خبرهای داغ:
مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر امام خمینی خوزستان ظرفیت تولید سالانه تولید زغال زیستی در این مجموعه را یکهزار و ۵۰۰ تن اعلام کرد.
کد خبر: ۹۵۲۴۸۲۹
|
۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، محمدرضا عصاره‌نژاد گفت: شرکت کشت و صنعت نیشکر امام خمینی باهدف صیانت از محیط‌زیست و تکمیل زنجیره تولید، با استفاده از باگاس نیشکر، زغال زیستی تولید می‌کند.تولید سالانه یکهزار و ۵۰۰ تن زغال زیستی در کشت و صنعت نیشکر امام خمینی

 

وی تولید زغال زیستی را دستاوردی محیط‌زیستی در تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده در این شرکت برشمرد و افزود: کارخانه تولید زغال با ظرفیت تولید سالانه یکهزار و ۵۰۰ تُن در سال فعالیت می‌کند که با راه‌اندازی خط دوم تولید، این میزان به ۳ هزار تُن در سال خواهد رسید.

 

عصاره نژاد درخصوص بازار مصرف این زغال‌های زیستی می‌گوید: باتوجه به مرغوبیت زغال تولید شده از باگاس نیشکر، علاوه بر ارسال به استان‌های دیگر، به کشور‌هایی همچون ترکیه و عراق نیز صادر می‌شود.

 

مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر امام خمینی خوزستان ادامه داد: کارخانه زغال بریکت علاوه بر ایجاد اشتغال، از آسیب‌های محیط‌زیستی ناشی از سوختن باگاس هم جلوگیری کرده و آن را به محصولی زیستی با ارزش افزوده مناسب تبدیل کرده است.

 

عصاره‌نژاد اضافه کرد: کارخانه تولید زغال دومنظوره است و علاوه بر استفاده از ماده اولیه باگاس، از شاخ و برگ درختان اکالیپتوس نیز استفاده می‌کند و بازمانده ضایعات این درخت در کارخانه تولید «اسانس» اکالیپتوس به مصرف این کارخانه خواهد رسید.

 

به گفته این مقام مسئول؛ این محصول مرغوب نیشکری، حرارتی حدود ۳ برابر زغال چوب دارد و قیمتش هم نسبت به زغال چوب پایین‌تر است و حمل و نقل راحت‌تری نسبت به آن دارد.

 

وی در ادامه به طرح‌های توسعه‌ای کارخانه زغال هم اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی خط تولید «کربن اکتیو» از دیگر طرح‌های توسعه‌ای است که پس از مطالعه‌های اولیه، راه‌اندازی می‌شود.

 

در حال حاضر، طرح‌های مختلفی در حوزه صنایع پایین‌دستی صنعت نیشکر در حال اجرا است که کارخانه کود فسفاته، کارخانه خوراک دام دعبل خزاعی، کارخانه تولید کاغذ سلمان فارسی، کارخانه تولید اسانس اکالیپتوس و… از طرح‌های است که به منظور صیانت از محیط زیست، ایجاد اشتغال و تکمیل زنجیره تولید در حال تکمیل و راه‌اندازی هستند.

 

نیشکر تنها محصولی است که دورریز ندارد و باگاس باقیمانده فیبری از ساقه نیشکر در تولید کاغذ، ام دی اف، نئوپان و خوراک دام، زغال و… کاربرد دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار