خبرهای داغ:

وجود ۱۵۸۰ موقوفه در شاهرود/توجه به ثبت موقوفات توسط واقفین

شاهرود_ ریاست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود با اشاره به ۱۵۸۰ موقوفه است، گفت: برای حفظ و صیانت از حقوق موقوفات باید موقوفات در اداره ثبت شود.
کد خبر: ۹۴۶۲۱۸۷
|
۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵

وجود ۱۵۸۰ موقوفه در شاهرود/توجه به ثبت موقوفات توسط واقفینبه گزارش خبرنگار بسیج، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حاجی حسینی در نشست خبری با خبرنگاران در محل اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود با اشاره به اینکه وقف و اعمال نیک شبیه آن، از مسائل اجتماعی است که حتی قبل از اسلام نیز وجود داشته است، افزود: عنوان وقف، پیش از اسلام بین پیروان همه ادیان در غرب و شرق متداول بوده است؛ به گونه‌ای که اداره معبدها، صومعه‌ها، آتشکده‌ها، موبدان و کاهنان از منافع موقوفات بوده است.
او ادامه داد: منتهی بعد از ظهور اسلام این سنت توسط پیامبر اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) پایه‌گذاری شد و مردم را به این امر تشویق و ترغیب می‌کردند که در راستای آن موقوفات بسیاری بر جای مانده است.
ریاست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود با تاکید بر اینکه بهترین الگوی ما در وقف پیامبر و امامان علیهم السلام هستند، اظهار کرد: واقفان از اندیشه بسیار بلند برخوردارند و به انواع نیاز‌های جامعه توجه داشته اند و نه از وقف برای مساجد و حسینیه‌ها و تکایا غفلت داشته اند و نه از وقف برای دارو و درمان و نه از وقف برای ابن السبیل و نه از وقف برای ساخت مدرسه و حوزه‌های علمیه و حتی وقف برای حیوانات وحشی.
رئیس اداره اوقاف شاهرود با اشاره به اینکه از بدو تاریخ وقف در اسلام همواره موقوفه خواران نیز وجود داشته اند و لذا برای حفظ و صیانت از حقوق موقوفات باید موقوفات در اداره ثبت شود و تجربه به ما نشان داده غالب موقوفاتی که به ثبت نرسیده به مرور زمان از بین رفته است.
حاجی حسینی تاکید کرد: وقف در بسیاری از امور میتواند به جامعه و دولت‌ها کمک کند چرا که بودجه‌های دولتی کفاف همه نیاز‌های جامعه را نمیدهد و وقف میتواند به موضوعاتی مثل امنیت، فرهنگ، اشتغال، مسکن، ازدواج و موضوعات دیگر کمک کند.
وجود ۱۵۸۰ موقوفه در شاهرود/توجه به ثبت موقوفات توسط واقفیناو با اشاره به پیشینه تاریخی وقف در شاهرود و نام بردن از آیت الله شاهرودی به عنوان یکی از بزرگترین واقفین، که وقف‌های متعدد و قابل توجهی در شاهرود، قم وحتی درنجف داشته‌اند، افزود: یکی از واقفین به نام مرحوم باقرعلی اصغر درشاهرود موقوفه‌ای دارد با نیت دعوت از مسئولین و روئسای ادارات در شب اول محرم در حسینیه بازار که شاید واقف با این نیت می‌خواسته شب اول محرم را به یاد مسئولین بیاورد و ان‌ها را به این بهانه به مجلس امام حسین (ع) بکشاند.
رئیس اداره اوقاف شاهرود با اشاره به‌گزارش ۱۸ ماهه اخیر ضمن اشاره به وجود ۱۷ بقعه در این شهرستان افزود: این بقعه‌ها نیاز به توجه خیرین و واقفین دارد تا رونق و آبادانی بیشتر داشته باشد و تبدیل به قطب فرهنگی شود.
او با بیان اینکه این اداره در نشر فعالیت‌های قرآنی در رشته‌های روخوانی، روانخوانی و مفاهیم با همکاری موسسات قرآنی شهرستان فعالیت دارد و در موضوع اجارات املاک وقفی سعی ما بر این بوده اجارات بروز و برابر نرخ عادله باشد.
حاجی حسینی بااشاره به اینکه یکی از کار‌های مهم این اداره در بحث ثبتی اخذ سند مالکیت موقوفات بوده گفت: در این راستا در طی ۶ ماه اخیر موفق به اخذ ۲۵ سند شده ایم.
حجت‌الاسلام حاجی حسینی به اقدامات فرهنگی اداره نیز اشاره داشت و افزود: در راستای اجرای نیات واقفین در دوران کرونا حداقل ۳۰۰۰ بسته معیشتی به ارزش ۳۰۰ تا۵۰۰هزار تومان از محل موقوفات و مساعدت خیرین وامنای مساجد و بقاع متبرکه تهیه و توزیع گردید و در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، هشت میلیارد و ۳۹ میلیون ریال اجرای نیات مذهبی اجرا شد و در غالب طرح شمیم حسینی و ایجاد نمایشگاه در امامزاده محمد (ع) دیزج، برنج و روغن تهیه شد و بین تعدادی از مساجد و هیأت مذهبی توزیع گردید.
او همچنین به اعزام مبلغ به روستا‌های بخش طرود و بیارجمند با همکاری بسیج طلاب اشاره کرد و گفت:اردو‌های جهادی نیز با همکاری بسیج طلاب و روحانیون در روستا‌های بخش بیارجمند و خارتوران و دیزج برگزار گردید.
حاجی حسینی با اشاره به برگزاری طرح آرامش بهاری در ایام عید نوروز و نشاط معنوی در تابستان توسط هیئت امنای امام زاده محمد دیزج انجام شد که از آن‌ها تشکر می‌نمایم.
رئیس اداره اوقاف خاطرنشان کرد: در ایام شهادت امام رضا علیه السلام نیز به همت خیرین بالغ بر هزار پرس غذای گرم در محل اداره بین زائرین رضوی توزیع گردید.
وجود ۱۵۸۰ موقوفه در شاهرود/توجه به ثبت موقوفات توسط واقفیناو پایش هیأت امنای مساجد را مورد توجه قرار داد و از تشکیل کمیسیون هیئت امنای مساجد خبر داد و هدف از این اقدام را پویایی و فعالیت بیشتر مساجد عنوان کرد.
حاجی حسینی به تشکیل ۵۱پرونده در دادگستری شهرستان خبرداد و گفت:تعدادی از این پرونده‌ها رای به نفع موقوفه صادر شده و تعدادی نیز در حال رسیدگی میباشند.
او درخصوص آمار موقوفات به ۱۵۸۰ موقوفه اشاره کرد و افزود: از این تعداد ۱۱۹۹ موقوفه متصرفی و ۳۷۹ فقره غیر متصرفی و ۲موقوفه اشتراکی میباشد.

ریاست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود خاطر نشان کرد: این تعداد موقوفه، ۴۷۵۸ رقبه دارد که ۳۲۶۱ متصرفی است و ۲۶ رقبه اشتراکی و مابقی غیرمتصرفی است.
او ادامه داد: ۱۷بقعه متبرکه، ۲۲۳مسجد و ۱۷حسینیه و ۵ فاطمیه و ۳زینبیه و ۱۴تکیه و۷ آرامستان و یک دارالقرآن در سامانه جامع اوقاف ثبت شده داریم.
رئیس اداره اوقاف شاهرود با بیان اینکه شهرستان شاهرود موقوفه محوراست، اضافه کرد: درآمد موقوفات در سال ۱۴۰۰، ۳۹ میلیارد ریال و درآمد بقاع ۳۶۰ میلیون ریال بوده و در سال ۱۴۰۱درآمد موقوفات تاکنون ۲میلیارد و ۴۵۰میلیون تومان بوده است و درآمد بقاع نیز تاکنون ۱۹۰میلیون ریال بوده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار