رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تایباد گفت: کاروان‌سرای تاریخی عباس‌آباد در قالب «کاروان‌سراهای ایرانی» در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.
کد خبر: ۹۵۳۹۶۴۴
|
۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از تایباد؛ نظام‌الدین کارگزار اظهار کرد: کاروان‌سرای تاریخی عباس‌آباد تایباد در قالب «کاروان‌سراهای ایرانی» در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، در حال برگزاری است، ثبت جهانی شد.

 

وی افزود: کاروان‌سرای عباس‌آباد، از آثار دوران تیموری است و در ۲۶ کیلومتری جاده تایباد به تربت‌جام قرار دارد که ۲ سال پیش توسط بازرس یونسکو بازدید شد.

کارگزار ادامه داد: کاروان‌سرای عباس‌آباد در زمان رونق و آبادانی خود از جمله کاروان‌سراهای معتبر خراسان محسوب می‌شد و به دلیل فضاهای متعدد و امکانات رفاهی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

وی بیان کرد: امروزه این اثر تاریخی علاوه بر کاربری گردشگری به محلی برای علاقه‌مندان به علم نجوم تبدیل شده و به علت دوری از فضای شهری و کم‌بودن آلودگی نوری، از آسمان زیبایی در شب برخوردار است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تایباد خاطرنشان کرد: کاروان‌سرای عباس‌آباد به شماره ۲۳۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و با ثبت جهانی آثار تاریخی توجه ویژه‌ای و اعتبارات بین‌المللی برای مرمت و نگهداری آنها در نظر گرفته می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران با سه پرونده «کاروان‌سراهای ایرانی»، «الحاق جنگل‌های دیزمار به جنگل‌های هیرکانی» و «منظر فرهنگی ماسوله گیلان» در چهل و پنجمین نشست میراث جهانی یونسکو در ریاض عربستان سعودی حضور یافت که پرونده کاروان‌سراها شامل ثبت ۵۴ اثر است.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها