مدیرکل انتقال خون استان مرکزی زمان فعالیت مراکز انتقال خون در ماه مبارک رمضان و نوروز را اعلام و از وضعیت ذخایر خونی استان ابراز نگرانی کرد.
کد خبر: ۹۵۸۵۷۴۵
|
۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ ریتا ظهیری  مدیرکل انتقال خون استان مرکزی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرگزاری‌های استان مرکزی با اشاره به وضعیت بانک خون استان گفت: وضعیت ذخایر خونی در استان در حدود ۷ روز است که باتوجه به ایام پایانی سال، ذخیره پایداری نیست.

وی با اشاره به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و توأم شدن آغاز ماه مبارک رمضان با شروع تعطیلات نوروز افزود: باتوجه به افزایش مصرف خون در مراکز درمانی، لازم است که ذخایر خونی نیز بیش از این افزایش پیدا کند.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی تصریح کرد: از ابتدای امسال تا پایان روز گذشته ۴6 هزار و ۴۲۴ نفر به منظور اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون در استان مراجعه کردند که نسبت به سال گذشته که ۴۵ هزار و ۷۰۵ نفر مراجعه‌کننده داشتیم افزایش ۱.۵ درصدی مراجعه‌کنندگان را شاهد بوده‌ایم.

ظهیری با بیان اینکه تعداد معافیت‌ها نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، گفت: رسالت و وظیفه ما تأمین خون کافی و سالم است که در نتیجه مصاحبه غربالگری از مراجعه‌کنندگان اهدا ۲۰ درصد معاف شدند که نسبت به سال گذشته ۴.۸ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: طی این مدت ۳۷ هزار و ۵۶۹ مورد اهدای خون داشتیم که علی‌رغم افزایش مر اجعات میزان خون‌گیری در مراکز و پایگاه‌های انتقال خون در سطح استان تنها ۰.۸ درصد افزایش داشته و از این تعداد تنها ۲ هزار و ۲۲۶ نفر خانم بودند که نسبت به سال گذشته کاهش ۰.۲ درصدی را داشته‌ایم.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی از افزایش ۱.۸ درصدی مراجعین بار اولی اهدا خون خبر داد و گفت: ۵ هزار و ۳۰۹ نفر امسال برای اولین بار مراجعه داشته‌اند. 

ظهیری یادآور شد: طی سال جاری در اراک دو مرکز خون‌گیری حضرت ولیعصر(عج) در کوچه سعدی خیابان امام خمینی(ره)، شهید رجائی در خیابان شهید رجائی و پایگاه سیار را وارد مدار خدمت کردیم و به واقع واحدهای ارائه خدمات افزایش داشته ولی افزایش قابل قبولی را در بحث خون‌گیری را شاهد نبودیم.

وی یکی از دلایل کاهش میزان ذخایر خونی استان را عدم همکاری دانشگاه علوم پزشکی ساوه و تعطیلی دو هفته‌ای پایگاه انتقال خون این شهرستان اعلام کرد و گفت: سال گذشته طی این مدت ۸ هزار و ۴۵۸ مورد اهدا خون داشتیم در حالیکه امسال ۸ هزار ۲۹۵ نفر بوده است.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی  تصریح کرد: سال گذشته ۳ هزار و ۵۰۸ نفر در طول ماه رمضان به مراکز و پایگاه‌های انتقال خون مراجعه و دو هزار و ۸۴۵ مورد خون‌گیری داشتیم و امیدواریم در سال جدید شاهد افزایش این آمار به نحو چشمگیری باشیم.

ظهیری با ابراز نگرانی از کاهش ذخایر خونی استان در ایام نوروز گفت: از ابتدای سال ۱۰۰ درصد نیاز بیمارستان‌های استان به خون تأمین شده است همچنین تا این لحظه بالغ ۱۱۲ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در استان تولید و توزیع کرده‌ایم. همچنین ۱۰ هزار واحد خون که معادل ۳۰ هزار واحد است به شبکه خون رسانی در کشور تزریق کردیم.

وی از بانوان و جوانان دعوت کرد که این روزهای پر شور و معنویت و بهار قرآن و بهار طبیعت را مغتنم شمارند و به حمایت بیماران بشتابند تا بیماران نیازمند به خون نیز در این روزها در کنار سفره افطار و هفت سین در جمع خانواده حضور داشته باشند.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی به تغییر ساعات کاری و مراکز انتقال خون در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز اشاره و تصریح کرد: پایگاه انتقال خون شهید شیرودی از ابتدای ماه رمضان تا ۲۸ اسفند در ایام کاری در دو شیفت از ۸ صبح تا ساعت ۱۴ و از ساعت ۱۸ تا ۲۳:۳۰ آماده پذیرش مراجعه کنندگان است و ۲۹ اسفند نوبت کاری ۹ صبح تا ۱۳ است، در ایام نوروز هم از از دوم تا ۱۲ فروردین ۹ صبح تا ۱۴ و از ۱۸ تا ۲۳ بدون تعطیلی روزانه پذیرش انجام می‌شود و در شب‌های قدر نیز تا یک بامداد فعالیت برقرار است. 

ظهیری ادامه داد: به منظور حفظ ذخایر خونی در استان، پایگاه‌ انتقال خون ساوه نیز در ساعات عصر از ۱۸ تا ۲۳:۳۰ در ایام کاری آماده پذیرش مراجعه‌کنندگان است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار