خبرهای داغ:
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان:

نصب ۲۰ تابلوی هشدار جدید تردد یوزپلنگ در استان سمنان

عبدوس گفت: شمار تابلو‌های هشداردهنده تردد یوزپلنگ در محور تهران- مشهد محدوده میاندشت- عباس آباد در شهرستان میامی استان با نصب ۲۰ تابلوی هشدار جدید به ۲۴ عدد رسید.
کد خبر: ۹۳۹۸۲۱۹
|
۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، امیر عبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ابراز داشت: تابلوی هشدار تردد یوزپلنگ در فاصله‌های مختلف در محور تهران- مشهد در محدوده میاندشت عباس آباد میامی در شرقی‌ترین شهرستان استان سمنان نصب شده تا رانندگان در طول مسیر، به منظور حفظ جان این گونه ارزشمند در صورت عبورشان از محور، هوشیار باشند و با احتیاط رانندگی کنند.
وی ادامه داد: از ۲۴ تابلوی هشدار تردد یوزپلنگ نصب شده در محور تهران- مشهد در محدوده میاندشت عباس آباد در شهرستان میامی استان سمنان ۱۲ تابلو در مسیر رفت و ۱۲ تابلو در مسیر برگشت قرار دارد تا به رانندگان حضور یوزپلنگ را به منظور جلوگیری از تصادف هشدار دهد.
عبدوس اضافه کرد: حصارکشی در پنج کیلومتر از مسیر رفت و برگشت در محور تهران- مشهد در محدوده میاندشت عباس آباد در شهرستان میامی استان سمنان از دیگر اقدامات برای حفظ جان گونه ارزشمند یوزپلنگ است و اکنون با توجه به افزایش قیمت چشمگیر حصار، راهکار کاهش سرعت و نصب تابلوی هشدار مورد توجه قرار گرفته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان یادآور شد: کاهش سرعت در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان نیز برای حفظ گونه ارزشمند یوزپلنگ‌ها موثر بود و اکنون با اقدامات انجام شده تلفات تصادف‌های جاده‌ای یوزپلنگ و دیگر جانوران در این محدوده به صفر رسیده است.
وی اظهار داشت: کاهش سرعت در فاصله بین کاروانسرای میاندشت میامی تا روستای عباس آباد یعنی محدوده عبور یوزپلنگ، به منظور جلوگیری از کشته شدن این گونه ارزشمند جانوری کشور، اعمال شد.
عبدوس با بیان اینکه هفت قلاده یوزپلنگ در محور میاندشت- عباس آباد در سال‌های ١٣٨٩ تا ١٣٩٧ در اثر تصادف‌های جاده‌ای تلف شدند، خاطر نشان کرد: اجرای طرح ایمن سازی این محور، برای حفظ باقیمانده‌های تنوع زیستی کشور امری ضروری و حیاتی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان اضافه کرد: بهترین زیستگاه یوزپلنگ ایرانی منطقه ۱۰۰ هزار هکتاری پارک ملی توران در شرق استان سمنان است، اما قلمرو زیستی این گونه ارزشمند ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر فراتر گزارش شده و بر همین اساس در تمام منطقه توران تمهیدات برای حفظ جان یوزپلنگ باید در نظر گرفته شود.
وی تصریح کرد: افزایش نصب علائم هشداردهنده، نصب دوربین‌های کنترل سرعت و نیز نور شب در محور میاندشت- عباس آباد که قلمرو حرکت گونه‌های نادر حیات وحش مانند یوزپلنگ است، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض است.
عبدوس بیان کرد: ۱۰۰ درصد محدوده پارک ملی توران و بخش‌هایی از محدوده امن که بهترین زیستگاه یوز آسیایی است، به منظور حفاظت از جان یوزپلنگ، از آغل و دام آزادسازی شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار