خبرهای داغ:

برداشت 15 هزار تن زردآلو و بیش از 846 تن گل محمدی از باغات مرند

تبریز- معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مرند از برداشت بیش از 15 هزار تن زردآلو از باغات شهرستان مرند خبر داد.
کد خبر: ۹۵۲۵۹۹۳
|
۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اسماعیل الهیاری گفت: در حال حاضر سطح باغات زردآلو در شهرستان مرند  به 3 هزار و 63  هکتار می رسد، به طوری که 29 هزار و 9 هکتار از این میزان بارور و154 هکتار مابقی هنوز به مرحله باردهی نرسیده اند.

وی افزود: از نظر تولید زردآلو در سطح استان مقام اول را به خود اختصاص داده و حدود7هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در امر تولید، برداشت و فرآوری زرد آلو مشغول به کار است.

الهیاری یادآور شد: امسال در نیمه اول و دوم فروردین ماه چندین بار شاهد افت دمای شدید درشهرستان مرند بودیم،که در پی سرمازدگی و بارش تگرگ در اوایل امسال تولید این محصول به میزان 15هزار تن کاهش یافته است که در صورت عدم وقوع خسارات ناشی از عوامل مختلف بویژه سرمازدگی، سالانه به طور متوسط امکان برداشت بالغ بر 34 هزار و 908 تن محصول زردآلو از باغات شهرستان مرند وجود داشت؛ اما متاسفانه همه ساله اوایل بهار در فروردین ماه بر اثر سرمای دیررس بهاره محصول زردآلو در مناطق مختلف شهرستان چندین بار دچار سرمازدگی می شود به طوری که افت دما امسال در مجموع باعث بروز خسارت 30 تا85 درصدی در محصول زردآلو شهرستان شد .

وی سطح خسارت ناشی از سرمازدگی طی سال زراعی جاری در باغات زردآلو شهرستان مرند  را  29 هزار و 9هکتار اعلام و خاطرنشان کرد: در این سطح حدود 19 هزار و 908 تن زردآلو دچار خسارت شده و از بین رفت .

این مسئول با بیان اینکه سرمازدگی سالزراعی جاری کشاورزان تولید کننده زردآلو در شهرستان مرند را متحمل خسارت 588 میلیارد تومانی کرد، افزود: امسال متوسط عملکرد در باغات زردآلو شهرستان 5 هزار کیلوگرم در هکتار برآورد شده است .

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: این شهرستان دارای 17 نوع زردآلو بوده که از بهترین ارقام زردآلوها می توان به ارقام  عسگر آباد، نصیری، تبرزه شامل(قرمزی ، ساری و قره) ، اردوباد، شاهرودی و... اشاره کرد که از لحاظ ارگانیک (کیفیت ،تغذیه ،کود) در حد گواهی شده و سالم بوده که این میوه تولید شده هم قابلیت تازه خوری و هم قابلیت خشکباری دارد.

وی اواخر خرداد تا اواخر مرداد ماه را زمان برداشت محصول زردآلو در شهرستان اعلام و تصریح کرد: استانهای همجوار همه ساله متقاضی زردآلوی شهرستان مرند هستند و محصول تولیدی باغداران علاوه بر تأمین نیاز استان به استانهای متقاضی نیز ارسال می شود.

برداشت 15 هزار تن زردآلو از باغات مرند و بیش از 846 تن گل محمدی

بهار گل های محمدی در شهرستان مرند با برداشت بیش از846 تن محصول

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند به همراه جمعی از کارشناسان مدیریت از گلستان گل محمدی  قارداش زاده در سطح 6 هزار مترمربع  واقع در اراضی ییلاقی ، خوش آب وهوا و بکر روستای دوگیجان بازدید نمود.

 الهیاری در حاشیه بازدید از بوستانهای گل محمدی شهرستان  مرند و روستای خوش آب وهوا و بکر دوگیجان و در مراسم شکر گذاری برداشت محصول گل محمدی  گفت: میزان تولید گل تر از اراضی زیر کشت این محصول در شهرستان  بیش از846 تن است که در مقایسه با سال‌های قبل افزایش داشته است.

وی با اشاره به نوپا بودن کشت گل محمدی در شهرستان مرند  گفت: از143 هکتار سطح زیرکشت این محصول در شهرستان فقط 141هکتار به مرحله گل دهی رسیده است و بوته های 2 هکتار دیگر هنوز نهال هستند.

الهیاری افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر و محدود بودن منابع آبی، توسعه کشت گل محمدی در دستور کار  وزارت جهاد کشاورزی است و چون این گیاه نیاز آبی کمی دارد و شرایط آب و هوایی شهرستان برای این گیاه مناسب و صرفه اقتصادی آن هم  بالاست ، به کشاورزان عزیز کاشت این محصول را توصیه می کنیم.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند با بیان اینکه زمان برداشت گل محمدی از اواخر اردیبهشت ماه شروع و تا اواخر تیر ماه ادامه دارد، بیان کرد: ارقام گل محمدی موجود شهرستان مرند رقم‌های مخصوص گلاب به منظور گلاب کشی و رقم مربایی جهت تهیه مربا و مارمالاد است.

وی با اشاره به حمایت جهادکشاورزی از کشت این گیاه دارویی اظهار کرد: رویکرد مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرند  در جهت افزایش سطح  زیر کشت و تولید محصول و حفظ منابع طبیعی با حمایت از توسعه این محصول است.

الهیاری تاکید کرد: به دلیل کم توقع بودن به نیاز آبی، این محصول می‌تواند در اراضی و مراتع فقیر و تخریب شده خود را با شرایط نامساعد وفق داده و از تخریب اراضی ملی جلوگیری کند.

وی ادامه داد: گل محمدی با دارا بودن مزایای بسیار، گیاهی با اهمیت برای استان و شهرستان است که نیازمند تجاری سازی می باشد.

الهیاری با اشاره به اینکه گل‌محمدی نسبت به شرایط محیطی سازگاری خوبی دارد و بقا و سازگاری نسبت به خشکی از شاخص‌ترین صفات این گیاه است گفت: درگل ‌محمدی از سال دوم به بعد بر میزان گل دهی  افزوده می‌شود، به‌ طوری‌که در سال‌های چهارم و پنجم بعد از کشت بیشترین گل تولید می‌شود و میزان تولید حدود 5 تا 7 تن گل تر در هکتار می باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: تکثیر این گیاه از طریق پاجوش، قلمه و تقسیم بوته است و عمده‌ترین روش تکثیر از طریق قلمه صورت می‌گیرد که پس از ریشه‌ دار شدن و قرار دادن در گلدان‌های پلاستیکی قابلیت عرضه برای کشت دارد.

الهیاری افزود: در کنار اشتغال‌زایی که از کشت گل محمدی ایجاد می‌شود، کشت این گیاه در دل طبیعت بکر و سالم روستایی می‌تواند فرصتی مناسب برای جذب توریسم و رونق و توسعه گردشگری باشد و لذا توسعه و کشت گیاهان دارویی و گل محمدی، فرصتی عظیم برای گردشگری طبیعی است که می‌توان با مطالعه و دقت در این امر و توسعه کشت گل محمدی حتی در وسعت کم، شاهد توسعه همه‌ جانبه در روستاها و مناطق کمتر توسعه‌یافته بود.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار