مروری بر نقد مرحوم آیت الله فاضل:

کوچک نشمردن انتقادها/ضعف منتقدین، عدم درک ماهیت انقلاب و کینه توزیِ ضدانقلاب است؟!

مرحوم آیت الله فاضل در نقدی با اشاره به اینکه منتقدین نظام و انقلاب از دو صورت خارج نیستند فرمودند: آنان یا به ماهیت انقلاب پی نبرده اند یا کینه توزیِ ضدانقلاب را درک نکرده اند، درک این واقعیتها مسئولیت ما را مشخص می‌کند.
کد خبر: ۹۵۱۲۶۶۷
|
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴

کوچک نشمردن انتقادها/ضعف منتقدین، عدم درک ماهیت انقلاب و کینه توزیِ ضدانقلاب است؟!

 

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهد؛ مرجع عالیقدر جهان اسلام مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در نقدی با اشاره به اینکه منتقدین نظام و انقلاب از دو صورت خارج نیستند، فرمودند: آنان یا به ماهیت انقلاب پی نبرده اند یا کینه توزیِ ضدانقلاب را درک نکرده اند، درک این واقعیتها مسئولیت ما را مشخص می‌کند که در  زیر بخشی از آن را می خوانید.

حکم عیب جویی از امام جامعه

عنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام): « مَنْ کانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ فَلا یَجْلِسُ مَجْلِساً یُنْتَقَصُ فِیهِ إِمَامٌ أَوْ یُعَابُ فِیهِ مُؤْمِن»

حضرت صادق (علیه السلام) می‌فرماید: کسی که به مبدأ و معاد - که دو رکن اصلی اسلام است - ایمان دارد، هیچ گاه به خودش اجازه نمی دهد در محفل و مجلسی شرکت کند که در آن، امامی کوچک شمرده شود و یا از مؤمنی عیب جویی شود.

«امام» در این روایت، منحصراً امام معصوم (علیه السلام) نیست. اگر جملۀ دوّم
«أَوْ یُعَابُ فِیهِ مُؤْمِن » نبود، احتمال این که مقصود، امام معصوم باشد، داده می‌شد؛ اما با جملۀ دوّم، این توهّم از بین می‌رود.

مقصود از «امام»، پیشوای مسلمانان است؛ یعنی کسی که زمام امور مسلمانان - به حق - در اختیار او است، نه این که مانند اکثر زمامداران کشورهای اسلامی، زمام امر مسلمانان را به صورت غاصبانه در اختیار گرفته باشد.

حضرت صادق (علیه السلام) می‌فرماید: شرکت در مجلسی که امامِ به حق و زعیم مسلمانان در آن تحقیر شود و حرمت او شکسته شود، به این معنا که بخواهند در زعامت او تزلزل یا خدشه ای وارد کنند یا در رسمیّت او مناقشه کنند، با ایمان به مبدء و معاد نمی سازد.

کسی که زمام امر مسلمانان - به حق - در اختیار او است، از نظر اسلام بسیار محترم و ارزشمند است. حتی نمی توان مطلبی را به صورت هزل و شوخی دربارۀ او مطرح کرد، به ویژه در این زمان که در شرایط خاصّی قرار داریم.

عدم درک ماهیت انقلاب و کینه توزیِ ضدانقلاب، ضعف منتقدین است

ما نباید انتقاد برخی از منتقدان را کوچک و بی اهمیت بدانیم. کسانی که در این شرایط به صورتی انتقاد می‌کنند که نظام و انقلاب را می‌شکنند از دو صورت خارج نیستند: یا به ماهیت انقلاب پی نبرده اند یا دنائت و کینه توزیِ ضد انقلاب را درک نکرده اند. درک این واقعیتها است که مسئولیت ما را مشخص می‌کند. ....

این مطالبی را که عرض کردم نه شعار است و نه می‌خواهم الفاظ را پشت سر هم قرار بدهم. بلکه واقعیت‌هایی است که مسئولیت ما را مشخص می‌کند.
والسلام علیکم ورحمۀ الله و برکاته

کتاب: اخلاق فاضل، ص۱۰۶

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار