خبرهای داغ:

برگزاری بیش از ۳۰۰ کارگاه آموزشی سواد رسانه و فضای مجازی در شرق استان سمنان

شاهرود_به همت موسسه فرهنگی بین الحرمین شاهرود بیش از ۳۰۰ کارگاه آموزشی سواد رسانه و فضای مجازی در سطح کشور برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۹۴۲۴۹
|
۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴

برگزاری بیش از ۳۰۰ کارگاه آموزشی سواد رسانه و فضای مجازیبه گزارش خبرگزاری بسیج، محمد ابراهیمی مدیر موسسه فرهنگی بین الحرمین و موسس اولین مرکز مشاوره مجازی امور فرهنگی و اجتماعی در کشور در برگزاری این کارگاه‌ها، مطالبی را با محوریت نحوه استفاده صحیح از فضای سایبری و رسانه‌های دیجیتالی، تعریف سایبر و فضای سایبری، عناصر تشکیل دهنده و ویژگی‌های فضای سایبری، تهدیدات اینترنت، آمار کم شدن روابط درون خانواده، انواع اعتیاد مجازی، محبوبترین شبکه‌های اجتماعی در جهان، نظارت والدین بر فرزندان در فضای مجازی، روش‌های صحیح نظارت والدین در فضای مجازی، خطرات و آسیب‌های برخی بازی‌های رایانه‌ای و راه‌های مراقبت از فرزندان در برابر خطرات اینترنت ارائه نموده و در پایان نیز ضمن ارائه پاسخ به سئوالات و ابهامات حاضرین در این کارگاه آموزشی این نکته را یاد آور شدند که فضای سایبری می‌تواند برای نسل جدید علیرغم تمامی خطرات و آسیب‌ها بسیار مفید نیز واقع گردد که این امر نیاز به آموزش صحیح، فرهنگ سازی و همچنین نظارت والدین بر فرزندان دارد.
ابراهیمی گفت: رشد روزافزون فناوری‌های نوین و تجهیزات هوشمند، جوانان و نوجوانان را خواسته یا ناخواسته به فضای مجازی سوق داده است، بنابراین اگر کاربران سطح آگاهی و اطلاعات خود را در این حوزه‌ها افزایش دهند مانع از سوء استفاده افراد سودجو می‌شوند. سهل انگاری، بی توجهی به حفاظت از حریم خصوصی، اعتماد بی جا، عدم آگاهی و رعایت نکردن نکات امنیتی توسط کاربران هنگام استفاده از اینترنت می‌تواند مجرمان را در رسیدن به اهداف شوم خود کمک کند.
ابراهیمی به ارائه تعریفی از سواد رسانه‌ای پرداخت و گفت: نوعی از درکِ متکی بر مهارت که که با آن می‌توانیم انواع رسانه‌ها و تولیدات آن‌ها را شناخته و به تفکیک هر کدام از آن‌ها بپردازیم را سواد رسانه‌ای می‌گویند.
او سپس، به اهمیت و لزوم فراگیری سواد رسانه‌ای در جامعه اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر قدرتِ رسانه‌ها باعث می‌شود تا مردم بسیاری از اتفاقات دنیا را از دیدگاه قدرت‌های بزرگ ببیند. یعنی مردم آنچه را می‌بینند که قدرت‌ها می‌خواهند. پس باید دانش خود را در خصوص رسانه‌ها بالا ببریم و با تحلیل درست، متوجه اتفاقات پیرامون خود شویم.
او افزود: در حال حاضر کشور ما با توجه به تعداد رسانه‌های موجود، در جایگاه ۳۵ دنیا قرار دارد در حالی که بسیاری از کشور‌ها در سال‌های اخیر پیشرفت بسزایی در این حوزه داشته اند و قدرت‌های دنیا در تلاشند در کشور‌های در حال توسعه در حوزه رسانه سرمایه گذاری صورت بگیرد؛ تا تاثیر گذاری خود را بر آن کشور‌ها داشته باشند و هر روز بر سلطه خود بیفزایند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اصلی‌ترین اهداف رسانه‌ها تصریح کرد: تلاش برای شکل دادن، تقویت کردن و تغییر رفتار احساس یا فکر در مورد یک موضوع و یا عملی را از مهم‌ترین اهداف رسانه‌ها می‌توان برشمرد.
وی در ادامه با اشاره به سیر تحول رسانه‌ها در دنیا یادآور شد: در حال حاضر انواع رسانه‌های شنیداری، مکتوب، دیداری، مجازی و واقعیت مجازی وجود داشته و امروزه انواع این رسانه‌ها برای مردم در دسترس است.
دکتر ابراهیمی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها همانند یک رژیم غذایی عمل می‌کنند و هوشمندانه مراقب هستند تا ما از مواد مناسبی استفاده کنیم در واقع این سواد رسانه‌ای است که تعیین می‌کند که چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نباید مصرف کنیم این نوع سواد به مخاطبان رسانه‌ها می‌آموزد که از حالت مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه وارد شوند.
او سپس با اشاره به دلایل نیاز به سواد رسانه‌ای گفت: امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که خواسته یا ناخواسته در شرایط اشباع رسانه‌ای قرار گرفته ایم در حالی که رسانه‌ها به دلیل شرایط و منافع خود همه واقعیات را بیان نمی‌کنند و با توجه به سیاست‌های رسانه‌ای خود، به مردم خوراک‌های اطلاعاتی می‌دهند.
مدیر دانشگاه مجازی شاهرود در ادامه بر لزوم فراگیری مهارت‌های اولیه و تکمیلی برای سواد رسانه‌ای تاکید کرد و گفت: مهارت‌هایی هم، چون افزایش آگاهی، آموختن انواع مهارت‌های تفکر انتقادی و چند بعدی، قدرت تحلیل و تجزیه پیام، در ارتباط بودن با افراد و گروه‌های تحلیل گرِ مورد اطمینان، توجه به جزئیات، قدرت حل مساله و مدیریت زمان از مهارت‌های اولیه و تکمیلی برای سواد رسانه‌ای است که می‌تواند در افراد جامعه ایجاد کند.
او در پایان به چگونگی راه‌های افزایش سواد رسانه‌ای در بین افراد جامعه اشاره کرد و گفت: برای اینکه سواد رسانه‌ای خود را ارتقا و افزایش دهیم می‌بایست توانایی تشخیص اخبار جعلی، استفاده از چندین منبع مختلف، تشخیص نوع لحن و زبان گفتار، اطمینان حاصل کردن از دقیق بودن اعداد و شکل ها، شناختن چگونگی عملکرد مغز خود، افزایش مهارت‌های تحلیل، شناختن جانبداری‌های فردی، مدیریت اطلاعات دریافتی و پذیرش مسئولیت محتوا‌های تولیدی از مهم‌ترین راه‌هایی است که می‌توانیم با استفاده از راه ها، سواد رسانه‌ای خود را افزایش دهیم.
کارگاه و دوره آموزشی سواد رسانه و فضای مجازی توسط موسسه فرهنگی بین الحرمین شاهرود برای عموم مردم علی الخصوص فراگیران و دانشجویان این موسسه در سال جاری بصورت حضوری و غیر حضوری برگزار گردید.
علاقمندان جهت استفاده از خدمات مشاوره‌ای در بخش‌های مختلف با شماره ثابت ۰۲۳۳۲۲۲۷۱۴۹ و یا با شما ره همراه ۰۹۱۲۶۷۳۳۱۴۲ در پیام رسان‌های ایتا، بله، سروش، تلگرام، ایمو، روبیکا، واتساپ و سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۳۲۰۰۱۰۰۳۷۸ و یا از طریق ایمیل به نشانی ebrahimimohammad۳۶۶@yahoo.com تماس حاصل نمایند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار