خبرهای داغ:
ترکاشوند در گفتگو با بسیج:

کاروانسرای فرسفج به عنوان اولین اثر جهانی استان همدان ثبت جهانی شد

همدان-رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری تویسرکان گفت: در اجلاس یونسکو کاروانسرای فرسفج به عنوان اولین اثر جهانی استان همدان ثبت جهانی شد.
کد خبر: ۹۵۳۹۵۳۷
|
۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۶

اسحاق ترکاشوند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در تویسرکان اظهار کرد: در اجلاس یونسکو که صبح امروز در ریاض عربستان برگزار شد پرونده زنجیره‌ای کاروانسرا‌های ایرانی که متشکل از ۵۴ کاروانسرا بودند به ثبت جهانی رسید.

وی افزود: یکی از این کاروانسراها، کاروانسرای شاه عباسی فرسفج است که به عنوان اولین اثر جهانی استان همدان لقب گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری تویسرکان با اشاره به وضعیت این کاروانسرا گفت: کاروانسرای شاه عباسی فرسفج در ۲۰ کیلومتری مسیر تویسرکان به کنگاور و در حاشیه این جاده و همچنین در مجاورت شهر فعلی فرسفج واقع شده است.

وی اضافه کرد: این کاروانسرا در واقع محل استراحت مسافران و کاروان‌هایی بوده که به قصد تجارت و سیاحت به غرب کشور و زیارت عتبات عالیات به عراق سفر می‌کردند.

 ترکاشوند با اشاره به قدمت این کاروانسرا گفت: ساختمان این کاروانسرا در فاصله سال‌های ۱۰۰۶ تا ۱۰۳۸ و به سبک معماری دوره صفویه ساخته شده است و مساحت آن حدود ۴ هزار مترمربع است.

 وی ادامه داد: مهمترین ویژگی کاروانسرای تاریخی فرسفج، وجود برج و بارو‌هایی در چهار گوشه آن است که بنا به ملاحظات امنیتی احداث شده بودند؛ این اثر به شماره ۱۹۷۰ در ۶ اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات