خبرهای داغ:
آیین اختتامیه بیست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت به میزبانی شهر شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی و مهد فرهنگ و تمدن ایران با حضور مسئولین کشوری و استانی برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۷۲۴۸۵
|
۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، آیین اختتامیه بیست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت به میزبانی شهر شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی و مهد فرهنگ و تمدن ایران با حضور امیر «نبی سهرابی» جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، سرتیپ دوم پاسدار «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، غلامعلی حداد عادل مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شاعران مطرح کشوری و مسئولان استانی برگزار، و برگزیدگان در پایان این مراسم تقدیر شدند و بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب رونمایی شد که این کتاب‌ها با موضوع دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت در قالب‌های داستان، روایت، تاریخ، شعر، خاطره، پژوهش ادبی، ترجمه و... است که ۲۳ عنوان آن برابر نظر کارشناسان استانی و کشوری، قابلیت اثر ملی را دارند.

غلامعلی حداد عادل مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این آیین اظهار داشت: شیراز شهر شعر است و با حوادث اخیر تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ(ع) باید این شهر را شعر شهر و شهادت دانست.
وی افزود: شیراز را اگر پایتخت شعر ایران بنامیم گزاف نیست و شمار چشمگیر آثار رسیده به بیست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت، گواه ادب پروری در این سرزمین است.
مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان اینکه شعر از مشخصات فرهنگ ایران زمین است، تاکید کرد: کسی اگر جایگاه شعر را نزد ایرانیان نداند فرهنگ ایران را نمی شناسد چراکه شعر نشانه فرهیختگی در فرهنگ ایران است و از دیرباز هرکس با هر شغلی می خواسته اظهار فرهیختگی کند یا شعر می شناخته یا خود شعر می سروده است بنابراین گل زبان نیرومند و کهن زبان فارسی که شاخ و برگش پهنه گسترده ای از آسیا و جهان را فرا گرفته، شعر است.

شیراز، ایستگاه پایانی بیست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت/ هدف اصلی کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت «ترویج فرهنگ دفاع مقدس و ارتقای پایداری ملی ایرانیان» است
وی با بیان اینکه شعر را معجزه روح و روان انسان می نامند، تاکید کرد: تفاوت شعر با سایر هنر ها این است که برای خرید ماده آن هزینه ای مصرف نمی کنیم و هر کس ماده هنر شعر را در اختیار دارد و در دسترس همگان است.
این استاد دانشگاه، انقلاب اسلامی را یک حادثه عظیم، جاری و مستمر دانست و اظهار داشت: شعر انقلاب خصوصیات محتوایی و سوری را در کنار یکدیگر دارد چراکه اگر شعر انقلاب را با دوره قاجار و بعد از آن مقایسه کنیم، درخواهیم یافت که شعر انقلاب نه بازگشت به آن دوره و نه بعد از آن است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه از دورن مایه شعر انقلاب سرشار از مضامین الهی و انسانی است و شعر انقلاب شعر ارزش‌ها، تعهد است و از نظر خصوصیات سوری این شعر از ذائقه طبیعی و سنتی ایران دور نیست، تصریح کرد: در شعر انقلاب، شعر نو هم می بنیم و داریم شاعرانی هستیند که در انقلاب شعر نو می سرایند اما صورت غالب در شعر انقلاب، شعر موزون است برای آنکه شعر از موسیقی جدا نیست و شعر موزون موسیقی را در خود دارد.
به گفته وی، التزام به وزن و موسیقایی بودن، شعر انقلاب را مردمی کرده و ذائقه طبیعی و تاریخی مردم ایران است.
حداد عادل با تاکید بر اینکه این کنگره ملی شعر، دفاع مقدس خود عظمتی است که هرچه درباره آن بسرایند و بگویند، این عظمت ناگفته می‌ماند، دفاع مقدس را یک واقعیتی دانست که بود آن از نمود آن بسی بیشتر است.
مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: از 87 جلدی کتاب مفصل بودیم که در این جلدها خاطرات آزادگان ثبت و ضبط شده بود و آن مقداری است که خاطرات اسرا از دفاع مقدس گوشه ای از پهنه گسترده دفاع مقدس است. مقاومت، امتداد انقلاب اسلامی در فراسوی مرز های ایران است و امتداد استمرار دفاع مقدس است و امروز مقاومت مسئله روز جهان بوده که مهم ترین خبر عالم، مقاومت است که ریشه آن را می توان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایران دانست.

وی ادامه داد: شاهد هستیم که از یک سو ظلم و جنایت و بی رحمی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی و از یک سو صبر و مقاومت و مظلومیت از مردم فلسطین و غزه هستیم که مقتدر مظلوم هستیم.
مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان اینکه روزهایی که می گذارنیم یک کتاب در دفاع مقدس و مقاومت مطلب دارد و امروز شما ملاحظه می کنید که فلسطین به ویژه غزه، سوریه، لبنان، یمن، کرمان درب باغ شهادت کماکان باز است، افزود: پیکر سرداران خود را در عرصه های مقاومت به دوش می کشیم بنابراین مقاومت و دفاع مقدس تمام نشده و جنگ حق و باطل هم میدان امتحان برای فرهنگ غربی یک امتحان است که این اندازه در مقام صحبت انسان دوستی می شود اما در واقعیت سبب بیداری می شود، همانطور که شهادت حاج قاسم سلیمانی، موج تازه ای از بیداری ایجاد کرد و غرب زدگی در عرصه سیاسی و فکری و فرهنگی در کشور ما با آن اقدام جنایت کارانه ترامپ در شهادت سردار دل ها رنگ باخت و غرب گرایان مجبور به عقب نشینی شدند.
امیرستاد نبی سهرابی جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هم در ادامه این مراسم اظهار داشت: اگر اشعار حماسی در دفاع مقدس نبود به پیروزی های بزرگ دست پیدا نمی کردیم و رزمندگان با استماع هنر شاعران، جانی دوباره می گرفتند.
جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس افزود: شعر صرفا برای شعر نیست و برای اثر گذاری بر جامعه است و به خصوص بر جوانان و نوجوانان اثر داشته باشد بنابراین آثار منتخب را منتشر خواهیم کرد تا همگان استفاده کنند .

شیراز، ایستگاه پایانی بیست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت/ هدف اصلی کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت «ترویج فرهنگ دفاع مقدس و ارتقای پایداری ملی ایرانیان» است
وی با بیان اینکه علاوه بر چاپ آثار کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت، اشعار منتخب به صورت صوتی و چندرسانه ای برای استفاده نسل جدید از شعر تهیه خواهد شد، تاکید کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ماموریت دارد که آثار و ارزش های دفاع مقدس را در جامعه ترویج دهد از این رو نشر آثار این کنگره فاخر هنری به شیوه های مختلف در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه شعر دفاع مقدس بخش مهم و اثر گذاری از ادبیات پایداری ایرانیان است از این رو کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت در راستای حفظ و پایداری این بخش ارزشمند برگزار می‌شود، تصریح کرد: شعر در ادبیات مقاومت نقش بسیار مهمی از ابتدا داشته است تا حدی که شاعران بزرگ ما نظیر فردوسی توانستند اتحاد ملی را با استفاده از هنر شعر ارتقاع دهند.
جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گفت: اگر شعر دفاع مقدس را به دو بخش سروده های زمان دفاع مقدس و زمان حال تقسیم کنیم خواهیم فهمید که بن مایه و درون اشعار زمان جنگ تحمیلی، تشویق، ترغیب و ستایش رزمندگان اسلام به پایداری و مقابل در مقابل دشمنان بوده و به تصویر کشیدن سوگ و اندوه و حماسه‌های آن زمان با استفاده از شعر و سرود شکل دهنده قالب هدف رسیدن به کربلا و در نتیجه رسیدن به قدس بود.
امیر ستاد سهرابی تصریح کرد: پس از دوران دفاع مقدس، مقاومت منطقه ای برای مقابل با رژیم منحوس صهیونیستی و استکبار جهانی شکل گرفت از این رو هنر شعر تکمیل شد و به و مضامین اشعار دفاع مقدس از گونه های نیایشی و حماسی به نو، بدیع و نیایشی تغییر کرد.
به گفته وی، اشعار دفاع مقدس تلفیقی از حماسه، آیین دینی و مذهبی است و در دیدار رهبر معظم انقلاب با شاعران در فروردین ماه امسال رشد شعر و ادبیات مورد توجه ایشان قرار گرفت.
جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با تاکید بر اینکه جوانان نسل جدید با جنگ تحمیلی زیست نکردند اما با خلاقیت و نوآوری های خود توانستند آثار را دبیرخانه کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت ارسال کنند که این موضوع نشان از رشد ادبیات پایداری و علاقه جوانان به این هنر ارزشمند دارد، از شاعران خواست تا شاعران تنها به چهره تراژدی جنگ تحمیلی نپردازند و اتحاد ملت، همدلی در مقابل دشمنان و مقابل با صهیونیسم، حماسه شهدا را در آثار خود مورد توجه قرار دهند.
این مقام مسئول یادآور شد: هدف اصلی کنگره ترویج فرهنگ دفاع مقدس و ارتقای پایداری ملی ایرانیان است.
کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت هر سال روبه رشد است چراکه شهدا حامی کنگره ملی شعر هستند و اثر وضعی حضور شهدا باعث اعتلای ادبیات و شعر می‌شود.
وی ابراز امیدواری کرد: بتوانیم هدف غایی این کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت را که تداوم پایداری ملی ایرانیان مقابل دشمنان است را طی سال های آینده محقق کنیم.
سرتیپ دوم پاسدار سعید کوشکی جهرمی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس هم در این مراسم اظهار داشت: شهر شیراز 5 هزار و 600 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و یک سوم از 270 هزار رزمنده دفاع مقدس استان فارس، شیرازی هستند که نشان از نقش آفرینی این شهر در تاریخ کشورمان دارد.

شیراز، ایستگاه پایانی بیست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت/ هدف اصلی کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت «ترویج فرهنگ دفاع مقدس و ارتقای پایداری ملی ایرانیان» است
سردار کوشکی با بیان اینکه کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت در بین دیگر رویدادهای این عرصه استثنا است، تاکید کرد: این کنگره در مشارکت دادن جوانان و همدل کردن مردم برای حضور و بروز خلاقیت خود در قامت شعر برای نشر فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت توانسته خوش بدرخشد و در بیست و پنجمین دوره این کنگره ملی شعر شاهد رشد 40 درصدی استقبال نسبت به دوره‌های گذشته هستیم.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ دفاع مقدس با بهره گیری از هنر، گفت: شاعران پرچمداران جنگ شناختی هستند و برای دفاع در این جنگ ترکیبی باید در تمامی ابعاد نظامی و فرهنگی آماده باشیم از این رو پرداختن به هنر و فرهنگ بسیار دارای اهمیت است.
بنابه گفته رئیس ستاد اجرایی بیست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت، با استفاده از لطافت هنر شعر، «دفاع مقدس» و عظمت حماسه آفرینی شهدا به خوبی معرفی می‌شود.
انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار