مسوول نهاد نمایندگی ولی فقیه دانشگاه آزاد اسلامی؛ نوظهوری، تمایز بخشی، و مقبولیت گروهی از ویژگی های مد و مدگرایی در اسلام و ایران دانست و گفت: منشأ مدگرایی در جامعه خودنمایی، تنوع طلبی و رقابت با دیگران است.
کد خبر: ۹۵۲۱۹۲۲
|
۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهد، حجت الاسلام محمد شریفانی در دهمین اجلاس سراسری مسئولان کانون های بسیج اساتید واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در مجتمع آموزشی فرهنگی امامت مشهد برگزار شد در خصوص مد و مدگرایی در اسلام و ایران با بیان این که نوظهوری، تمایز بخشی، حال بودگی و مقبولیت گروهی از ویژگی های مد است، اظهارکرد: مد، گاهی در پوشش، آرایشات، تزئینات، و ترمیم وجوهات نامتعارف بدن شکل می گیرد.

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی افزود: هدف از مد معمولا جلب توجه کردن، کسب تایید اجتماعی، مقبولیت درون گروهی و جبران کمبودها و دیده شدن است و اکثریت مدگرایان زنان، افراد طبقات بالای جامعه، فارغ البال ها هستند.

وی ادامه داد: مد شامل ۲ قسم از جمله مدگرایی منفعلانه، هوس پرستانه و هزینه دار و نیز مدگرایی فعال، معقول و هدفمند است.

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با بیان این که منشأ مدگرایی در جامعه خودنمایی، تنوع طلبی و رقابت با دیگران است، عنوان کرد: جنسیت، سن، بی نظارتی خانواده، خلا روحی و پایین بودن عزت نفس، مصرف بالای اینترنت و ماهواره، میل به مقاومت در برابر فرهنگ حاکم در جامعه، تهاجم فرهنگی، اصالت دادن به ارزیابی دیگران، ضعف تربیت دینی، رشد شهرنشینی، فعالیت گسترده رسانه ها، از جمله عوامل مدگرایی در جامعه هستند.

وی افزود: تقویت فردگرایی، ظاهرگرایی، لذت جویی سیری ناپذیر، تضعیف اداره و ریاکاری از جمله پیامدهای منفی مدگرایی است.

منشأ مدگرایی در جامعه خودنمایی، تنوع طلبی و رقابت با دیگران است

شریفانی با بیان این که اسلام با اصل مد و مدگرایی به عنوان یک خواسته فطری مخالفتی ندارد اما میخواهد آن را همانند سایر مسایل فطری سمت و سو دهد، ادامه داد: معیارهای سلبی مدگرایی در اسلام این است که خلاف عرف زمانه نباشد و غیر معمول و غیر متعارف نباشد.

این مسوول با اشاره به این که در قرآن شمار آیاتی که ما را زیور آرایی ظاهری توصیه می کنند به تعداد انگشتان دست نیست اما تعداد آیات در حوزه طهارت معنوی و زیورارایی روحی بسیار است، گفت: زینت درونی نسبت به زینت ظاهری جایگاه والاتری دارد و ارزشمندتر است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار