خبرهای داغ:
بررسی مشکلات حقوقی شرکت‌های دانش بنیان خراسان جنوبی در گفتگو با مشاور حقوقی و وکیل دادگستری استان؛

​معضلات حقوقی ،ثبت اختراع و اختلاف بین شرکاء مهمترین مشکلات شرکت‌های دانش بنیان

​دادی القار مشاور حقوقی و وکیل دادگستری خراسان جنوبی می‌گوید: معضلات حقوقی ،ثبت اختراع و اختلاف بین شرکا مهم‌ترین مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان جنوبی است.
کد خبر: ۹۴۶۲۵۴۵
|
۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی،  «محمد دادی القار» مشاور حقوقی و وکیل با اشاره به مشکلات مخترعین و مبتکرین اظهار داشت: مخترعین و صاحبان علم و دانش مشکلاتی دارند که سرمایه‌داران برای تجاری‌سازی محصولات خود ندارند و این موضوع در کل دنیا وجود دارد و مختص کشور این نیست.

او با اشاره به سازوکار‌های گرفته‌شده برای شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: اگر بخواهیم اقتصاد کشور از این نابسامانی خارج شود ضروری است حمایت لازم از آن‌ها انجام شود.

به گفته دادی القار برخی از شرکت‌های دانش‌بنیانی که محصول آن‌ها نیز دانش‌بنیان است باید تحت حمایت‌های خاص ازجمله ارائه تسهیلات بانکی با نرخ پایین و دادن یارانه قرار بگیرند، بیان داشت: در مقابل از این شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان انتظار داشت که در مقابل غول‌های بزرگ اقتصادی کشور و حتی دنیا رقابت کنند.

دادی القارمی گوید: خوشبختانه دولت سعی کرده است حمایت‌های لازم را از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد، اما متأسفانه حمایت‌های آن‌ها ازجمله معاونت فن‌آوری ریاست جمهوری کشور زیاد نبوده است.



کپی‌برداراز اختراعات در کشور وجود دارد

او با تأکید به اینکه کپی‌بردار از حق تألیف و اختراعات در کشور وجود دارد، عنوان می‌کند: حقوق مالی و فکری اثر علمی، فکری و اختراعی را به وجود می‌آورد بنا به راین همان‌گونه که دولت از مالکان منازل پشتیبانی می‌کند مالکیت فکری نیز باید موردحمایت جدی دولت قرار بگیرد.

به گفته دادی القار شخصی برای یک اختراع و یا تألیف کتابی ممکن است مهر و موم‌های تلاش کند لذا باید برای کپی از آن از مالکش اجازه گرفته شود، بیان می‌دارد: اداره مالکیت فکری زیر مجموعه اداره ثبت و اسناد و املاک قرار دارد و کسی که طبق گواهی و سند مالکیت اختراعی انجام می‌دهد باید برای الکترونیکی شدن فرایند ثبت اختراع که اداره آن تنها در تهران واقع‌شده است مراجعه نماید و در شهرستان‌ها این نهاد دفتری ندارد.

او ادامه می‌دهد: متأسفانه برای یک ثبت اختراع چندین ماه طول بکشد که پیچیدگی و طولانی بودن آن دو مشکل برای شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد یک دریافت هزینه‌های زیاد مثبت اختراع به نام شخص دیگری که سختی‌های زیادی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان به وجود می‌آورد.

به روز نبودن قانون اقتصاد ایران

به گفته کارشناس حقوقی دادگستری خراسان جنوبی قانون تجارت کشور ما مربوط به سال ۱۳۱۳ ثبت‌شده است لذا در شرکت‌ها هنوز تغییرات و اصلاحات زیادی وجود ندارد و شرایط کار اقتصادی سال ۱۳۱۳ تاکنون که سال ۱۴۰۱ است به‌روزرسانی ثبت قانون رخ نداده است.

دادی القار با اشاره به پیچیدگی مقررات سخت شرکت‌ها در ایران می‌گوید: متأسفانه برخی از مخترعین با تعاملات اقتصادی، قانون شرکت‌های دانش‌بنیان و خلأ‌های قانونی آشنا نیستند.

به گفته او مشکلات حقوقی، ثبت اختراع و اختلاف بین شرکا مهم‌ترین مشکل اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان در خراسان جنوبی است.
منبع: علم و فناوری

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار