خبرهای داغ:
جانشین فرمانده سپاه استان در همایش پایگاه‌های نخبه‌پرور استان اصفهان که توسط سازمان بسیج علمی برگزار شد؛ با بیان این که کار علمی و رشد و ارتقای علمی را باید در معارف اسلامی ایرانی ببینیم؛ گفت: کار علمی بسیج با چارچوبه‌هایی که از طرف غربی‌ها بعنوان علم به ما داده شده؛ تناقض دارد.
کد خبر: ۹۵۶۱۲۵۴
|
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان، جانشین فرمانده سپاه استان در همایش پایگاه‌های نخبه‌پرور استان اصفهان که توسط سازمان بسیج علمی برگزار شد؛  با بیان این که کار علمی و رشد و ارتقای علمی را باید در معارف اسلامی ایرانی ببینیم؛ گفت: کار علمی بسیج با چارچوبه‌هایی که از طرف غربی‌ها بعنوان علم به ما داده شده؛ تناقض دارد.

مرتضی عمومهدی ضمن تسلیت ایام فاطمیه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بسیج به فرمایشات امروز مقام معظم رهبری اشاره و با تاکید بر گوش‌دادن و عمل کردن و تبیین این فرمایشات؛ گفت: اگر قرار است در بسیج کار علمی بکنیم و فضایی بوجود بیاوریم که رشد و ارتقای علمی داشته باشیم باید برویم به سمتی که ببینیم در معارف اسلامی ایرانی؛ علم و کار علمی چه معنایی دارد و اگر توانستیم این را احيا کنیم و یک قدمی در این رابطه برداریم قطعا کارمان موثر است و وقت‌گذاری ما به درد می‌خورد.

وی بیان کرد: گاهی شاهد این روند هستم ‌که در رده‌های بسیج و در حوزه فعالیت‌های علمی که دوستان کار می‌کنند بیشتر فضا همان چار چوبه‌هایی است که از طرف غربی‌ها بعنوان علم به ما داده شده و بعنوان کار علمی به آن توجه می‌شود که تفاوتش این است که بچه‌های بسیج آدمهای خوب و مطمئن در این مسیر گام برداشته و دارند کار می‌کنند.

عمو مهدی عنوان کرد: عقبه ما در سده‌ها و قر‌ن‌های گذشته حاکی از این است که انسان‌های تولید‌کننده و مولد علم داشتیم و در حوزه علمی در جهان حرف برای گفتن فراوان بود؛ اما الان نداریم دلیلش این است که ما در مسیری قرار گرفته‌ایم که غرب بعنوان مسیر علمی برای جهان تعریف و هدف‌گذاری و پایه‌گذاری کرده.

وی افزود: البته بعد از انقلاب اسلامی اتفاقات خوبی در حوزه شکافندگی علوم و تولید علم انجام شده است ولی باز هم با توجه به عقبه علمی که ایران و ایران اسلامی در گذشته‌های تاریخ داشته و با آن چیزی که الان داریم فاصله دارد و باید ویژه روی آن کار کنیم.

عمو مهدی عنوان کرد: الان فرض براین است که آن چیزی که چارچوبه‌های علمی و ظرف علمی از طرف غرب داده می‌شود این اگر رعایت نشود سریع برچسب غیر علمی به آن زده می‌شود در حالی که آن حیطه از علم که اسلام به آن توجه دارد یعنی آن چیزی که مایه بهتر زندگی کردن انسان‌ها می‌شود و مایه خوب زندگی کردن در دنیا شده و آخرت داشته باشد اصلا مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: الان تقریبا در کل دنیا آن چیزی که بعنوان کار علمی و فضای علمی مورد توجه قرار می‌گیرد همان علم منفعت‌مدارانه است که غرب به دنیا داده و دارد روی آن هم کار می‌کند. 

عمو مهدی اظهار کرد: بررسی و گفته‌ها حاکی از این است که در غرب دانشگاه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند که دانشگاه‌های نوع اول شکافنده و تولید کننده و محل استخراج علم هستند و دانشگاه‌های نوع دوم بیشتر مصرف‌کنندگی علم را دارند و اصلا دانشگاه‌هایی که برای دنیا طراحی کردند و قالب و چارچوبی که اینها برای دنیا بسته‌اند و توی همه کشورهای دنیا هم دارد پیاده می‌شود همین دانشگاه‌هایی هستند که بعنوان نوع دوم مدنظر قرار داده‌اند.  

وی با طرح این پرسش که چرا از این دانشگاه‌ها تولید و کشف علم و استخراج علم به معنای خودش بیرون نمی‌آید؛ بیان کرد:  دلیل آن این است که دانشجویان، استادان و حتی دانشمندان تبدیل به مصرف‌کننده علم شده‌اند یعنی یک کس دیگر کتابی را نوشته نهایت هنر مصرف‌کننده علم این است که آنچه آنها در کتاب‌ها نوشته‌اند را خوب یاد بگیرید؛ اما چرا از ابتدا نظریه  داده نمی‌شود و نظریه تولید نمی‌شود علت این است که در این فضا ما را بار آوده‌اند. 

عمومهدی با بیان این که الان جوان ما کار علمی را منحصر به فراگیری و مصرف کنندگی علم از آن چیزی که موجود هست می‌داند؛ عنوان کرد: پس وقتی قرار کار علمی داشته باشیم با دنبال این باشیم که خودمان کشف کنیم؛ و باید برای تولید علم خودمان را ببینیم. 

جانشین فرمانده سپاه استان اصفهان در شرایط فعلی مشکل را در تولید علم و استخراج علم و خوب علم غربی‌ها را یاد گرفتن؛ دانست و اظهار کرد: الان می‌بینیم وقتی دانش‌آموزان در حیطه علمی به سمت مباحث علمی و فناورانه سوق داده شده‌اند به دلیل فضایی که در آن بارشان آورده‌ایم آنچه بعنوان اختراع ارائه می‌کنند بیشتر یک پازل است تا طراحی ذهن نوجوان و جوان ما.  

عمومهدی با بیان این که در تولید علوم انسانی هم مصرف‌کننده نظریه غربی‌ها هستیم؛ گفت: اگر بتوانیم راجع‌ب این موضوع یک حرکت و قدمی را برداریم به نظرم شاید یک سال یا ده سال دیگر چند تا دانشمند در حوزه‌های مختلف تحویل جامعه و بشریت بدهیم که دردی از جامعه را دوا کند و تولیدی متناسب با تمدن نوین اسلامی داشته باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار