صنعت برق در کشور با تدبیر به موقع دولت سیزدهم در بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی دقیق در آرامش به سر می‌برد به‌نحوی‌که مردم در دو سال گذشته با مشکل خاموشی‌ها (قطع برق) در کمترین حد خود روبه‌رو بوده‌اند.
کد خبر: ۹۵۳۸۷۴۶
|
۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ سال‌های آخر دولت روحانی، کشور با قطع برق‌های آزار دهنده مواجه شد. قطعی‌های ناگهانی و خارج از جدول زمان‌بندی وزارت نیرو باعث بروز مشکلات متعدد در بخش‌های مختلف از جمله صنعت، خدمات بهداشتی و درمانی به خصوص در دوران اوج شیوع کرونا و بسیاری از مشکلات ریز و درشت دیگر شد تا جایی که نارضایتی عمومی را به بالاترین حد ممکن رساند.

مهم‌ترین دلیل هم عدم توسعه صنعت برق در دولت یازدهم و دوازدهم بود در حالیکه دولت تلاش داشت تا گرمای هوا و خشکسالی‌ها و استخراج رمز ارز را عامل کمبود برق معرفی کند، اما واقعیت آن بود که کم‌کاری دولت در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰، دلیل اصلی خاموشی‌ها بوده است.

بر اساس آمار وزارت نیرو، دولت روحانی در بین دولت‌های پس از انقلاب، کمترین میزان توسعه ظرفیت تولید برق کشور را انجام داده است به طوری که افزایش ظرفیت تولید برق یک چهارم دولت قبل از آن بوده است.

با شروع به کار دولت مردمی سیزدهم، ناترازی تولید و مصرف برق در کنار سایر مشکلات اجتماعی و اقتصادی که میراث دولت روحانی هستند بر سر راه مسئولین قرار گرفت؛ برنامه‌ریزی برای ساخت ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه در دستور کار مسئولین وزارت نیرو قرار گرفت و تلاش شبانه‌روزی و جهادی برای حل ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق آغاز شد.

داودآبادی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر درخصوص عملکرد دولت سیزدهم برای به حداقل رساندن خاموشی‌ها گفت: با استقرار دولت سیزدهم برای جلوگیری از بروز خاموشی‌ها در سال اول ۱۰۰ برنامه از افزایش شبکه نیروگاهی تا مدیریت مصرف تدوین و ابلاغ شد که خوشبختانه با برنامه توانستیم مانع از بروز و تکرار خاموشی‌ها شویم.

تامین بدون محدودیت برق صنایع 

وی با اشاره به موفقیت اجرای برنامه وزارتخانه برای کاهش خاموشی‌ها در تابستان گفت: بیشترین مدیریت بار در بخش صنعت است؛ ۶۳۰ هزار صنعت در کشور داریم که ۵۸۳ هزار تا صنایع کوچک هستند که هیچ گونه مدیریت مصرف و محدودیت بار ندارند.

داودآبادی ادامه داد: گروه دیگر صنایع بزرگ بالای ۵۰۰ کیلو وات هستند که در شهرک‌های صنعتی یا اطراف شهرها مستقر هستند به این صنایع هم محدودیت و خاموشی ندادیم، از صاحبان این صنایع نیز خواسته شد تا روزهای تعطیل را در ایام مختلف هفته تقسیم‌بندی کنند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر تصریح کرد: گروه دیگر، ۳۰۰ صنعت انرژی بر در کشور هستند که ۴۳ تای آن در منطقه ما استقرار دارند با توافقی که با وزارت صمت انجام شد سهم برق مصرفی این صنایع در ایام تابستان کاهش یافت تا هم ناترازی جبران شود و هم خود صنعت دچار خاموشی نشود. تا به امروز با اجرای این برنامه مدیریت بار، تنش و التهابی را در سطح جامعه شاهد نبودیم.

وزارت نیرو در دولت مردمی سیزدهم با اقداماتی مانند امضای تفاهم‌نامه همکاری با وزارت صمت، همکاری با صنایع، اجرای برنامه مدیریت مصرف و راه‌اندازی موتور احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور طی دو سال شروع به کار دولت هیچ خاموشی را بر شبکه برق خانگی اعمال نکرده است که این موفقیت قابل‌توجه نتیجه همت دولت سیزدهم در بهبود زیرساخت‌های شبکه برق کشور است.

توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مهمترین برنامه‌ دولت سیزدهم

براساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) تقاضای کل انرژی در جهان تا سال ۲۰۴۰ به میزان ۲۱ درصد افزایش می‌یابد. گرچه کشورهای مختلف از انواع متنوعی از انرژی استفاده می‌کنند ولی آنچه که مسلم است بحران تقاضای انرژی؛ چالشی جهانی در دهه‌های آینده خواهد بود.

باتوجه به اهمیت این موضوع، تحول در انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت که توسط وزارت نیرو با برنامه ۱۰ هزار مگاواتی پیگیری می‌شود. باتوجه به وضعیت جغرافیایی کشور یکی از مهمترین منابع انرژی تجدیدپذیر که نقش ویژه‌ای در توسعه ۱۰ هزار مگاواتی ظرفیت تجدیدپذیر کشور دارد، تولید برق از انرژی خورشیدی است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر درخصوص برش استانی وزارت نیرو برای افزایش تولید نیروگاهی برق یادآور شد: برای حوزه برق منطقه‌ای باختر طی برنامه چهار ساله ۵۰ پروژه اصلی خط و پست برق تعریف شده که تاکنون ۲۷ پروژه به شکل صد درصدی تکمیل و در مدار تولید قرار گرفته است.

وی افزود: طی این مدت ۷۷۰۰ مگاوات به تولید کشور اضافه شد که قدم بزرگی بود و بخشی از ناترازی جبران شد. امسال نیز ۱۴۰ برنامه در بخش تولید و توسعه و مصرف تنظیم و ابلاغ شد.

تولید صفر تا ۱۰۰ پنل‌های خورشیدی در خمین

داودآبادی با اشاره به خودکفایی کشور در حوزه تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: تاکنون تجهیزات وارداتی بوده است، اما اکنون در شهرستان خمین شرکت مانا انرژی پاک، صفر تا ۱۰۰ پنل‌های خورشیدی را تولید می‌کند که این شرکت در طرح توسعه خود قرار است تا ۱۵۰۰ مگاوات در سال، تولید پنل خورشیدی داشته باشد.

فعالیت ۵۴.۲ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در استان مرکزی

محمودی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی با بیان اینکه نزدیک به ۵۴.۲ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در استان وجود دارد، گفت: از این میزان ۱۶.۲ مگاوات نیروگاه برق آبی، ۳۳.۳ مگاوات نیروگاه گازی و  ۴.۷ مگاوات نیروگاه خورشیدی است.

وی با اشاره به اینکه بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر و هدف گذاری در این حوزه با سرعت در حال پیشرفت است، افزود: دستورالعمل و بسته‌های حمایتی ویژه‌ای در این راستا لحاظ شده است، از جمله اهدای تسهیلات ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر با معرفی بسیج و سازمان صنعت، معدن و تجارت به بانک‌ها و همچنین خرید تضمینی انرژی تولیدی از سوی وزارت نیرو فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری متقاضیان در این حوزه است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت: در استان مرکزی ۳۳ نقطه برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی روستایی با ظرفیت ۸۷ مگاوات و  ۱۵ نقطه اولویت دار جهت صدور مولد مقیاس کوچک با ظرفیت ۴۹ مگاوات پیش بینی شده است.

محمودی به عملکرد دولت سیزدهم طی دو سال گذشته در حوزه برق استان اشاره کرد و گفت: از سال ۱۴۰۰ تاکنون، در شاخص راهبردی تلفات انرژی الکتریکی این استان، کاهش تقریبی ۲۱ صدم درصدی اتفاق افتاده و از رقم ۸.۶۰ در سال ۱۴۰۰ به ۸.۳۹ در سال جاری رسیده است. این کاهش تلفات باعث صرفه‌جویی ۱۳ میلیون کیلووات ساعت برق، ۵.۳ میلیون لیتر سوخت و ۹.۲ میلیون لیتر آب در نیروگاه ها و کاهش تقریبی ۱۲ هزار تن آلاینده به محیط زیست شده است.

وی افزود: در این مدت ۴۵۲ کیلومتر شبکه توزیع برق در استان اضافه شده است. تمام روستاهای بالای ۱۰ خانوار استان مرکزی از نعمت برق بهره‌مند هستند و ضریب نفوذ برق در مناطق شهری و روستایی ۱۰۰ درصد است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی تعداد مشترکین برق استان ۸۰۲ هزار مشترک اعلام کرد و گفت: در مدت زمان یاد شده ۴۴ هزار مشترک به مشترکین برق این استان اضافه شده است.

محمودی از اصلاح و نصب ۱۸ هزار دستگاه چراغ روشنایی معابر و ایجاد و توسعه نیروگاه‌های تولید پراکنده به میزان ۵۷۶ کیلووات در یک سال گذشته خبر داد و گفت: ظرفیت ترانس منصوبه در استان سال ۱۴۰۰ معادل ۲۵۴۴ مگاولت آمپر بوده که اکنون به ۲۶۷۷ مگاولت آمپر رسیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار