خبرهای داغ:
نشست جهاد تبیین با محوریت نشست سبک زندگی اسلامی در پایگاه مقاومت بسیج بیت الزهرا مهدیه،حوزه حضرت زینب سلام الله علیها فارسان برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۷۳۹۰۶
|
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛استاد حوزه علمیه سبک زندگی را  مجموعه‌ای از رفتارها و الگوهای کنش هر فرد دانست و گفت:سبک زندگی، مجموعه‌ای از رفتارها و الگوهای کنش هر فرد است که به بُعدهای هنجاری و معنایی زندگی اجتماعی نظر داشته باشد. چنین مجموعه‌ای می‌تواند کلی متمایز را پدید آورد که در کنار دلالت بر ماهیت و محتوای خاص تعاملات و کنش‌های اشخاص، نشان‌دهنده کم و کیف نظام باورها و ارزش‌های افراد نیز باشد.

سرکار خانم مرادی، افزود: بی‌تردید در مسیر بدست آوردن سبک زندگی اسلامی باید به خاستگاه آن یعنی همان فرهنگ اسلامی مراجعه کرد و روشن است که منبع اصلی و اساسی فرهنگ اسلامی، کتاب الله و قرآن کریم می باشد، سبک زندگی سطحی‌ترین لایه‌های زندگی را به عمیق‌ترین لایه‌های آن پیوند می‌زند و از سوی دیگر قرآن کریم از جهت جاودانگی، از کلّیت در آموزه‌ها برخوردار است.

وی،با اشاره بر حدیث عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ؟ فَقَالَ عَلَى أَرْبَعَهًِْ أَشْيَاءَ- عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ؛ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ؛ وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطْمَأْنَنْتُ؛ وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ؛حضرت امام صادق علیه السلام در بیانی کوتاه فلسفه و سبک زندگی خویش را این گونه ترسیم می‌ فرمایند: از امام همام سوال کردند، كار خود را بر چه اساسى استوار ساخته‌اىد؟ فرمودند: بر چهار اصل: فهمیدم كه عمل مرا كسى ديگر انجام نمى‌‏دهد پس برای انجام آن تلاش کردم؛ دانستم كه خدا بر کار من آگاه است، پس از انجام کارهای ناشایست، حيا كردم؛  فهمیدم كه روزى مرا ديگرى نمى‌خورد پس آرام گرفتم؛ دانستم كه پايان كار من مرگ است پس براى آن آماده شدم.

مرادی، در پایان سبک زندگی و زندگی را اموری جدانشدنی از حیات بشر دانست و اظهار کرد:هر چند معنای زندگی و سبک زندگی، اموری جدا نشدنی از حیات بشر بوده و همواره انسان دارای پاسخ معین به این دو مسأله مهم است، اما بحث مستقل از آن ها و تحلیل مسأله و پرسش، همچون بسیاری از مسائل دیگر، امری مربوط به دوره معاصر و علوم جدید برخاسته از عقلانیت بشر است؛ و به همین جهت در توصیف و تحلیل مفهومی این دو مسأله از یافته های این علوم بهره گرفته شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار