برخی از افراد تصور می‌کنند که قاطعیت داشتن و گفتن نظرات و افکار خود، آن‌ها را از رابطه دور می‌کند یا ارتباط اجتماعی ضعیفی را به نمایش می‌گذارد.
کد خبر: ۹۵۶۴۹۶۷
|
۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ برخی از افراد تصور می‌کنند که قاطعیت داشتن و گفتن نظرات و افکار خود، آن‌ها را از رابطه دور می‌کند یا ارتباط اجتماعی ضعیفی را به نمایش می‌گذارد. در حالیکه اصلا این گونه نیست. به یاد داشته باشید که ایستادگی برای خود و آنچه که به آن اعتقاد دارید، یک مهارت اجتماعی ارزشمند است.

در رابطه با تمام مسائل حتی مسائل کوچک و پیش پا افتاده صحبت کنید

ممکن است شما فکر کنید که فقط باید در رابطه با مسائل عمیق یا خیلی جدی با مشاور صحبت کنید، اما اینگونه نیست. به یاد داشته باشید که هیچ ملاک و مشخصه‌ای برای اینکه چه صحبت‌هایی مهم و چه حرف‌هایی مهم نیستند، وجود ندارد. شما می‌توانید در مورد هر چیزی که می‌خواهید و فکر می‌کنید که با گفتن آن احساس بهتری خواهید داشت، صحبت کنید.

البته گاهی افراد برای رسیدگی به یک بیماری خاص یا مشکل خاص به مشاوره مراجعه می‌کنند و باید در رابطه با آن مشکل صحبت کنند. مثلا اضطراب یا افسردگی.

اما گاهی مردم فقط برای گذر از یک تغییر  یا بحران در زندگی و ... می‌خواهند با کسی صحبت کنند. آنها نیاز دارند که کسی صحبت‌ها و درد و دل‌های آن‌ها را گوش داده و کمک کند تا با این تغییر کنار بیایند. در این صورت راحت و بدون تفکیک کلمات و سنجیدن جملات هر آنچه که در ذهنتان می‌گذرد را بیان کنید.

جسیکا اسمال، روانشناس، می گوید:«مردم در مورد همه چیز در جلسات مشاوره صحبت می‌کنند. آنها در مورد امیدها، رویاها، ترس‌ها، ناامیدی‌ها، آسیب‌ها، شرم، گفتگو با خانواده، تعاملات با شریک زندگی، شکست‌ها، تمایلات جنسی و … صحبت می‌کنند.»

هنوز نمی‌دانید که جلسه مشاوره خود را از کجا آغاز کنید؟ و با چه جمله شروع به صحبت کنید؟ پس سعی کنید آخرین اتفاقی که منجر به ناراحتی و مراجعه شما به مشاوره شده است را به یاد بیاورید. خیلی راحت و بدون استرس شروع به توصیف و تعریف آن کنید.

انواع دعوای زن و شوهر

زوج‌هایی که دائما در حال بحث با یکدیگر هستند، اغلب در چرخه و الگوهای تکراری نادرستی در رابطه قرار می‌گیرند. در این مورد بهتر است نگاهی به رابطه خودتان با همسرتان داشته باشید تا متوجه شوید که اکثر دعواهای شما به چه صورت است، چراکه دعواهای زن و شوهری هم انواع مختلفی دارد.

*خشم و عصبانیت‌های موقتی

حتما برای شما هم این موضوع بسیار پیش آمده که یک روز دعواهای شدید و پر از خشم و عصبانیتی با همسرتان داشته باشید این حال، چند روز و حتی شاید چند ساعت بعد تمام دلخوری‌های به وجود آمده را فراموش کرده و عاشقانه با یکدیگر رفتار می‌کنید.

*دعواها و مشاجره‌های مزمن

شاید هم جز آن دسته از زن و شوهرهایی هستید که بارها و بارها بر سر مسائل مشابه با یکدیگر دعوا کرده و هیچ گاه به دنبال پیدا کردن راه حلی برای حل این موضوع نبوده‌اید و مشاجره و بحث بخش مهمی از زندگی مشترک شماست.

*مشاجره و بحث‌های مسموم

مورد سوم دعوای زن و شوهر مربوط به آن دسته از زن و شوهرهایی می‌شود که عادت دارند، هر زمان که مشکلی برایشان پیش آید، شریک زندگی خود را سرزنش کرده و اغلب بر بحث‌های «برنده» تمرکز می‌کنند. اگر شما هم جز این گروه از افراد هستید حتما تاکنون بارها به شریک زندگی خود حمله کرده و آسیب‌های جدی را به وی وارد کرده‌اید تنها برای اینکه برنده بحث و دعوای پیش آمده شما باشید.

*کناره‌گیری و سکوت

امکان دارد، دعوای زن و شوهری شما به این صورت باشد که هر زمان اختلاف نظر بین شما و همسرتان پیش آید، ترجیح دهید کاملا کنار کشیده و هیچ صحبتی نکنید. موضوعی که می‌تواند موجب خشم و عصبانیت شدید طرف مقابل شما شده و منجر به ایجاد مشاجرات بزرگ‌تری شود.

*مشاجره‌های کوچک روزمره

دعوای زن و شوهری گاهی به این صورت است که زن و مرد هر روز در یک زمان مشخص بر سر یک موضوع با هم دعوا می‌کنند. برای مثال، می‌توانند به راحتی هر روز عصر که دو نفرشان از سرکار به خانه می‌رسند، خسته و فرسوده هستند سر موضوعات مختلف دعوا کنند.

اصولا دعواهای این گروه بیشتر مربوط به موضوعات بسیار کوچک مانند اینکه چه غذایی بخورند، چه کسی خانه را تمیز کند یا چه کسی آشپزی کند، است. این نوع از دعوا می‌تواند تبدیل به عادت روزانه زن و شوهرها شود.

نکته اصلی این است که صرف نظر از دلایل دعوای زن و شوهری، زمان یا نحوه جر و بحث یک زوج، شما باید یاد بگیرید که چگونه تا حد ممکن از شکل‌گیری مشاجره در یک رابطه اجتناب کنید. بدون شک تشخیص الگوهای مربوطه می‌تواند در ارتقای کیفیت زندگی شما بسیار حائز اهمیت باشد.

قطعا زمانی که هر دو نفرتان دائما در حال دعوا هستید، بیان احساسات می‌تواند بسیار سخت باشد. با این حال، باز کردن صحبت بر سر موضوعاتی که احساس خوبی به آنها ندارید به شما کمک می‌کند تا یاد بگیرید که چگونه چرخه دعوا در یک رابطه را متوقف کنید.

*هنگامی با همسرتان اختلاف نظر بر سر موضوعات مختلفی را دارید، به وی بگویید که چه احساس بدی از حرف‌ها و رفتاهاریش به شما دست داده است.

*به جای سرزنش شریک زندگی‌تان، از جملات «احساس می‌کنم» برای بیان نظرات خود استفاده کنید.

*اگر هم متوجه این موضوع شدید که شریک زندگی‌تان دائما در حال نادیده گرفتن احساسات شماست، هرگز نقش قربانی را بازی نکنید.

*به هیچ عنوان اجازه ندهید که شریک زندگی‌تان شما را تحت تاثیر شرایط بیرونی سرزنش کند.

پیش از صحبت مکث کنید
گفتن حرف‌های خشن و آزاردهنده می‌تواند بلافاصله موجب ناراحتی شما شود و باعث شوید بعد از گذشت مدتی از حرف‌هایی که زده‌اید، پشیمان شوید. بهتر است هر زمان در مورد یک موضوع ناراحت کننده صحبت می‌کنید، پیش از حرف زدن تا 3 بشمارید.

* فشار دادن دکمه توقف در وجودتان به شما کمک می‌کند تا از اظهار نظرات آزار دهنده‌ای که بحث را تبدیل به دعوا می‌کند، اجتناب کنید.

*چه رازهايی را نبايد به همسرتان بگوييد

صحبت‌های شما موجب دلخوری وی می‌شود

وقتی همیشه در کنار کسی به عنوان شریک زندگی‌تان هستید، به راحتی متوجه معایب و نقص‌های آن شخص می‌شوید. اگر شما در این رابطه خوشحال هستید و رابطه‌تان مستحکم است، ارزش ندارد روی چیزهای کوچکی که شما را آزار می‌دهد، تمرکز کنید. بهتر است آنها را مخفی نگه دارید تا اینکه شریک زندگی خود را با اشاره به آنها دچار احساس ناامنی کرده و یا آزرده خاطر کنید.

در چنین مواقعی بهتر است هر آنچه که در رابطه باعث ناراحتی و آزار و اذیت شما می‌شود را مخفی نگه دارید.

از ایرادات کوچکش صرفه نظر کنید

اگر برخی از اقدامات او مانند جویدن بد غذا یا خنده‌های عجیب و غریب او به شما و احساساتتان آسیب نمی‌رساند اما مورد تاییدتان هم نیست، بهتر است کمی صبور بوده و او در این رابطه صحبت نکنید. یا اینکه برخی از مسائل را به شیوه‌ای مثبت مطرح کنید به خصوص اگر می‌دانید که وی دمدمی مزاج است و انتقادات شما باعث ایجاد مشکل می‌شود.

سميه صفری كارشناس مشاوره

ارسال نظرات
آخرین اخبار