خبرهای داغ:
با ایثارگران، همزمان با هفته مقاومت؛

خاطرات رزمنده سالهای دفاع مقدس مسلم مولوی

همزمان با دهه کرامت و هفته مقاومت و آزاد سازی خرمشهر قهرمان، خاطرات رزمنده سالهای دفاع مقدس "مسلم مولوی" را با هم مرورکنیم... .
کد خبر: ۹۵۱۵۲۵۸
|
۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ روز دهم اردیبهشت‌ماه سال 1361، عملیات بیت‌المقدس با هدف آزادسازی خرمشهر و مناطق وسیعی از جنوب غرب و غرب خوزستان که از ابتدای جنگ توسط نیروهای رژیم بعث اشغال شده‌بود، آغاز شد؛ عملیاتی که در محدوده‌ای به وسعت شش‌هزار کیلومتر مربع به مرحله اجرا درآمد و طی 25 روز و در سه مرحله، همه اهداف مدنظر طراحان عملیات را محقق کرد.

اوج این اهداف، آزادسازی خرمشهر بود که روز سوم خرداد رقم خورد؛ افزون بر این، شهر هویزه، پادگان حمیدیه، جاده‌های راهبردی اهواز – خرمشهر و سوسنگرد – هویزه نیز، از اشغال دشمن آزاد شد، آزادسازی خرمشهر، نه فقط در تاریخ دفاع مقدس، بلکه در تاریخ جنگ‌های ایران، یک نقطه عطف محسوب می‌شود؛ حجم نیروهای به کار گرفته شده و نتایج درخشانی که این عملیات در پی داشت، برگ زرینی در تاریخ نبردهای ایران است. عراقی‌ها فقط در این عملیات، 285 دستگاه تانک و نفربر، 40 فروند هواپیما، 18 تیپ پیاده و دو گردان مستقل زرهی را از دست دادند. 16 هزار و 500 نفر از نیروهای متجاوز کشته و محروح شدند و 19 هزار نفر از آن‌ها به اسارت درآمدند. این عملیات غرورآفرین، جهان را به شگفتی واداشت. توقع غربی‌ها آن بود که ایران قادر نخواهد بود به دلیل درگیری‌های سیاسی داخلی و ضعف ساختاری  نیروهای نظامی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شکست‌های روزهای نخست جنگ را جبران کند و ارتش صدام که در خوزستان زمین‌گیر شده‌بود، این قدرت را دارد که مناطق اشغال‌شده را برای خود حفظ کند. اما اتفاقاتی که در بهار سال 1361 رقم خورد، نشان داد که این تحلیل‌ها، اصولاً با واقعیت سازگار نیست. به دنبال این پیروزی بود که تحلیل‌گران غربی، رویکرد جدیدی را در گزارش‌های خود درباره جنگ تحمیلی، در پیش گرفتند. امروز، در سالروز آن فتح و پیروزی جاودانه، باد و خاطره دلاورمردیهای رزمندگان و شهدای والامقام این عملیات غرورآفرین را گرامی میداریم .

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار