خبرهای داغ:
همدان-یکی از نخبگان قرآنی استان همدان گفت: اشاعه فرهنگ قرآنی یکی از بزرگترین الزامات جامعه اسلامی است
کد خبر: ۹۵۴۷۱۱۰
|
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
اشاعه فرهنگ قرآنی یکی از بزرگترین الزامات جامعه اسلامی است

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم خانواده‌های کارکنان نیرو‌های مسلح و چهاردهمین دوره مسابقات قرآن کریم خواهران شاغل نیرو‌های مسلح شهریورماه  امسال به میزبانی سازمان عقیدتی - سیاسی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد.

در این دوره از مسابقات منتخبانی از ستاد کل نیرو‌های مسلح، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند که طیبه مهر موحد از استان همدان در مسابقات سراسری قرآن کریم نیرو‌های مسلح موفق به کسب رتبه سوم شد.

در این زمینه گفتگویی با این نخبه قرآنی استان همدان داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

لطفا خودتان را معرفی بفرمایید؟

بنده طیبه مهر موحد متولد سال ۱۳۵۴ و دارای مدرک کارشناسی علوم قرآنی و حدیث از دانشگاه پیام نور همدان هستم.

چگونه شد که با قرآن مأنوس شدید؟

از کودکی تلاوت قرآن توسط قاریان خصوصا عبدالباسط را خیلی دوست داشتم و اغلب تلاوت‌های قبل از اذان را گوش می‌دادم و در سن ۷ سالگی بر اثر شنیدن زیاد حفظ می‌کردم.

فعالیت‌های قرآنی خود را از چه زمانی آغاز کردید؟

از سن ۷ سالگی فعالیت قرآنی را شروع کردم که البته به دلیل عدم وجود کلاس و امکانات در حد شنیدن قرآن و تمرین و تقلید سبک اساتید بود.

چه چیزی شما را به این سمت و سوی سوق داد؟

علاقه وافری که به قرائت تحقیق داشتم و تشویق خالصانه مادرم و برخی معلمان و جذابیت آیات قرآن مرا روز به روز بیشتر به سمت فراگیری و فعالیت در زمینه قرآن سوق داد. شرکت در مسابقات قرآنی موجب تشویق بیشترم شد.

در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

در حال حاضر به عنوان مسئول حوزه بسیج دانش آموزی شهیده گروسیان ناحیه همدان در سپاه انجام وظیفه می‌کنم.

چقدر زمان در طول روز به فعالیت‌های قرآنی اختصاص می‌دهید؟

مشغله کاری زیاد در حال حاضر امکان حضور فعال در محافل قرآنی را به من نمی‌دهد، اما در هر زمان ممکن انس با قرآن را انتخاب می‌کنم.

مشوق شما چه کسانی بوده‌اند؟

بهترین مشوق خود قرآن است که هر چه در آن دریای بیکران وارد می‌شویم جاذبه‌هایش ما را در خود محو می‌کند و پس از آن مادرم که تمام زندگی و پیشرفت در امور قرآنی را مدیون آن عزیز سفر کرده به دیار باقی می‌دانم. برخی معلمان دوره تحصیلم به خصوص شهیده حاج خانم مهین حبیبی بسیار تشویقم می‌کرد.

از محضر چه اساتیدی استفاده کرده‌اید؟

متاسفانه در دورانی که من فعالیت قرآنی داشتم استاد خاصی وجود نداشت و اغلب از نوار‌های موجود اساتید استفاده می‌کردم و از کتب تجویدی استاد موسوی بلده و... بهره می‌بردم، اما در مسابقات سپاه از محضر اساتیدی، چون خانم صحاف و خانم الماسی بهره بردم.

تاثیر انس با قرآن را در زندگی خود بفرمایید؟

من بدون اغراق می‌گویم تمام زندگیم را مدیون قرآنم و با همین تلاوت قرآن بسیاری از مشکلاتم و موانع در کار و زندگیم بر طرف شده است. در واقع الطاف بی‌نظیر قرآن را در جای جای زندگیم دیده‌ام.

تاکنون در چه مسابقاتی شرکت کرده‌اید و چه رتبه‌هایی را کسب نموده‌اید؟

در دوران تحصیل در مسابقات دانش آموزی همیشه شرکت فعال داشتم و چندین بار مقام اول را در سطح کشوری در رشته قرائت کسب نمودم. در مسابقات بسیج دو بار در کشور اول شدم و یکبار دوم.

در مسابقات سازمان تبلیغات (مطلع الفجر) رتبه دوم را در سطح کشور کسب کردم. در مسابقات تخصصی قرائت در زنجان (اوقاف) در مرحله نهایی رتبه چهارم را کسب کردم.

در مسابقات قرائت شاغلین سپاه ۵ بار در سطح کشور مقام اول را کسب کردم و در مسابقات نیرو‌های مسلح ۴ بار رتبه اول یک بار رتبه سوم را کسب کردم.

آخرین مسابقه قرآنی که شرکت کردید چه بوده و در کدام شهر برگزار شد چند شرکت کننده داشت و شما در چه رشته‌ای چه مقامی کسب کردید؟

در سال جاری (شهریور ماه) در مسابقات نیرو‌های مسلح که به میزبانی نیروی انتظامی در تهران برگزار شد در بین راه یافتگان به مرحله نهایی موفق به کسب رتبه سوم در رشته قرائت تحقیق شدم.

سطح مسابقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سطح مسابقات خیلی خوب بود و به دلیل گذراندن چند مرحله افراد شاخصی حضور داشتند.

چگونه می‌توانیم فرهنگ قرآنی را در جامعه رواج دهیم؟

اشاعه فرهنگ قرآنی یکی از بزرگترین الزامات جامعه اسلامی است. بر پایی کلاس‌های تخصصی که بتواند باعث رشد کودکان و نوجوانان شود. ایجاد محافل قرآنی گسترده با حضور اساتید، تشویق قاریان و حافظان به خصوص نوجوانان و جوانان از مواردی است کنه می‌تواند فرهنگ قرآنی را در جامعه نهادینه سازد.

به نظر شما چگونه می‌توان کودکان و نوجوانان و جوانان را به فعالیت‌های قرآنی سوق داد؟

ایجاد کلاس‌های قرآنی جذاب و متنوع، تشویق کودکان و نوجوانان علاقمند به قرآن و ترویج انس گرفتن با قرآن در منازل و مدارس بسیار مؤثر است.

خاطره‌ای اگر دارید در خصوص فعالیت‌های قرآنی خود بفرمایید.

در کانون بسیج به عنوان مدرس قرآن فعالیت داشتم. آن سال‌ها بهترین روز‌های زندگیم بود که با نوجوانان قرآن کار می‌کردم شاید سنم از کارآموزان خیلی بیشتر نبود. گاهی از صبح تا غروب کلاس داشتم و تجوید و قرائت تحقیق را آموزش می‌دادم. بسیاری از مربیان خوب همدان نتیجه آن کلاس‌هایم بودکه شاید بزرگ‌ترین افتخار و لذتم این است که آن نوجوانان را اکنون موفق و قرآنی می‌بینم به طوری که هر کدام در قسمتی از همدان مشغول به پرداخت زکات علم قرآنی خود و آنچه که به آنان به برکت قرآن آموختم هستند و بحمدلله با اخلاق قرآنی‌شان در جامعه تاثیرات خوبی دارند.

به عنوان حرف آخر اگر مطلبی هست بفرمایید.

من به عنوان قطره‌ای بسیار ناچیز از اقیانوس بیکران، بسیار بهره بردم و اکنون پس از تقریبا ۴۰ سال فعالیت قرآنی صمیمانه و صادقانه می‌گویم هیچ هم‌نشبنی بهتر از قرآن نیافتم. به جرأت می‌گویم هر کس می‌خواهد در آرامش و به دور از فتنه‌های آخرالزمان زندگی کند باید به قرآن توسل پیدا کند که کلمه به کلمه‌اش سودمند و عاقبت بخیری است.

در پایان ضمن تشکر از همه دست اندرکاران امور قرآنی به این جمله امیرمومنان (ع) اشاره می‌کنم که می‌فرمایند «خدا را خدا را در نظر بگیرید درباره قرآن، مبادا دیگران در عمل به آن بر شما سبقت بگیرند».

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار