ناتوانی حوزه‌های قرآنی در جذب مخاطب جدید آسیبی جدی است

علی اصغر رجبی، مسئول بسیج هنرمندان خراسان رضوی گفت: هنرمندان باید استعداد و هنر خود در راستای ترویج ارزشهای اسلامی به کار گیرند و این که بخواهیم هنر را از اعتقادات و ایدئولوژی جدا کنیم اندیشه باطلی است. 
کد خبر: ۹۴۲۵۳۹۰
|
۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج استان خراسان رضوی، زهرا عاصمی، مدیر مؤسسه تخصصی مهد قرآن کاشمر، اظهار کرد: ناتوانی مراکز قرآنی در جذب مخاطب جدید و جوان، جرئت نداشتن در سنت‌شکنی و تابوشکنی‌های لازم از جمله آسیب‌های جدی هستند که مراکز قرآنی را تهدید می‌کند. 

 

وی تنگ کردن حلقه مخاطبین به خاطر شاخص‌ها و معیارهای مدنظر خود،سطحی‌نگری در هدف، موازی‌کاری، رقابت‌های ناسالم، نمادین کار کردن و دلخوش کردن به ارائه آمار و ارقام واهی و اغراق و غلو و استفاده نکردن از مدل‌های فکری متنوع را از دیگر آسیب‌های موجود دانست. 

 

مدیر مؤسسه تخصصی مهد قرآن کاشمر بیان کرد: با توجه به صنعتی شدن و تغییرات سریع جامعه، شکاف شدید بین نسلی، شکل‌گیری شبهات جدید نسل جوان، دسترسی مردم به منابع بیشتر اطلاعات و روحیه انتقادی و چالشی نسل جدید، بسیار لازم است که مؤسسات و مراکز قرآنی همپای این نیازها حرکت کنند و دایره فکر و نگاه خود را جهان‌شمول‌تر کنند و از همه نحله‌های فکری و علمی استفاده کنند. 

 

وی در خصوص رقابت بین مراکز قرآنی بیان کرد: رقابت مانند هر موضوع دیگری در زندگی، هم بخش مثبت دارد و منفی، طبیعتاً رقابت تماماً خوب و یا بد نیست. رقابت زمانی خوب است که ما را از وضعیت خود، از عقب ماندن، از دست دادن کیفیت و پس‌رفت ما را آگاه کند و باعث شود که قدم در راه پیشرفت و بهتر شدن بگذاریم. 

 

عاصمی با بیان اینکه اگر این نوع رقابت نباشد، ممکن است به آن سطحی که اکنون در آن هستیم بسنده کنیم و از پیشرفت باز بمانیم، تصریح کرد: توزیع‌های ناعادلانه بودجه‌های قرآنی و حمایت‌های پشتیبانی باعث نمایشی کار کردن بسیاری از این فعالیت‌ها شده و رقابت بسیار ناسالم و تفرقه‌برانگیزی را به وجود آورده است.

وی در همین خصوص گفت: برای نمونه مؤسسه مهد قرآن، حافظ کل قرآنی را تحویل جامعه می‌دهد، اما هنگام ثبت‌نام آزمون‌های مرکز توسعه و ترویج قرآن، مؤسسات دیگر مشخصات وی را به دست می‌آورند و حتی بدون اجازه خودش از مؤسسه خودشان ثبت‌نامش می‌کنند، دلیل اصلی این رفتارهای غیراخلاقی به همان آسیب‌هایی بازمی‌گردد که قبلاً بیان شد مانند شوآف کاری، آمار دروغ، بهره‌مندی از امکانات و بودجه‌هایی که با همین دروغ‌ها به آن می‌رسند.

 

مدیر مؤسسه تخصصی مهد قرآن کاشمر در ادامه با توصیه به خانواده‌هایی که دوست دارند فرزندان مأنوس با قرآن داشته باشند، افزود: هیچ چیزی به اندازه محیط خانواده مؤثر نیست، والدین ابتدا باید بر فضای عاطفی خانواده بسیار مراقبت کنند چون در فضای سرد خانواده بچه‌ها مسیر فطری خود را نمی‌توانند طی کنند.

 

وی با بیان اینکه برای انس با قرآن مراقبت از سلامت فطری فرزندان لازم است، مطرح کرد: محیطی که والدین در تعلیم و تربیت بچه‌ها با هم هماهنگ نباشند، فاقد مهرورزی باشند، تکریم شخصیت کودک به غفلت سپرده شود، بدون شک فطرت بچه‌ها که اصیل‌ترین زمینه انس و مودت آنان با معنویت است خدشه‌دار می‌شود. 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار