قائم مقام رئیس جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی تاکیدکرد:

کِشت زیرخاکی و تِیپ خربزه جامی نمونه کشوری در صرفه جویی بحران آب/لزوم ثبت ملی خربزه تربت جام

قائم مقام رئیس جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با تاکید برتغییرسیاستگذاری کشت منطقه ای از سنتی به نوین و لزوم ثبت ملی خربزه تربت جام گفت: کشت زیرخاکی و تِیپ خربزه جامی نمونه بارز کشوری در صرفه جویی بحران آب است.
کد خبر: ۹۴۴۶۹۳۶
|
۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی در تربت جام، محمد صبور قائم مقام رئیس جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در جشنواره خربزه و تجلیل از برترین ها کشاورزی و عکس پالیز که در دانشگاه عالی وحدت تربت جام برگزارشد اظهارکرد: برگزاری چنین نشست ها و همایش ها تلنگری اساسی  براصلاح شیوه های مدیریت کاشت، داشت و برداشت از مرزعه تا مصرف است که تلاش بی وقفه مجاهدان اقتصادی کشور را نشان می دهد.

 وی با مروری به نخستین جشنواره خربزه در سال 90 تاکنون گفت: 11 پیش اتفاقاتی در این شهر رخ داد که یکی از دغدغه های اصلی معاون وزیر وقت جهاد، سوق دادن کشاورزان به ایجاد اصلاح آبیاری سنتی به نوین و روی آوردن به کشت نشائی درعبور از بحران آبی بود که الحمدلله در این همایش بخش اعظم آن مرتفع شد.

وی با تاکید بر تغییر سیاستگذاری کشت منطقه ای از سنتی به نوین تصریح کرد:کشت زیرخاکی و تِیپ خربزه جامی نمونه بارز کشوری در صرفه جویی بحران آب است که لازم است محققان، اهل علم و فارغ التحصیلان و دانشجویان برای ایجاد بهره وری بیشتر روی این پروژه ها وقت بگذارند.

 صبور با اشاره به رونمایی از رقم خاتونی خربزه تربت جام به عنوان نمونه کشوری تصریح کرد: پس از گذشت 11 سال خوشبختانه این محصول رشد فزآینده ای نسبت به آن سال ها داشته است و توان بهره وری از 15 تن در هکتاربه 20 تا 25 تن درهکتار افزایش داشته است.

97 درصد کشت خربزه جامی به روش نوین است

وی قائم مقام رئیس جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: تربت جام به عنوان قطب کشاورزی منطقه محسوب می شود که خوشبتانه 97 درصد کشت خربزه شهرستان به صورت تِیپ و آبیاری مالچ صورت می گیرد که با کاهش سطح زیرکشت به گسترش کشت ذرت و علوفه هم توجه ویژه ای صورت گیرد.


صبور با تاکید برمکلف بودن به پرداخت مطالبات کشاورزان درهفته جاری، با اشاره به لزوم کاهش سطح زیر کشت و افزایش بهره وری در کشت خربزه متذکرشد: با توجه مسائل سیاسی جهان و توقف صادرات محصولات غذایی و کشاورزی  قدردان کشاورزان کشور و خراسانی هستیم که به کشت های راهبری و استراتژیک مانند جو، گندم و علفه توجه  ویژه ای دارند.

لزوم ثبت ملی خربزه تربت جام

 درادامه فرماندار تربت جام گفت:امیدواریم با برگزاری جشنواره خربزه در مورد صنایع تبدیلی خربزه به نتایج مطلوبی برسیم و خربزه تربت جام توسط نهادهای فرهنگی  به ثبت ملی برسد .

حسین جمشیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر خربزه با توجه شیوه تغییر کشت مصرف آب کمتری نسبت به گذشته دارد افزود: یکی از صنایع که درتربت جام مغفول مانده است صنایع تبدیلی خربزه است که انشاالله سرمایه گزاری در این زمینه انجام شود.

خبرنگار: مهدی حسینی

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار