خبرهای داغ:
سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: طرح نهضت روشنایی پل باستانی این شهرستان درحال اجرا است.
کد خبر: ۹۵۸۲۰۰۵
|
۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، حمیدرضا خادم گفت: باهدف استقبال از فصل بهار و با توجه به استقبال شهروندان از اجرای طرح نهضت روشنایی در دزفول توسط شهرداری، عملیات روشنایی پل باستانی با نصب چراغ‌های دفنی زیر نظر اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان انجام شد.

وی افزود: پس از پایان یافتن عملیات کامل مرمت پل باستانی، عملیات نهایی روشنایی آن هم انجام خواهد شد.

خادم ادامه داد: پل قدیم یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی دزفول است که دو منطقه شرقی و غربی دزفول را به هم وصل می‌کند و در گذشته یکی از راه‌های رابط منطقه جندی‌شاپور و سرزمین بین‌النهرین بوده که به دستور شاپور اول پس از پیروزی بر والرین و با به‌کارگیری اُسرای رومی ساخته شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول اضافه کرد: این پل دارای ۱۴ دهانه است و آب رودخانه دز از زیر آن عبور می‌کند؛ پل قدیم دزفول از سنگ ساروج و آهک بنا شده و در دوران حکومت عضدالدوله دیلمی، صفویان و پهلوی بازسازی شده است، اما پایه‌های پل حکایت از دوران ساسانی دارد.

وی می‌گوید: پل قدیم دزفول از معدود پل‌های دنیا است که با گذشت بیش از ۱۷ قرن، اما همچنان پابرجا است و به عنوان قدیمی‌ترین پل استوار جهان که هنوز حیات خود را حفظ کرده است در جهان شناخته می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار