طبیعی

رودخانه قوره چای

کشور ایران از شمال تا جنوب و شرق تا غرب سراسر مملو از مناطق بکر و چشم اندازهای شگفت انگیزی است که به خاطر دیده نشدن آنها و یا شاید عدم معرفی این مناطق توسط مسئولین همچنان ناشناخته مانده است.

شهرستان کمیجان مناطق مختلفی از طبیعت بکر روستاها تا جاذبه‌های تاریخی ۳۰۰۰ هزارساله دارد، منطقه گردشگری ای دلی تنها نمونه‌ای از طبیعت بکری است که می‌تواند از مکان‌های انتخابی مسافران نوروزی باشد.

منطقه گردشگری ای دلی نزدیک کوهستان‌های میلاجرد بین دو روستای خاتم آباد و سلوکلو واقع است. چشمه‌های ای دلی در مسیر قوره چای قرار گرفته است و جریان آب چشمه‌هایی که به قوره چای می‌ریزند با طی کردن مسیری به قره چای هدایت و روانه می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار