نشست های روشنگری با محوریت تربیت و سرگروها با والدین به همت پایگاه مطهره فارسان برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۷۰۱۱۸
|
۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال بختیاری؛ سرکار خانم حیدری، در ابتدای سخنان خود با اشاره بر نمونه بارز تربیت فرزند اظهار کرد: تربیت فرزند موضوع بسیار مهمی در جامعه است و مادران شهدا نمونه بارزی در زمینه تربیت فرزند هستند.

وی افزود:نکته دیگری که دربحث تربیت کودک درهفت سال اول مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرد، ریحانه بودن کودک است. همان‌طورکه گل لطیف و ظریف است، با کودک درهفت سال اول باید ریحانه وار، با لطافت و محبت برخورد کرد.

کارشناس مسایل فرهنگی، با اشاره به دیدگاه اسلام در خصوص تربیت فرزندان گفت: رسول‌ گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم مراحل تربیت کودک را به سه دوره هفت ساله تقسیم کرده فرمودند: "الولد سیّد سبع سنین و عبد سبع سنین و وزیر سبع سنین" هفت سال اول دوران آقایی کودک است، هفت سال دوم دوران اطاعت از مربیان است و هفت سال سوم دوران وزارت و همکاری است. از نظر پیامبراعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم هفت سال اول زندگی فرزند، دوران سیادت و سروری کودک است بدین معنا که کودک در هفت سال آغازین زندگی باید در خانواده آقایی و فرماندهی کند، از این‌رو هر چه می‌خواهد در صورتی که برای او زیانبار نباشد و در توان پدر و مادر باشد، حتی‌المقدور باید تامین گردد. این دوره که دوره خودمداری است، دورانی است که کودک باید آزاد باشد و مسئولیتی متوجه او نشود، از این رو در روایات آمده‌است که هفت سال اول، کودک را برای بازی رها سازید. از نظر نبی گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم هفت سال دوم زندگی فرزند، دوره اطاعت و فرمانبرداری است، حالت عبودیت و بندگی کودک نسبت به پدر و مادر نتیجه همان اعتمادی است که در هفت سال آغاز زندگی نسبت به آنها پیدا کرده‌ است. پیدایش این حالت در کودک با عنایت به این که این ایام دوران تعلیم و تربیت اوست فوق‌العاده برای سازندگی او اهمیت دارد، هفت سال سوم زندگی کودک، دوران وزارت او در خانواده فرا می‌رسد. این مرحله، مرحله شکوفایی فکری و خود مدیری است که در این مرحله عواملی چون مشورت و تبادل افکار می‌تواند در رشد عقلی جوان نقش مؤثری ایفا کند و کارهایی که از او بر می‌آید به وی واگذار گردد تا مسئولیت‌پذیر شود.

سرکار خانم حیدری، افزود: درعین اینکه درمقابل رفتار‌های اشتباه فرزند باید رفتار متناسبی داشت، خانه و والدین باید پناهگاه محکمی برای او باشند به طوری که فرزند احساس نکند پشتوانه امنیتی خود را از دست داده است. وی، در پایان سخنان خود با اشاره به وجود گروه‌های مختلف تحصیلی در این پایگاه اظهار داشت: این پایگاه با وجود بسیجیان تحصیل‌کرده و متخصص خود دارای گروه مشاورین بسیج است که در ابعاد متعدد به بسیجیان مشاوره می دهند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار