محق و مدرس علوم اجتماعی و سیاسی دانشگاه معارف اسلامی قم گفت: اساتید باید بسیجی عمل کنند، یعنی همه ویژگی‌ها و لوازم فرهنگ بسیجی بودن را داشته و به سمت آن حرکت کرده و تحول‌گرا باشد.
کد خبر: ۹۵۲۱۵۷۱
|
۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴

استاد بسیجی تحول‌گرا و دغدغه‌مند است

امیرسیاهپوش محقق و مدرس علوم اجتماعی و سیاسی دانشگاه معارف اسلامی به مناسبت 31 خرداد و روز بسیج اساتید با خبرنگار بسیج در قم به گفت‌وگو پرداخته که مشروح آن بدین شرح است:

در چه رشته‌ای مشغول تدریس در دانشگاه و مراکز آموزش عالی هستید؟

بنده امیر سیاهپوش هستم ، محقق و مدرس در حوزه علوم اجتماعی و سیاسی در دانشگاه معارف اسلامی قم و در گروه انقلاب اسلامی مشغول به تدریس هستم.

‌روز بسیج اساتید مصادف است با شهادت دکتر شهید چمران علت این امر چه بوده است؟ ویژگی‌های شخصیتی دکتر شهید چمران را در چه چیزی میدانید؟

بسیج یک فرهنگ تمام‌عیار و نماد ارزش‌ها و آرمانه‌ای انقلاب اسلامی است ، بسیج نماد اخلاص، آرمان‌گرایی ، صبر و استقامت و تلاش بی‌منت و مجموعه‌ای از دیگر فضایل است.

شهید چمران صاحب تمام این ویژگی‌ها بود ، هم متخصص هم متعهد و مؤمن بود و تک‌بعدی نبود او در یکی از سخت‌ترین و بهترین رشته‌ها و در یکی از بهترین دانشگاه‌های آمریکا درس خواند و با هوشمندی و اخلاص به بالاترین مدارج علمی رسید او فاضل و دانشمند و درعین‌حال مؤمن به ارزش‌ها و مبانی اسلامی و معتقد به آرمانه‌ای بلند انسانی بود.

او به‌هیچ‌وجه تخصص را تنها برای تخصص داشتن نمی‌خواست و متعهد به این بود که برای آرمان‌ها حرکت کند و در این راه از اعتبارات دنیوی خود مانند مقام و مناصب دانشگاهی و مال و غیره هزینه می‌کرد برای اینکه به آرمانه‌ای توحیدی خدمت کند.

در یادداشت‌های ایشان در لبنان می‌خوانیم که بابیان و لحن شیرینی میگویند: ای حسین علیه‌السلام ، ای علی علیه‌السلام من دوست دارم برای آرمانه‌ای شما تلاش کنم و بتوانم آنچه مدنظر شماست را محقق کنم.

شهید چمران آرمان‌گرا بود اهل استقامت و صبر بود ، در توصیف درد و رنج ادبیات عجیبی دارند ، او می‌گوید درد ، من تو را دوست دارم و تو را در آغوش می‌گیرم . شهید چمران متواضع بود و برایش مقام و منصب اهمیتی نداشت و در دل خطر می‌رفت ،بسیج یعنی فداکاری و ایثار و از بهترین مصادیق فداکاری شهید چمران است وی در شرایطی که اوضاع بسیار سختی در پاوه بود به آنجا رفت. اهل‌دل و معرفت و معنویت و اهل ذکر و مراقبه بود.

 

نقش اساتید بسیجی و انقلابی در تحول علمی فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی چیست؟

اساتید باید بسیجی عمل کنند، یعنی همه ویژگی‌ها و لوازم فرهنگ بسیجی بودن را داشته و به سمت آن حرکت کرده و تحول‌گرا باشد.

ما باید متخصص و مسلط در هر حوزه‌ای از دانش که هستیم باشیم تا بتوانیم ادعای تحول در آن حوزه را داشته باشیم ، یعنی اول باید همه‌ی ابعاد آن حوزه را شناخته و بعد آن را متحول کنیم البته یک استاد بسیجی تحول به هر سمتی را نمی‌پذیرد و باید با نگاه انقلابی و اسلامی تحول را مدیریت کند و شرط آن این است که به مبانی اندیشه‌ی اسلامی مسلط باشد و اندیشه‌ی امام و رهبری را درک کند و باارزش‌های انقلاب مأنوس باشد تا بتواند تحولات را مبتنی بر آن حرکت دهد.

 دانشگاه ما باید در هر حوزه‌ای در حال خدمت به ارزش‌های اسلامی باشد درحالی‌که ما درگیر مسائل اغتشاشات اخیر هستیم و تبعات بی‌بندوباری در جامعه را می‌بینید ، یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند به ما کمک کند حوزه‌ی علوم اجتماعی است ، باید بر دانش علوم اجتماعی مرسوم مسلط باشیم و با مبانی و ارزش‌های اسلامی آن را متحول کنیم اما در حال حاضر علوم اجتماعی نه‌تنها در تبیین مفاسد و بی‌بندوباری‌ها نمی‌تواند کمک‌رسان باشد و حتی ممکن است گاها در خدمت فساد نیز باشد.

یک استاد بسیجی باید مسلط بر این حوزه‌ها باشد و اجازه ندهد تا ایرادات تکرار شوند ، باید قواعد ناقص و غلط تصحیح یا جایگزین شوند و قواعد صحیح زمانی حاصل می‌شوند که متکی بر مبانی اسلامی همراه با تحقیق و مطالعه و تفکر باشند.

این اشکالات علاوه بر دانشگاه‌ها در نهادهای کارشناسی و پژوهشی و پشت نهادهای سیاست‌گذاری ما نیز هستند و گاها برخی سیاست‌گذاری‌ها و کارهای کارشناسی مبتنی بر مبانی اسلامی نیستند و باید بسیج در این موارد تصمیم‌ساز ورود کند و اساتید بسیجی می‌توانند در این تصمیم‌سازی‌های مهم شرکت نموده و ارزش‌های وارداتی را کنار بزنند.

 

 بسیج اساتید در پیوند بین دانشگاه و صنعت چه نقش‌آفرینی‌های را می‌تواند داشته باشد؟

اساتید بسیجی با همان ویژگی‌ها و فرهنگ بسیجی می‌توانند تلاش کنند ، نکته‌ی مهم در تعریف بسیج ، جامعیت و نگاه همه‌جانبه‌ی آن است . دانشگاه محل کار نظری و تئوری است و صنعت میدان عمل است ، بسیج باید تلاش کند و حتماً می‌تواند از غرق شدن در کارهای نظری بپرهیزد و آن‌ها را با صنعت پیوند دهد و با سرکشی‌های دائم و پذیرفتن مسئولیت‌های مرتبط می‌تواند کار کند . مثلاً در مورد خودروسازی اساتید بسیار خوبی داریم که با بهره‌گیری از آن‌ها می‌توان تحولی مثبت ایجاد کرد و باید با استقامت جلوی مانع‌تراشی‌ها بایستند و برای تغییر رویکردها تلاش کنند.

تعریف شما از استاد بسیجی چیست؟

تعریف ما از استاد بسیجی همان تعریف مقام معظم رهبری است که می‌فرمایند : بسیجی هم متعهد است هم متخصص و هم اهل مجاهدت و تلاش است،  مجاهدت یعنی کاری فراتر از وظیفه و مسئولیت خود انجام دهد و با اخلاص باشد و به دنبال دیده شدن نباشد ، بسیجی واقعی آرمان‌گراست و به وضع موجود راضی نیست و به قله‌ها نگاه می‌کند و دنبال تحرک است تا به بالای قله‌های انقلاب اسلامی برسد . بسیجی واقعی اهل علم و اخلاص و مجاهدت و تواضع است نه تشریفات.

 به نظر شما اثرگذاری اساتید بسیجی بر جامعه چگونه می‌تواند باشد.

برای مؤثر بودن باید اساتید بسیجی آراسته به فرهنگ بسیجی باشند و این به ما جذبه خواهد داد و ما را مؤثر بر رفتار و فرهنگ عمومی می‌کند . علم ، تخصص و تلاش و مجاهدت و اخلاص و آرمان‌گرایی و شجاعت و سخاوت و تکلیف مدار بودن همه جاذبه‌دارند و هر کس خود را به این ویژگی‌ها آراسته کند جاذبه دارد و بر دیگران تأثیرگذار می‌شود. اگر اعمال ما مبتنی بر رویکرد امامین انقلاب باشد اثرگذار است و ما را نیز از تشتت محفوظ می‌دارد.

همچنین برای اثرگذاری بیشتر بر مردم باید اولویت‌ها را با رجوع به منابع اصیل و متین و بنیان‌های فکری اسلامی  بشناسیم.

در پایان از خداوند متعال می‌خواهم تا امید و انگیزه و شجاعت و اعتمادبه‌نفس و تلاش و اخلاص عنایت فرماید تا بتوانیم در مسیر تحقق انقلاب اسلامی که مقدمه‌ی ظهور حضرت حجت عجل الله است گام برداریم.

انتهای پیام/ غفوری

ارسال نظرات