خبرهای داغ:
معصوم علیزاده خبر داد

ثبت جهانی ۲ کاروانسرای استان همدان

همدان-مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان همدان از ثبت جهانی دو کاروانسرای فرسفج و تاج آباد استان همدان خبر داد.
کد خبر: ۹۵۳۹۵۳۴
|
۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶

محسن معصوم علیزاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان اظهار کرد: در اجلاس یونسکو در ریاض پرونده ۵۶ کاروانسرای ایرانی در قالب یک پرونده از ۲۴ استان ایران ارائه شد، به این ترتیب دو کاروانسرای فرسفج و تاج آباد از همدان در بین ۵۴ کاروانسرای ایران ثبت جهانی شدند.

وی افزود: این موفقیت بزرگ را به مردم با فرهنگ، متمدن پایتخت تاریخ و تمدن ایران و هم میهنان عزیز تبریک و شادباش می‌گویم و از همه مدیران، کارشناسان و همکاران و رسانه ها در سراسر استان که در تهیه و تدوین این پرونده بزرگ ایفای نقش کردند صمیمانه قدردانی می‌کنم.

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان همدان عنوان کرد: ثبت جهانی ۵۴ کاروانسرای ایرانی با قدمتی از دوران باستان تا قاجاریه، بیانگر هنر معماری و فرهنگی نیاکان ما بوده است؛ چرا که کاروانسراها مهم ترین بستر برای ارتقاء گفت و گو، تعامل مسافران، اقوام، ادیان و ملل مختلف در ادوار تاریخی است.

وی ادامه داد: کاروانسراها بستری برای توسعه و دانش بشری به عنوان مکانی برای زیست افراد مختلف، بازرگانان، تجار، مسافران، زائران خانه خدا و عتبات در زمانه‌ای که مسیرهای مواصلاتی و رفت و آمدها بس دشوار و سخت بوده است.

معصوم علیزاده تصریح کرد: این کاروانسراها در سرما و گرمان جان بخش و پناهگاه مردم بوده است که نشانه‌ای برجسته از تاریخی باشکوه تمدن و معماری ایرانی را روایت می‌کند.

وی با بیان اینکه ۵۴ کاروانسرای ثبت شده در ۲۴ استان کشور پراکنده هستند، گفت:  با ثبت این تعداد آثار میراث فرهنگی ملموس ایران به ۲۷ عدد افزایش یافت.

انتهای پیام/

 

 

 

ارسال نظرات