حجت‌الاسلام اصغر کارجو برگزیده مسابقات قرآن و عترت بسیج در رشته «دعاخوانی» است که در کنار انجام مسئولیت‌های اجتماعی به کار تبلیغی و آموزش قرآن پرداخته است.
کد خبر: ۹۵۸۷۳۲۹
|
۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ خداوند متعال برای رفع مشکلات انسان‌ها راه‌ها و شرایط خاصی در نظر گرفته است که دعا یکی از مهم‌ترین این راه‌ها برای مرتفع کردن پستی و بلندی‌های زندگی است. خیلی از ما به بهانه تقدیر و پیشانی نوشت از دعا صرف‌نظر کرده‌ایم. از خواستن نزد پروردگار کریم، حتی برای آرزو کردن بهانه می‌آوریم؛ چون در خیال کوچک‌مان نمی‌گنجد که چیزی هرچند دور و دست نیافتنی محقق شود. این معجزه را از سوی پروردگار نیز بعید می‌دانیم. کاش می‌دانستیم ‌اشتیاق خدا به بنده‌اش که از او خواسته‌اش را بخواهد تا چه اندازه است!
دعا چه به عنوان یک ابراز نیاز و چه به عنوان یک نقطه آرامش به عنوان یک نیاز برای آدمی تلقی  می‌شود. پروردگار بلند مرتبه در قرآن مجید در آیات بسیاری به ضرورت دعا‌ اشاره کرده است و به دنبال آن پیامبران، امامان و مراجع همواره انسان را به دعا و نیایش با خالق خود فراخوانده‌اند.

دعا، نه تنها آثار و برکات فراوان در زندگی فردی انسان به جای می‌گذارد بلکه بهره‌های بسیاری در زندگی اجتماعی انسان و برای اجتماع انسانی به همراه دارد.

مصاحبه با برگزیده مسابقات قرآنی بسیج کشور؛

حجت‌الاسلام اصغر کارجو برگزیده مسابقات قرآن و عترت بسیج در رشته «دعاخوانی» است؛ ساعتی را با وی به گفتگو نشستیم تا برایم‌مان از موفقیت‌هایش بگوید.

لطفاً خودتان را معرفی کنید و سن و شغل خودتان را نیز بفرمایید: 
اصغر کارجوآجیرلو هستم متولد سال 1366 و در حال حاضر به عنوان رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان فراهان انجام مسئولیت می‌کنم. افتخار این را دارم که مؤذن، قاری قرآن و مدرس فنون قرائت‌های قرآنی هستم.

از چه زمانی در عرصه فعالیت خودتان را شروع کردید؟
از دوره نوجوانی وارد این عرصه شدم، بعد در دوران تحصیل که وارد حوزه علمیه شدم مشغول تدریس فنون قرائت قرآن، تجوید و قرائت را شروع کردم و تا به امروز هم در این زمینه مشغول فعالیت هستم. خدا را شاکرم که طی این سالها نیز برکات آن شامل حالم شده است. طی این مدت چهار رتبه ملی کسب کرده‌ام. سال 83 در رشته اذان رتبه دوم را کسب کردم و از سوی مقام معظم رهبری به سفر حج مشرف شدم و این برایم سعادت بزرگی بود.

چرا به رشته دعاخوانی روی آوردید؟

ضرورت دعا و ارتباط با خدا مسئله‌ای بسیار مهم، و یکی از مهم‌ترین راه‌های قرب و نزدیکی به خدا است که اگر در جامعه این ارتباط قوی، و به نحو اکمل و احسن باشد نه تنها مشکلات فردی بلکه مشکلات اجتماعی و بسیاری از مسائل سخت و پیچیده که لاینحل به نظر می‌رسد به آسانی حل خواهد‌ شد.

توجه به دعاخوانی و نیایش با خدا در دین اسلام مورد تأکید بوده و شرط عنایت خداوند، به هرانسانی، دعاخوانی و ارتباط با او است. زیرا قرآن کریم فرموده:قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ « اگر دعای شما نبود،خداوند به شما توجه نمی‌کرد.» ( فرقان آیه77)
كلمه‌ى‌ «دُعاؤُكُمْ» دو نوع معنا شده است:

الف: دعا كردن شما به درگاه خداوند، كه همين ناله‌ها و تضرّع‌ها و دعاها سبب عنايت خداوند به شماست.

چنانكه در حديث مى‌خوانيم: كسى كه اهل دعا باشد، هلاك نمى‌شود. «بعد خداوند از گروه مقابل كه اهل دعا نيستند شكايت مى‌كند كه شماحقّ را تكذيب كرديد و به جاى نيايش به سراغ بت‌ها و هوسها و طاغوت‌ها رفتيد وحقّ را تكذيب نموديد كه كيفرتان را خواهيد ديد.

ب: دعوت خداوند از مردم، زيرا سنّت الهى دعوت از مردم براى پذيرفتن حقّ و اتمام حجّت بر آنان است و اگر اين دعوت نباشد؛ «لَوْ لا دُعاؤُكُمْ» مردم ارزشى ندارند. آنچه آنان را موجود برتر و ارزشمند مى‌كند، همان پذيرش دعوت خداوند مى‌باشد، ولى شما دعوت الهى را نپذيرفتيد و تكذيب نموديد، پس اميد خيرى در شما نيست وبه كيفر عملتان مى‌رسيد.

خداوند در يك جا مى‌فرمايد: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» «بشر را براى عبادت آفريدم و در اين آيه مى‌فرمايد: اگر دعاى انسان نبود، او ارزشى نداشت، بنابراين دعا روح و مغز عبادت است. چنانكه در روايت مى‌خوانيم: «الدعاء مخ العبادة» به واقع دعا ابزاری است كه بنده را به خالق پیوند می‌دهد و از طریق آن، نیازهای فردی و درونی خویش را با خداوند قادر متعال در میان می‏‌گذارد و در پرتو آن به سكون و آرامش نایل می‌آید. راه و روش اهل بیت پیامبر و امامان معصوم علیهم السلام نشانگر آن است که این بزرگان بر سیره تربیت دینی یاران و فرزندانشان بسیار تأکید داشته‌اند.

به نظر شما چگونه می‌شود فرهنگ قرآنی را در جامعه ترویج داد؟
به نظرم برای اینکه بتوانیم فرهنگ ناب قرآنی را در سطوح مختلف جامعه ترویج بدهیم، ارائه طرح‌های کاربردی است که مردم در زندگی روزمره خود احساس می‌کنند، اگر مردم زندگی با آیه‌های قرآن را در زندگی خود لمس کنند قطعا تأثیرات آیات وحی الهی را خواهند دید.
جامعه ما با اینکه علاقه‌مند به قرآن هستند ولی متاسفانه از آموزش مهارتی تا مفاهیم و معانی قرآنی به دور هستند؛ و در جامعه به جای مهارت آموزی در میان عموم مردم متاسفانه به سمت و سوی نخبه پروری روی آورده شده است یعنی قرآن را به جامعه طوری معرفی کردند که هرکس صدای زیبا داشته باشد باید قرآن بخواند و این روش شکاف عمیق و فاصله چشم‌گیری میان تمام آحاد مردم و قرآن ایجاد کرده است در حالیکه تمامی مردم حق تلاوت و انس با قرآن دارند چرا که این کتاب الهی برای هدایت همه مردم آمده است.
در آیه شریفه 16 سوره نحل چنین آمده که«و انزلنا الیک الذکر لتبین لناس ما نزل الیهم» یعنی گرچه قرآن بر شخص پیامبر نازل شده، اما مخاطب آن همه مردم هستند؛ شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی لناس ...«یعنی قرآن آمده برای هدایت تمامی بشریت نه فقط برای قشر خاص»؛ پس باید همگی دست به دست یکدیگر بدهیم و طرح و برنامه قرآنی تدوین کنیم که همه مردم از این هدیه الهی بهره کافی را ببرند.

چند فرزند دارید؟ بچه‌ها را هم با فرهنگ قرآنی مأنوس کردید؟
صاحب 5 فرزند هستم و خدا را از این بابت بسیار شاکرم؛ باتوجه به اینکه خواندن قرآن جزو برنامه زندگی ما است فرزندان‌مان نیز به فراگیری و خواندن قرآن علاقه‌مند هستند به طوری که هر فرزندانم به غیر از کوچکترین آن‌ها که دو سال دارد، در زمینه حفظ و روانخوانی به جد فعال هستند.

در عرصه تبلیغ هم فعالیت دارید؟ چرا در این عرصه فعالیت کردید؟

توفیق 13 سال سابقه تبلیغ در داخل و خارج از کشور را دارم؛ تاریخ اسلام نشان می ‌دهد که از آغاز تا کنون تبلیغ و تلاش مبلغان دینی نقش بسزایی در معرفی این دین آسمانی به مردم دنیا و اقبال آنان به این دین داشته است؛  یکی از علل اساسی گسترش اسلام، در کنار عواملی؛ همچون فتوحات، تبلیغ آن توسط عالمان و مبلغان دینی بوده است

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار