خبرهای داغ:

مردم به حیات وحش کمک کنید! /نیاز محیط زیست به توجه مسئولان

شاهرود_ رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شاهرود با درخواست کمک از مردم برای کمک به علوفه برای حیات وحش منطقه، گفت: مسئولان باید به محیط زیست توجه ویژه کنند.
کد خبر: ۹۴۳۸۴۴۸
|
۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳

مردم به حیات وحش کمک کنید! /نیاز محیط زیست به توجه مسئولانبه گزارش خبرنگار بسیج، علی اکبر قربانلو در دیدار جمعی از خبرنگاران شهرستان شاهرود به مناسبت هفته محیط زیست و ولادت امام رضا علیه السلام و روز محیط بان در اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شاهرود در سخنانی با تبریک این ایام، با بیان اینکه شهرستان شاهرود پایتخت تنوع زیستی در کشور است، به تلاش این اداره و کارکنان آن در حفظ و حراست از محیط زیست و حیات وحش شهرستان اشاره کرد و افزود: تلاش ما این است گونه‌ای مثل یوزپلنگ ایرانی را که در معرض انقراض است را در منطقه حفظ کنیم و این نیاز به همکاری همه دستگاه‌ها و مردم دارد.
او ادامه داد: یکی از عوامل مهم در این راستا فراوانی طعمه برای یوز پلنگ است چرا که گاهی این حیوان برای طعمه ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر را باید طی کند و محیط بانان در این راستا تلاش می‌کنند و شکارچیان هم باید از شکار طعمه این حیوان خودداری کنند.

دزیانیان محیط بان نمونه کشوری شد
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شاهرود با اشاره به اینکه با تلاش همکاران ما جمعیت حیات وحش در شهرستان افزایش یافته است، به ارائه گزارشی از عملکرد یکساله این اداره پرداخت و گفت: در سال ۱۴۰۰، محیط بان علیرضا دزیانیان به عنوان محیط بان نمونه کشوری و محمد صالحی به عنوان محیط بان نمونه استانی انتخاب شدند.
او با اشاره به تشکیل ۵۴ پروند تخلف شکار و صید و محیط انسانی در سال ۱۴۰۰، تصریح کرد: ۴۱ فقره شکار و صید داشتیم که ۹۴ نفر نیز دستگیر شدند که ۷۲ نفر از آن‌ها شکارچی بودند.
قربانلو با اشاره به چهار پرونده محیط انسانی که مربوط به کارخانه‌های متخلف که اکثرا کارخانه زغال بوده اند، افزود: ۱۲ فقره پرونده تصرف عدوانی و آرای دام هم در خوش ییلاق و جنگل ابر داشته ایم.
او اضافه کرد: در این مدت ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون خسارت در راستای این پرونده‌ها تعیین شده که ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در رابط با شکار و صید بوده که دریافت شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شاهرود به کشف و ضبط ۱۱ قبضه سلاح غیرمجاز و ۱۱ قبضه سلاح مجاز از شکارچیان در این مدت اشاره کرد.

کمک مردم به حیات وحش با اهدا علوفه
او با اشاره به کمک خیرین به حیات وحش با اهدا ماشین علوفه از جمله امام جمعه شاهرود، گفت: از خیرین و مردم درخواست داریم برای تهیه علوفه حیات وحش در زمان خشکسالی و کمبود غذا برای حیوانات ما را کمک و یاری کنند و با خرید علوفه و اهدا به حیات وحش ما را کمک کنند.
قربانلو با اشاره به آموزش زیست محیطی به مردم، افزود: در سطح شهرستان برنامه یک روز با محیط بان در مدارس اجرا می‌شود و روز هوای پاک و زمین پاک و پاکسازی محیط زیست نیز انجام می‌شود.
او با بیان اینکه در سال دو بار در فصل تابستان و زمستان آمار گیری حیات وحش انجام می‌شود، اظهار کرد: در جنگل ابر معضل تخریب محیط زیست با چرای دام را داریم و ما به تنهایی نمی‌توانیم در این راستا کار کنیم و سایر دستگاه‌های مسئول هم باید پای کار باشند و به وظایف خود عمل کنند.

معدن بوکسیت تاش آسیبی به آب منطقه وارد نکرده است
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شاهرود با اشاره به معدن بوکسیت تاش که در مناطق آزاد قرار دارد و ارتباطی با محیط زیست ندارد، گفت: فقط نمونه‌گیری آب از این منطقه توسط ما انجام می‌شود که تاکنون مورد خاصی نبوده و آلودگی آب ما نداشتیم و هر سه ماه یکبار هم ما نمونه‌گیری می‌کنیم و حتی به خارج از کشور هم ارسال شده و مشکلی از نظر آلودگی آب توسط این معدن نداریم.
او با اشاره به تخریب محیط زیستی معدن نیز اظهار کرد: همه معادن تخریب دارند و با توافقاتی که با دستگاه‌های مربوطه معادن منعقد می‌کنند در راستای احیای محیط زیست در معادن تلاش می‌شود.

توجه مسئولان به جذب نیروی انسانی در سازمان محیط زیست 
قربانلو با تاکید بر توجه بیشتر مسئولان به محیط بسته بویژه در جذب نیرو در این سازمان، گفت: نسبت به گذشته تجهیزات خوبی در اختیار داریم، اما از نظر نیروی انسانی نیاز به حمایت و جذب نیرو داریم که باید مسئولان در این زمینه تلاش کنند.
او با اشاره به کارخانجات آلاینده در حریم شهر نیز بیان کرد: به این واحد‌ها اخطار داده شده است که باید از محیط شهری خارج شوند، اما برخی مشکلاتی دارند که در صدد برطرف کردن آن‌ها هستند و ما نظارت لازم را بر آن‌ها داریم که رعایت پاکی محیط زیست و هوا را داشته باشند و همکاری هم دارند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شاهرود با تاکید بر رعایت قوانین در محیط زیست و حیات وحش توسط مردم و دستگاه‌های اجرایی از همه‌گان خواست با این اداره همکاری لازم را داشته باشند تا بتوان مشکلات زیست محیطی را به حداقل رساند.

این دیدار به همت انجمن خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مهر بسیج رسانه شهرستان شاهرود و همکاری روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان به مناسبت هفته محیط زیست و روز محیط بان برگزار شد و در پایان با اهدا هدیه به ریاست این اداره از طرف خبرنگاران از زحمات این قشر خدوم تقدیر شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار