ضرورت مسئولیت‌پذیری و مشارکت همگانی برای داشتن هوای پاک

تبریز- مدیر کل حفاظت محیط زیست در دومین روز از هفته وای پاک با حضور در برنامه زنده هوای پاک اعلام کرد: برای تداوم هوای پاک در کلانشهر تبریز مسئولیت‌پذیری و مشارکت همگانی ضروری است.
کد خبر: ۹۵۷۱۱۹۵
|
۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، شهنام اشتری بمناسبت گرامیداشت هفته هوای پاک افزود: اگر بخواهیم هوای پاک را تعریف کنیم هوا در حالت عادی دارای ترکیباتی است که میزان استاندار تعریف شده داشته  اثرات مضری برای تنفس انسان ندارد و خارج از این رنج هوای آلوده بحساب خواهد آمد.

وی ادامه داد: از ابتدای سالجاری تاکنون با 105 روز هوای پاک، 176 روز هوای قابل قبول،  16 روز هوای تاسالم برای گروه های حساس به اضافه یک روز هوای ناسالم برای همه گروه ها رو به رو بوده و امروز نیز شاخص آلایندگی هوای کلانشهر تبریز 65 و در حد قابل قبول برای همه گروه هاست.

اشتری افزود: مطابق قانون هوای پاک در سال 96 حدود 23 دستگاه از جمله جهاد کشاورزی، سازمان صمت، شهرداری و محیط زیست و ... در خصوص آلاینده گی هوا پاسخگو و مسئول هستند با توجه به شعار امسال هوای پاک مسئول پاسخگو و شهروند مسئول اقداماتی در طول سالجاری انجام گرفته  که شامل افتتاح واحد گوگرد زدایی گازهای خروجی پالایشگاه تبریز و واحدهای فولاد شهرستان های بناب و بستان آباد نسبت به تجهیزات بازدارنده گی آلودگی هوا را میتوان عنوان کرد.

وی ضمن قدردانی از حمایت های امام جمعه محبوب و استاندار تلاشگر استان بیان کرد: صدور هرگونه مجوز برای تاسیس واحدهای صنعتی تا شعاع 30 کیلومتری تبریز ممنوع بوده و در خصوص تغییر کاربریها و توسعه فضای سبز کلانشهر تبریز  جهت متعادل سازی توسعه به سمت بهبود وضعیت زیست محیطی شهرمان بطور جدی و شبانه روز پیگیر هستیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به اینکه 70 درصد بار ترافیک تبریز عامل آلودگی هوای این شهر محسوب می شود  از مردم دوستدار محیط زیست تبریز درخواست کرد: تا حد امکان از خودروهای شخصی کمتر استفاده نموده خصوصا در بازه زمانی اوایل آذر تا آخر دیماه بدلیل وارونگی هوا و وجود 840000 خودرو  در کلانشهر تبریز بعنوان شهروند مسئول  درمسیر بهبودی وضعیت هوا  بطور جدی قدم بردارند.

وی در پایان راهکارهای مربوط به تعدیل هوای فعلی را با برنامه ریزی جدی برای انتقال واحدهای صنعتی کمتر از 30 کیلومتر به مکان دورتر از شهرکه بطور جدی در راس کار محیط زیست استان قرار گرفته و از طرفی اقدام اساسی شهرداری تبریز با افزودن 1700 دستگاه تاکسی نو و 200 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهر تبریز  و توسعه فضای سبز در مکان های پرتردد و شلوغ شهررا اعلام کرد.


 

ارسال نظرات
آخرین اخبار