مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر با تاکید بر اینکه در کشور هیچ بن‌بستی و مشکل غیرقابل حلی نداریم، گفت: امروز 95 درصد از صنعت برق کشور با خودکفایی پیش می‌رود.
کد خبر: ۹۵۲۷۶۶۰
|
۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸

اقدامات دولت سیزدهم مانع بروز خاموشی‌ها شد/ خودکفایی 95 درصدی کشور در صنعت برق

مجتبی داودآبادی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر در بازدید از دفتر خبرگزاری بسیج استان مرکزی تأمین‌، تولید و انتقال‌ انرژی برق را از وظایف اصلی برق منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: در حوزه جغرافیایی برق منطقه‌ای باختر سه استان مرکزی، همدان و لرستان با 77  هزار مترمربع است.

وی با اشاره به اینکه دریافت انرژی برق از نیروگاه‌های بزرگ منطقه و شرکت‌های همجوار یکی از وظایف شرکت برق منطقه‌ای است، افزود: با این انرژی دریافتی سه کار انجام می‌دهیم. اول اینکه برق 43 مشترک بزرگ منطقه را که کارخانجات انرژی بَر در هر سه استان است را تأمین می‌کنیم. در واقع  340 مگاوات  به این 43 مشترک مستقیم انرژی می‌دهیم.

داودآبادی ادامه داد: بخش دوم اینکه انرژی دریافتی را به سه شرکت توزیع استانی می‌دهیم و آنان این انرژی دریافتی را به 2 میلیون و 300 هزار مشترک خود در بخش خانگی، تجاری، عمومی، اداری و صنعتی واگذار می‌کنند.

800 مگاوات  ناترازی در تولید و مصرف برق

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر با اشاره به ناترازی تولید و مصرف برق اشاره و تصریح کرد: برق تولیدی در منطقه شرکت برق منطقه‌ای باختر حدود 3400 مگاوات  است که 3174 مگاوات  توسط نیروگاه‌های بزرگ منطقه و 171 مگاوات  هم توسط نیروگاه های کوچک و دیجی تولید می‌شود این درحالیست که میزان مصرف در منطقه 3700 مگاوات  است و این یعنی ناترازی و کمبود تولید داریم.

وی با یادآوری اینکه به اندازه مصرف تولید نداریم، افزود: مصرف پیک در استان مرکزی 1800 مگاوات  است، نیروگاه در بهترین حالت 1200 مگاوات  برق تولید داشته باشد و این یعنی ما در استان تنها 800 مگاوات  تراز منفی داریم و ناچار بایستی از مناطق دیگر برق را تأمین کنیم.

اختصاص 65 درصد میزان برق مصرفی در استان به صنایع

داودآبادی علت را مصرف در بخش‌ صنعت دانست و گفت: استان مرکزی یک استان صنعتی است و 65 درصد برق تولیدی در 3 هزار واحد صنعتی مستقر در استان و 15 درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر وظیفه دیگر را تبادل یا ترانزیت انرژی عنوان کرد و گفت: برق منطقه‌ای باختر از نظر جغرافیایی در شاه‌راه ترانزیتی کشور قرار دارد،  در شش ماهه اول سال انرژی را از شمال کشور به جنوب و در شش ماهه دوم جنوب به شمال کشور انتقال می‌دهیم. بیشترین تبادل انرژی را به ظرفیت سالانه 37 میلیارد کیلووات ساعت، برق منطقه‌ای باختر انجام می‌دهد و رتبه یک کشوری را در بخش تبادل به خود اختصاص داده است.

اقدامات دولت سیزدهم مانع بروز خاموشی‌ها شد/ خودکفایی 95 درصدی کشور در صنعت برق

وی وظیفه برق منطقه‌ای را در بخش تبادل سنگین خواند و افزود: در بخش تبادل یعنی یک زیرساخت کاملا ملی در خدمت شبکه کشور که این تبادل را انجام می‌دهد. 197 ایستگاه انتقال و فوق توزیع برق با ظرفیت بیش از 18 هزار مگاولت آمپر و طول خط بیش از 11 هزار کیلومتر انجام می‌شود.

داودآبادی با بیان اینکه نگهداری، تعمیرات و بهره‌برداری از شبکه در برق منطقه‌ای باختر انجام می‌شود، گفت: شاخص امیدوارکننده اینکه ضریب بهره‌برداری ما از این تأسیسات 35 درصد است و 15 درصد ظرفیت آزاد داریم که فرصت خوبی را در اختیار سرمایه‌گذاران بخش صنعت برق قرار داده است.

اقدامات دولت سیزدهم مانع بروز خاموشی‌ها/ ساخت ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه در کشور تا پایان دولت

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر با اشاره به خاموشی‌های سال  1400 گفت: با استقرار دولت مردمی سیزدهم نگرانی برای ناترازی بین تولید و مصرف برق و در نتیجه تکرار خاموشی‌ها وجود داشت لذا وزیر نیرو از آغاز مسئولیت برای کاهش و رفع خاموشی‌ها برنامه‌ دادند و مقرر شد طی 4 سال 35 هزار مگاوات نیروگاه ساخته شود.

وی ادامه داد: ترکیب آن هم به این شکل است که 10 هزار مگاوات  به عهده انرژی بادی و خورشید، 10 هزار مگاوات  به عهده صنایع بزرگ (با احداث نیروگاه) و 15 هزار مگاوات  هم توسط دولت و بخش خصوصی تولید شود تا شاهد پایداری در بخش تولید باشیم.

داودآبادی با بیان اینکه در تولید انرژی بایستی به سمت انرژی‌های پاک برویم، افزود: خبر خوش اینکه در یک سال و نیم گذشته 7700 مگاوات  از برنامه 35 هزار مگاباتی محقق شده است. این تحقق به واسطه ساخت نیروگاه‌های جدید و تبدیل نیروگاه‌های گازی به نیروگاه سیکل ترکیبی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر تصریح کرد: ناترازی تولید مصرف وجود دارد ولی با برنامه پیش می‌رویم و موفق شده‌ایم که تکار خاموشی‌های سال 1400 را نداشته باشیم و رضایت نسبی را در جامعه از این مهم شاهد باشیم.

وی به برنامه مدیریت مصرف اجرایی اشاره کرد و افزود: در بخش خانگی هیچ قطعی نداریم فقط مردم باید همراهی کنند، مدیریت مصرف داشته باشند و با رعایت ساعات پیک شبکه را کمک کنند. وزارت نیرو در بخش خانگی تشویقی برای این همراهی دارد.

داودآبادی یادآور شد: هر کجا کشور و نظام نیاز داشته است، مردم پای کار بوده و کمک کرده‌اند. سال گذشته هم کمک کردند به طوری که با مدیریت مصرف در بخش خانگی هیچ رشد مصرفی نداشتیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر بخش کشاورزی را یکی از حوزه‌های دارای اهمیت در مقوله مصرف برق و انرژی دانست و گفت: برای کاهش مصرف انرژی و مدیریت مصرف آن در ساعات اوج بار، نیازمند همکاری و همراهی کشاورزان در رعایت الگوی مصرف هستیم.

وی به برنامه اجرایی مدیریت مصرف در بخش صنعت اشاره کرد و افزود: بیشترین مدیریت بار در بخش صنعت است؛ 630 هزار صنعت در کشور داریم که 583 هزار تا صنایع کوچک هستند که هیچ گونه مدیریت مصرف و محدودیت بار ندارند.

داودآبادی ادامه داد: گروه دیگر صنایع بزرگ بالای 500 کیلو وات هستند که در شهرک‌های صنعتی یا اطراف شهرها مستقر هستند به این صنایع هم محدودیت و خاموشی ندادیم، از صاحبان این صنایع نیز خواسته شد تا روزهای تعطیل را در ایام مختلف هفته تقسیم‌بندی کنند.

اقدامات دولت سیزدهم مانع بروز خاموشی‌ها شد/ خودکفایی 95 درصدی کشور در صنعت برق

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر تصریح کرد:  گروه دیگر 300 صنعت انرژی بر در کشور هستند که 43تای آن در منطقه ما استقرار دارند با توافقی که با وزارت صمت انجام شد سهم برق مصرفی این صنایع در ایام تابستان کاهش یافت تا هم ناترازی جبران شود و هم خود صنعت دچار خاموشی نشود. تا به امروز با اجرای این برنامه مدیریت بار، تنش و التهابی را در سطح جامعه شاهد نبودیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر تصریح کرد: براساس برنامه دولت، در برق منطقه‌ای هم یک برنامه چهار ساله توسعه شبکه انتقال و فوق توزیع برنامه‌ریزی شده است و طی این مدت 19 پروژه پست انتقال و فوق توزیع به ظرفیت 730 مگاوات آمپر و 16 پروژه خط به ظرفیت 150 کیلومتر را اجرا و تکمیل کرده‌ایم.

وی به افق 1404 این شرکت اشاره و بیان کرد: با اجرای 27 پروژه پست و 25 پروژه خط در نظر داریم که در مدت باقی مانده از عمر دولت 3 هزار مگاوات  به ظرفیت تولید و یک‌هزار کیلومتر هم خط اضافه کنیم.

داودآبادی با اشاره به اجرای چند پروژه در برق منطقه‌ای باختر به منظور افزایش تولید گفت: اجرای پروژه پست اراک 8 و پروژه پست 400 خمین بخشی از پروژه‌های در حال اجرا هستند که با بهره‌برداری از آن‌ها بخش قابل توجهی از نیاز انرژی برق در بخش‌های مختلف برای سالیان متمادی تأمین می‌شود و ناترازی به حداقل خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر با بیان اینکه صنعت برق یک صنعت هزینه‌بر و تکنیکی است، گفت: این صنعت بودجه دولتی و عمومی ندارد و بایستی اعتبار پروژه‌های اجرایی را از محل درآمدهای خود تأمین کند.

خودکفایی 95 درصدی کشور در صنعت برق

وی با بیان اینکه بایستی خدمات و اقداماتی که طی این چهار دهه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران انجام شده به درستی اطلاع‌رسانی شود، افزود: امروز 95 درصد از صنعت برق کشور  با خودکفایی پیش می‌رود، در تمام حوزه صنعت برق (توزیع، انتقال و تولید) طراحی و مهندسی کاملا ایرانی و بومی است.

داودآبادی ادامه داد: اگر تا قبل از پیروزی انقلاب جزو کشورهای وابسته در صنعت برق بودیم امروز به جایی رسیده‌ایم که بسیاری از کشورها از خدمات مهندسین ایرانی در این صنعت استفاده می‌کنند. جزو 5 کشور دنیا هستیم که می تواند توربین‌های نیروگاهی بسازد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر با تاکید بر اینکه این موفقیت‌ها جز با تفکر بسیجی، روحیه جهادی و تلاش شبانه‌روزی نیروهای بومی تحقق پذیر نبود، تاکید کرد: برای رسیدن به خودکفایی 100 درصدی نیز شرکت‌های دانش بنیان ورود کرده‌اند.

وی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت برق را از جمله اقدامات شرکت برق منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه در حوزه پژوهش و شرکت‌های دانش‌بنیان چند کار ویژه انجام داده‌ایم که جذب 90 درصدی اعتبارات پژوهشی و احداث مرکز تحقیقات انرژی تجدید پذیر و مرکز تحقیقات نوآوری و فناوری صنعت برق مشترک با دانشگاه اراک از جمله این اقدامات بوده است.

اقدامات دولت سیزدهم مانع بروز خاموشی‌ها شد/ خودکفایی 95 درصدی کشور در صنعت برق

داودآبادی ادامه داد: بکارگیری سربازان نخبه، جذب 4 عضو هیئت علمی برای فرصت مطالعاتی، 42 مقاله علمی، تألیف 13 عنوان کتاب، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ... بخشی از فعالیت‌های انجام شده در عرصه علمی بوده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر با یادآوری اینکه دستگاه‌های تست رله‌های الکتریکی در کشور ساخته می‌شود، گفت: تحریم‌ها باعث شد تا تهدیدها به فرصت تبدیل شود، با توجه به اینکه تامین تجهیزات نیروگاهی و شبکه انتقال، ارزبری داشت و تحریم مانع ورود این تجهیزات به داخل شده بود برای ساخت دستگاه تست رله‌ها با دانشگاه امیرکبیر وارد مذاکره شدیم که در نهایت با مهندسی معکوس این دستگاه‌ها ساخته شد و علاوه بر تامین نیاز داخل به 40 کشور دنیا نیز صادر می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در کشور هیچ بن‌بستی و مشکل غیرقابل حلی نداریم، ادامه داد: پروژه جدیدی را با عنوان ساخت رله‌های دیجیتالی شروع کرده‌ایم که طبق آخرین گزارش به مرحله تست راه‌اندازی رسیده است و در صورت موفقیت می‌توانیم بگوئیم که در صنعت برق به خودکفایی کامل رسیده‌ایم.

وی به نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی الگوی مصرف اشاره کرد و افزود: در حوزه مصرف باید کار کنیم، مصرف ما در حوزه انرژی تقریبا بیش از دو برابر میانگین جهانی است و در بعضی از حوزه‌ها به 6 برابر هم می‌رسیم. لذا می‌بایست فرهنگ‌سازی کنیم تا در حوزه مصرف بهینه مصرف کنیم، در حوزه تولید هم به سمت ساخت تجهیزات کم مصرف برویم. 

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار