خبرهای داغ:
سرباز وظیفه حجت الاسلام سهیل رجبی حافظ قرآن کریم ، در مسابقات سراسری قرآن کریم سپاه در رشته حفظ20 جزء مقام اول را کسب نموده است.
کد خبر: ۹۵۶۷۴۰۰
|
۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷

گفتگو با سهیل رجبی مقام اول رشته حفظ قرآن در مسابقات ستاد مشترک نیروهای مسلح

به گزارش خبرگزاری بسیج از گلستان؛ سرباز وظیفه حجت الاسلام سهیل رجبی حافظ قرآن کریم ، در مسابقات سراسری قرآن کریم سپاه در رشته حفظ 20 جزء مقام اول را کسب نموده است. در همین راستا مصاحبه ای با وی ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید:

 

لطفا خودتان را معرفی کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم.

سهیل رجبی زرگرآبادی هستم ،متولد اسفند سال 1374.از سال 90 وارد حوزه علمیه قم شدم؛ تحصیلات مقدماتی و عالی را طی 7 سال طی کردم و وارد درس خارج فقه و اصول شدم. در کنار تحصیلات کلاسیک، کارشناسی ارشد رشته قران و تربیت را اخذ نموده و هم اکنون دانشجوی دکتری همین رشته در جامعة المصطفی العالمیه قم هستم.

با لطف خداوند و اهل بیت (ع) توانستم کتابی به نام تفسیر علمی سوره نور بنویسم، انشالله که امام زمان (عج) قبول بفرمایند.

به دلیل یک سری از مسائل شخصی مجبور شدم به شهر خودم برگردم و توفیق شد به عنوان سرباز طلبه در سپاه پاسداران خدمت کنم که بسیار هم با برکت بود برای حقیر.

 

در خصوص سوابق قرآنی خود توضیحاتی بدهید.

بنده از زمان کودکی و نوجوانی بصورت پراکنده در مسابقات مختلف شرکت می کردم و خدا رو شکر در حد خودم موفق بودم ولی هیچ وقت هدفم مسابقه نبوده و نیست.

رتبه سوم مسابقات بسیج در رشته حفظ 3 جزء سال 1383

رتبه اول حفظ 5 جزء در مسابقات اوقاف استان قم

رتبه اول ترتیل در مسابقات اوقاف و امور خیریه در استان گلستان در سال 1388

رتبه اول حفظ ده جزء در مسابقات اوقاف استانی در سال 1398

رتبه اول حفظ 20 جزء در مسابقات حوزه های علمیه در قم

و رتبه اول حفظ 20 جزء در مسابقات سراسری سپاه پاسداران

غیر از مسابقات هم تا جایی که برایم مقدور باشه در حد خودم به اموزش قران به دیگران میپردازم ولی سعی میکنم بیشتر زمان خودم را به آموزش قران به همسر و فرزندم صرف کنم.

 

از چه زمانی با قرآن مانوس شدید و از چه سنی شروع به حفظ قرآن کریم کردید.

خداروشکر در خانواده ای کاملا قرانی متولد شدم. مادربزرگم حافظ قران بودند ، من و برادرانم هم حفظ قران را از 6 سالگی شروع کردیم، خب طبیعتا حفظ قران برای بچه هایی در این سن کار بسیار دشواری است و ما هم به همین خاطر بهونه گیری میکردیم ؛ تا اینکه مادرم برای اینکه ثابت کند این کار شدنی هست، خودش شروع به حفظ قرآن کرد و در مدت کوتاهی آن را به اتمام رساند. اینگونه بود که مادرم به عنوان اولین حافظ در خانواده و حتی شهر، کار تربیت سه فرزند خود را شروع کرد و نتیجه اش این شد که سه حافظ قران تربیت کرد.

البته ناگفته نماند پشت پرده همه ی این قضایا پدرم بود و هست. بدون اینکه دیده شود، تمام ما یحتاج زندگی ، اعم از مادی و معنوی کل خانواده را تامین می کرد.یک شوخی همیشه پدرم میکند و آن این است که من حافظ کل ایة الکرسی هستم. ولی بنظر بنده قطعا پدرم فراتر از حافظ قرآن است

 

انس با قرآن چه تاثیری در زندگی شما داشته است.

طی مدتی که در محضر قران بودم، به این درک رسیدم که قران از انسان محافظت میکند ! محافظت به معنای واقعی، به نظرم قران یک موجود زنده هست ،آنچه از روایات هم برداشت می شود همین هست. شما اگر با این موجود زنده دوست و رفیق شوی، همیشه همراه، دوست و محافظ شماست. بنده این را به خوبی درک کردم. در تمام مراحل زندگی خودم، در مواقعی  که از همه نا امید می شدم، در انتخاب ها، در دو راهی ها و... قران میامد و کمک میکرد.

 

با توجه به اینکه در این دوره از مسابقات رتبه اول را کسب کرده اید سطح برگزاری مسابقات را چگونه دیدید.

یکی از برکات و دستاورد های انقلاب، به برکت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، این بود که اهتمام ویژه ای به قران شد از این رو بهترین حافظان و قاریان جهان اسلام، در کشور عزیزمان ایران پرورش می یابند؛ لذا هرکسی که موفقیتی بدست میاورد مدیون انقلاب است.

مسابقات کشوری هم همیشه هیجان انگیز و پر محتوا بوده. آشنایی با داوران بین المللی، دیدار با مسئولین و متسابقین.

در مورد سطح مسابقات. با توجه به اهتمام سازمان به مسائل قرانی و فرهنگی، مسابقات این دوره، کیفیت خوبی داشت هم از لحاظ کمی و کم کیفی.

خود بنده هم تمام تلاوت های دوستان را دیدم و چیز های زیادی یاد گرفتم.

 

بجز حفظ قرآن آیا در رشته قرآنی دیگری هم فعالیت دارید.

برای اینکه کار قرانی جذابیت و قدرت تبلیغ داشته باشد، باید به شکل زیبا و دل نشین جلوه داده شود تا بیشتر دیده شود. بنده هم در کنار حفظ؛ مباحث صوت، لحن، تجوید و وقف و ابتد‌اء را در حد توان خودم دنبال کردم تا وسیله ای برای تبلیغ و شنیده شدن قران بشود.

غیر از این موارد هم در رشته تخصصی خودم، کتابی در مورد تفسیر علمی نوشتم.

اخیرا هم مدرک داوری حفظ قران را از سازمان تبلیغات اسلامی اخذ کردم.

ان‌شاءالله که خداوند توفیقات بیشتری به ما بدهد.

 

در این مسیر چه کسانی مشوق شما بوده اند.

هر کسی که بخواهد شروع به حفظ  کند مخصوصا اگر در سنین کودکی  باشد، نیازبه مشوق دارد، واقعا تشویق انگیزه می‌دهد. حالا این تشویق میتواند مادی باشد و میتواند معنوی باشد.

خب در مورد خانواده عرض کردم که پدر، مادر و برادرانم تاثیر زیادی داشتند. از جهتی هدایای مادی و معنوی و از طرفی ایجاد رقابت برادرانه؛ همین الان هم بنده با برادر کوچکم تقریبا هر شب محفل میگیریم.

اما مشوق اصلی بنده در این دوران، همسرم بوده( که خود ایشان هم حافظ ثلث قران است ). مسائل و مشکلات قبل و بعد از ازدواج، بطور کلی بنده را از قران دور کرده بود تا اینکه ایشان دوباره شوق جدیدی را در بنده ایجاد کرد. وقتی مشکلات فشار میاوردن، با صبر خودش، با گذشتن از خودش، راه را هموار می کرد و باعث افزایش روحیه و اعتماد به نفس من میشدند. اگر موفقیتی داشتم تماما زحمات ایشان بوده

 

از ثمرات ارتباط با قرآن کریم خاطره ای در ذهن دارید، در اتفاق یا حادثه ای که تاثیر مستقیمی در زندگی شما داشته باشد.

در مورد ثمرات مادی و معنوی قران هر چه گفته شود باز هم کم هست. ولی یکی از اتفاقات جالب برای بنده بر میگردد به دو سه سال پیش که در حال رانندگی و رفتن به زیارت اربعین بودم که ناگهان ماشین از جاده منحرف و واژگون شد. با اینکه تمام قسمت های ماشین از بین رفته بود ، فقط قسمت راننده سالم ماند و خدا رو شکر حتی یک جراحت هم بر نداشتم. بنظرم یکی از جا هایی که قران بنده را نجات داد همینجا بود.

 

مهمترین آیه یا سوره ای که به آن خیلی علاقه دارید.

هر آیه از قران مانند گلی هست که عطر و بوی خاص خودش را دارد و یا اینطوری بگم که هیچ آیه ای از قران برای انسان تکراری نمی شود. ولی معمولا برخی ایات و سوره ها بیشتر به دل انسان می نشیند. خودم به سوره انبیاء مخصوصا آیاتی که در مورد دعا و درخواست پیامیران الهی از خداوند است خیلی علاقه دارم و من را تحت تاثیر قرار می دهد

 

در پایان اگر توصیه ای به نوجوانان و جوانان علاقمند به حفظ قرآن دارید،، بگوئید.

هیچ وقت خودم را در حدی که بخواهم توصیه ای داشته باشم ندیدم. اگر هم جایی پیش آمده باشد، از روی وظیفه بوده.

اگر خانواده ها دوست دارند فرزندشان اهل قرآن باشد باید خودشان قران بخوانند، جلسات هفتگی قران در خانواده داشته باشند، هم تشویق کنند و جایزه بدهند و هم گاهی اوقات سخت گیری و تنبیه کنند. اگر قران برای خودشان مهم نباشند برای فرزندانش هم مهم نخواهد بود دقیقا مانند مزرعه ای که هر چه قدر بیشتر تلاش کنند محصول بیشتر و با کیفیتی در جوانی و نوجوانی فرزندان برداشت خواهند کرد.

ان‌شاءالله که خداوند به حق قران همه ی ما را عاقبت بخیر کند. بنظرم مهم ترین دعا همین هست:

خدایا ما را با قران محشور بفرما

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار