بسیج گزارش می دهد:

ورود دستگاه قضایی به پرونده شکایت از 230 دامداری غیرمجاز حاشیه شهر تربت جام!

دستگاه قضایی تربت جام به پرونده شکایت از 230 دامداری غیرمجاز حاشیه شهر که به محل سکونتگاه‌های فاقد مجوز تبدیل شداست، در جلوگیری استفاده از خدمات شهری و مصرف آب آشامیدنی برای دام ها و...، ورود پیدا کرد.
کد خبر: ۹۴۷۷۱۴۲
|
۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹

ورود دستگاه قضایی تربت جام به 230 دامداری غیرمجاز در حاشیه شهر!/استفاده سکونتگاه‌های غیررسمی از خدمات و آب شرب شهری

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، سه منطقه حاشیۀ و معروف «معدآباد»، «غصن آباد» و «سجادیه» شهرستان تربت جام به محل سکونتگاه‌های غیررسمی تبدیل شده است که مشکلات و معضلاتی را به‌وجود آورده‌اند و به صورت غیرمجاز از خدمات شهری استفاده می‌کنند. مهم‌تر از آن، این که در منطقه معدآباد، دامداری هایی احداث شده ‏اند که اصلا مجوز ندارند. بر اساس آمار اعلام شده حدود 290 دامداری سبک و سنگین فاقدمجوز در این منطقه وجود دارد و بدون مجوز، آب شرب شهری را برای مصرف دام استفاده می کنند و در مقابل هیچ‌گونه وجهی هم بابت آب‌بها به دولت نمی‌پردازند که همین مسئله مشکلات زیادی را برای شهروندان به‌وجود آورده است. هرچند تاکنون با صاحبان این دامداری‌ها برخوردی نشده است؛ اما ضروری است که دست‌کم مجوزهای لازم را دریافت کنند. به‌تازگی دستگاه قضایی هم به این موضوع ورود کرده و از دستگاه‌های مربوط درخواست شده که هرچه زودتر این مشکلات حاشیه شهر برطرف کنند.

سکونتگاه های غیرمجاز

شهردار تربت جام با بیان این که دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری پایدار این شهرستان تشکیل شده است، گفت: شهر تربت جام دارای چهار منطقه بازآفرینی است که مساحت آن حدود 250 هکتار شامل بافت فرسوده میانی، محدوده بافت تاریخی و پهنه‌های شهری با پیشینه روستایی است.

اصغر خوشخو با اشاره به حفظ حریم شهری افزود: طی سال‌های 87 تا 96 بسیاری از اراضی کشاورزی حریم شهر توسط عده‌ای بدون مجوز و مغایر با ضوابط شهرسازی و قوانین حفظ باغ‌ها و اراضی کشاورزی، تفکیک و قطعه‌بندی شد.

وی اظهار کرد: متاسفانه برخی از افراد از آگاهی نداشتن مردم، با دادن وعده‌های کذب، سوءاستفاده کردند که بخشی از اراضی کشاورزی حاشیه شهر تبدیل به ساخت و ساز غیراصولی و ناایمن مغایر با اصول شهری و معماری شده است. نتیجه آن تشکیل سکونتگاه های غیررسمی در سه نقطه شهری «معدآباد»، «غصن آباد» و «سجادیه» شده است.

وی تصریح کرد: در منطقه «غصن آباد» 250 واحد مسکونی با جمعیت هزار و 272 نفر، منطقه «معدآباد» 150واحد مسکونی با جمعیت 751نفر و در «سجادیه» 50 واحد مسکونی با جمعیت 283 نفر وجود دارد. لذا بر اساس پیگیری‌های انجام شده در سال 96 ، سه منطقه مذکور به عنوان سکونتگاه غیررسمی به تصویب رسیده است که برای سامان‌دهی این مناطق نیازمند منابع مالی هستیم.

شهردار تربت جام با اشاره به وجود دامداری‌های غیرمجاز در حاشیه شهر افزود: متاسفانه در ضلع جنوب روستای «کاریزنو»، اراضی کشاورزی به شکل غیرمجاز تفکیک شده و حدود 214 واحد دامداری صنعتی و سنتی در پهنه‌ای به وسعت 60هکتار شکل گرفته است که قطعا در آینده معضلات و مشکلات شدیدتر و بیشتری را به شهر تحمیل خواهد کرد.

استفاده از آب شرب برای مصرف دام ها

رئیس آبفای تربت جام نیز با اشاره به انشعابات غیرمجاز دامداری های حاشیه شهر، گفت: تامین آب شرب در تربت جام دچار مشکل شده است و برای حل این مسئله باید تدبیر اساسی اندیشیده شود. در انشعابات غیرمجاز، کنتوری برای اندازه گیری وجود ندارد و مصرف آب بدون حساب و کتاب است.

اشراقی افزود: دامداری های غیرمجاز در منطقه حاشیه «معدآباد» قرار دارند که به نوعی در پایین‌ترین ‌نقطه شهر واقع شده‌اند. موقع آب‌رسانی به شهر این منطقه زودتر از دیگر مناطق به آب شرب متصل می‌شود. بر اساس آماری که گرفته شده 230 واحد دامداری فاقد مجوز در این منطقه احداث شده که برخی فعال و برخی غیر فعال است؛ اما همه این دامداری ها برای مصرف دام از آب شرب استفاده می کنند.

وی ادامه داد: واحدهای دامداری کنتور انشعاب آب ندارند و متاسفانه همیشه از آب شرب استفاده می‌کنند. برای سامان‌دهی این‌ تعداد واحد دامداری غیرمجاز یا باید انشعاب آن‌ها قطع شود، یا این که صاحبان واحدها برای مجوز اقدام کنند.

وی تصریح کرد: شورای تامین شهرستان تربت جام به تازگی مصوبه‌ای را به تصویب رسانده است مبنی بر این که انشعابات غیرمجاز مربوط به واحدهای دامداری قطع شود و صاحبان دامداری ها برای گرفتن مجوز اقدام کنند. همچنین به شهرداری و جهاد کشاورزی نیز ماموریت داده است که از ادامه ساخت و سازها در این مناطق پیشگیری کنند.

وی افزود: بازدیدی از این مناطق داشتیم که از مجموع 230 واحد دامداری فقط 9 واحد انشعاب اشتراک داشتند.وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۵سال است که دامداری‌های حاشیه شهر از آب شرب به صورت غیرمجاز استفاده می کنند و هزینه‌ای هم پرداخت نمی کنند.

وی یادآورشد: حدود سه‌هزار پمپ آب مستقیم به شبکه آب‌رسانی شهر تربت جام وصل شده که خلاف قانون است. این کار باعث می شود که در شبکه آب‌رسانی مشکل به‌وجود بیاید و برخی از شهروندان با کمبود آب مواجه شوند. بخش زیادی از ترکیدگی لوله ها نیز به دلیل بارگذاری پمپ آب غیرمجاز است.

230 واحد دامداری غیرمجاز

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام نیز با اشاره به دامداری‌های فاقدمجوز در اطراف شهر، گفت: روستای «معدآباد» در محدوده شهری قرار دارد. سال 88 یکی از شهروندان در این منطقه اقدام به گرفتن مجوز برای دامداری گاو شیری کرد. به دنبال این تقاضا، خیلی از افراد در این منطقه بدون مجوز اقدام به ساخت و ساز کردند و به دامداری روی آوردند.

علیرضا عرفانی افزود: در دهه 90 تعدادی از مالکان به دلیل ساخت و سازهای بدون مجوز به دادگاه معرفی شدند، ولی به دلیل فعالیت دامداری تبرئه شدند. وی تصریح کرد: برابر آمار رسمی ، تعداد دامداری های فاقد مجوز در حاشیه شهر 137واحد است؛ اما بر اساس آمار غیررسمی حدود 230 واحد دامداری غیرمجاز در منطقه حاشیه شهر وجود دارد. حتی نماینده دامداران از تعداد 290واحد دامداری غیرمجاز نام می برد.

ورود دستگاه قضایی به سامان‌دهی دامداری ها

فرماندار تربت جام نیز با اشاره به وجود 230 واحد دامداری فاقد مجوز در یک نقطه از حاشیه شهر تربت جام ، گفت: سامان‌دهی این واحدها در دستور کار قرار گرفته است و حتما باید سامان‌دهی شوند. در حاشیه شهر 230 واحد تولیدی دام سبک و سنگین مستقرند که تعدادی نیز با خانواده در این واحدها زندگی می کنند و به کار تولید دام سبک و سنگین اشتغال دارند. اما تاکید داریم که همه این واحدهای دامداری باید مسیر و مجاری قانونی را طی کنند.

حسین جمشیدی افزود: آمادگی داریم این واحدها را سامان‌دهی کنیم . صاحبان این واحدها نیز باید همکاری و همراهی کنند تا دچار خسارت نشوند. همچنین برای مصرف آب شرب نیز باید مسیر قانونی را طی و مجوزهای لازم را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: مصارف غیرمجاز آب، برق و گاز در این مناطق باید سامان‌دهی شود. وی خاطرنشان کرد: واحدهای دامداری در حاشیه شهر سال های زیادی است که برای مصرف دام از آب شرب استفاده می کنند و هزینه‌ای هم پرداخت نمی کنند. به تازگی دستگاه قضایی به طور جدی ورود کرده است و به‌دنبال این هستیم تا این مشکل رفع شود.

وی ادامه داد: در سایر نقاط شهرستان نیز مشکلاتی در حوزه مصرف آب وجود دارد که به طور جد پیگیریم که مصرف آب شرب سامان‌دهی شود .

نویسنده: محمدرضا حقدادی

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار