خبرهای داغ:

فعالیت ۹ تعاونی دانش بنیان در شاهرود/توجه به ارتباط صنعت و دانشگاه

شاهرود_ سرپرست اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان شاهرود از جذب بیش از ۳۳۰۰ نفر جویای کار در این شهرستان در واحد‌های تولیدی و ادارات و ارگان‌ها خبر داد.
کد خبر: ۹۴۳۰۲۷۱
|
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۹

فعالیت ۹ تعاونی دانش بنیان در شاهرود/توجه به ارتباط صنعت و دانشگاهابراهیم غربا در گفتگو با خبرنگار بسیج با بیان اینکه متأسفانه در بحث کارگری در بحث آمار دچار مشکل هستیم و فقط مرکز آمار ایران هر پنج سال یکبار آمار را ارائه می‌دهد، افزود: فقط سامانه جستجوی شغل با همکاری کاریابی‌ها وجود دارد که کاریابی‌ها نیاز کارفرما‌ها را تامین می‌کنند.
فعالیت ۵ مرکز کاریابی در شاهرود
او با اشاره به فعالیت ۳ مرکز کاریابی در شهرستان، گفت: ۲ مرکز کار یابی جدید نیز در حال راه اندازی است که یکی در دانشگاه صنعتی هست که به فارغ‌التحصیل مشاوره ارائه می‌دهد تا راحت جذب بازار کار و بویژه تولید شوند.
سرپرست اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان شاهرود با اشاره به راه اندازی سامانه جستجوی شغل، اظهار کرد: با راه اندازی ابن سامانه، اختلاف آمار بیمار‌ها پالایش و بر مبنای کد ملی افراد در کاریابی ثبت نام و کارفرمایان نیز ثبت نام و کارگر مور نیاز را جذب می‌کنند.
او تصریح کرد: با این سامانه آمار در بیکاری و به کار گمارده شدن‌ها معلوم می‌شود و جذب توسط کارفرمایان نیز مشخص و ساماندهی می‌شود و این سامانه‌ای کشوری و آنلاین است.
غربا با اشاره به فرصت‌های شغلی در شرق استان سمنان، گفت: در حال حاضر یک شرکت در شهرستان چهل کارگر نیاز دارد، اما جویندگان کار این شغل را نمی‌پسندند، اما در غرب استان واحد‌های تولیدی زیاد داریم و انتخاب شغل آزادانه است.
۱۷۸۴ نفر جویای کار در سال ۱۴۰۰
او با بیان اینکه در مجموع به نسبت جمعیت واحد‌های تولیدی کمتری داریم و آمار بیکاری بیشتر است، به تشکیل کارگروه تخصصی اشتغال شهرستان اشاره کرد و به آمار سال ۱۴۰۰ توجه داد و افزود: تعداد جویندگان کار براساس آمار مراکز کاریابی و اداره که مراجعه و ثبت نام شده است، ۱۷۸۴ نفر است که ۶۵۸ نفر زن و ۱۲۲۶ نفر مرد هستند که ۶۳ درصد مرد و ۳۷ درصد زن هستند.
سرپرست اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان شاهرود، ادامه داد: از این تعداد ۷۴ درصد فاقد مهارت بودند یعنی مهارت رسمی دارای مدرک نبودند که ۷۳ درصد مرد و ۷۵ درصد زن را شامل می‌شوند.
او اضافه کرد: ۴۶۵ نفر دارای مهارت هستند که ۳۰۴ نفر مرد یعنی ۲۷ درصد دارای مهارت هستند و ۱۶۱ زن نیز دارای مهارت هستند و این آمار نشان می‌دهد بیشترین درصد جویندگان کار افراد فاقد مهارت هستند.
غربا تصریح کرد: از فارغ‌التحصیلان بیکار و بیکاران ساده، ۶۴ درصد زیر دیپلم و ۳۶ درصد فوق دیپلم به بالا در مردان و ۶۲ درصد زنان فوق دیپلم بالاتر و بقیه دیپلم و پایین‌تر هستند که در مردان زیر دیپلم بیشتر ثبت نام و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در زنان بیشتر است.
اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه در کارآفرینی
سرپرست اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان شاهرود، با اشاره به اینکه نیاز بازار کار را باید دانشگاه تامین کند و ارتباط دانشگاه و صنعت حتما نیاز است که مهارت افزایی در نیاز‌های بازار کار انجام شود، اظهار کرد: در سطح کلان ارتباطات در این راستا وجود دارد و برای فارغ‌التحصیلان، موضوع مهم توسعه دانش بنیان هاست تا فارغ‌التحصیلان را به سمت پارک علم و فناوری سوق داده و در مجموعه دانش بنیان‌ها قرار گیرند و کار را باید علمی و همراه دانش داشته باشیم.
او ادامه داد: تسهیلات خوبی هم ارائه می‌شود و در اداره تعاون نیز تسهیلات اشتغال داریم و در سه زمینه اشتغال روستایی و عشایری و تکمیل زنجیره تولید و افزایش تولید جامعه تلاش داریم.
۶۳۲ نفر در سال ۱۴۰۰ جذب بازار کار شدند
او با اشاره به آمار به کار گماردگان در سال ۱۴۰۰، گفت: از تعداد ثبت نامی‌های جویای کار، ۴۲۹ مرد و ۲۰۴ نفر زن و در مجموع ۶۳۲ نفر نیرو جذب کار شده است که این آمار اداره کار است و ممکن است جذب از طرف کارفرمایان نیز انجام شده باشند.
۲۶۸۱ فرصت شغلی در ادارات شهرستان ایجاد شد
او با تاکید بر اینکه نرخ بیکاری را مرکز آمار ایران بصورت استانی اعلام می‌کند، به اشتغال پنهان اشاره کرد که مورد بررسی قرار نمی‌گیرد، افزود: تعهد ایجاد اشتغال توسط دستگاه‌های اجرایی شهرستان را داریم که ۳۲ دستگاه اجرایی و خدماتی ادارای در شهرستان تعهد به ایجاد اشتغال می‌کنند و در سامانه رصد با کدملی ثبت که در سال ۱۴۰۰، ۲۵۲۷ شغل تعهد ایجاد داشتند که ۲۶۸۱ نفر شغل ایجاد کردند که آمار ۱۰۶ درصدی را ثبت کرده اند که استخدام و بکارگیری شرکت‌های خدماتی و پیمانکاری و ارائه تسهیلات برای اشتغال بوده است.
فعالیت ۹ تعاونی دانش بنیان در شاهرود
غربا با اشاره به سال تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی، گفت: در اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان، ۹ تعاونی دانش بنیان ثبت شده است و ۶۹ شرکت دانش بنیان نیز در سطح استان ثبت شده که تعدادی از آن در این شهرستان فعال هستند.
او با تاکید برنظارت دوره‌ای حداقل سالی یکبار به واحد‌های تولیدی و صنعتی، افزود: در کارخانجات شورای کار و نماینده کارگری و انجمن صنفی کارگری داریم و با این تشکلات امنیت شغلی و روابط کارگر و کارفرما انجام می‌شود.
سرپرست اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان شاهرود با اشاره به افزایش حقوق کارگران در ۱۰ سال اخیر، اظهار کرد: صیانت از حقوق کارگران، جلوگیری از تعدیل و اخراج کارگران با بازرسی‌های میدانی در راستای حفظ کرامت کارگران انجام و باید تلاش کرد افزایش حقوق و دستمزد را از سهم کارگر کم نکنیم و از خرج‌های دیگر شرکت کاهش پیدا کنند.
جذب ۹ میلیاردی اعتبارات مشاغل خانگی
او به اعتبارات مشاغل خانگی چهار درصد توسط بانک‌های رفاه و توسعه تعاون که زیر مجموعه وزارت کار هستند اشاره کرد و افزود: از اعتبار استانی سهم شهرستان شاهرود ۹۲ میلیارد ریال است که تا ۳۰ فروردین ماه ۸ میلیارد و ۹۷۰ میلیون ریال جذب شده است و در سال ۱۴۰۰ نیز ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال جذب شده است.
او ادامه داد: سهمیه شناور جذب شده نیز از مجموع ۱۶ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان، ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون پرداخت شده است و بقیه هم با تامین وثیقه توسط متقاضیان پرداخت می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار