آیت الله علم الهدی:

روز عید، روز تجلی دین است/ برافتادن دولت ملی مصدق نتیجه اعتماد به استکبار بود

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: بنده زمانی که به اوج عبودیت رسید و مورد توجه خدا و قرب او قرار گرفت، خدا برایش عید قرار می‌دهد، از این است که خداوند پس از ماه رمضان و زیارت صحرای عرفات و اتصال به خدا عید قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۳۵۹۱۰۶
|
۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از مشهد آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه‌های عید سعید قربان در جوار مضجع نورانی امام رضا (ع)، با تبریک عید سعید قربان، اظهار کرد: امروز سی ام تیر و مشکل ما عدم توجه نسل جدید و خود ما به تاریخ این کشور است، در این زمان انقلابی به وسیله آیت الله کاشانی علیه بریتانیا شکل گرفت و مردم قیام کردند و پایه‌های حکومت شاهنشاهی را لرزاند و شاه پا به فرار گذاشت؛ مردم برای استقلال نفت و آزادی از رژیم ستم شاهی قیام کردند.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه خوش‌بینی و اعتماد مصدق به آمریکا اشتباهی بود که انقلاب مردم را نابود کرد، خاطرنشان کرد: پس از اعتماد به آمریکا کودتای ۲۸ مرداد شکل گرفت و مردم باز شهید شدند تا بوسیله امام قهرمان دوباره انقلاب صورت گرفت.

وی افزود: آمریکا به جای محبت به مردم (در قبال اعتمادی که به او شد) کودتاراه انداخت و ریشه دولت ملی را کند؛ این تجربه اعتماد به استکبار جهانی است؛ بنده امروز را در کنار ملت مسلمان، به رزمندگان و مردم غیور افغانستان به دلیل سالروز براندازی اشغال ۳۰ ساله آمریکا در کشورشان تبریک می‌گویم.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه آمریکا پس از چند هزار کشته‌ای که داد مجبور شد از کشور مردم غیور افغانستان بیرون رود، عنوان کرد: مردم افغانستان ثابت کردند که قابل اشغال و سلطه نیستند و این مردانگی مردم افغانستان است و امیدواریم این مردم دلاور مسلمان امروز که استکبار را از کشور خود بیرون کردند با صلح کامل کنار یکدیگر زندگی کنند و سایه شریعت اسلام زندگی خوبی داشته باشند.

روز عید، روز تجلی دین است

آیت الله علم الهدی در خطبه‌ی عبادی نماز عید سعید قربان، اظهار کرد: در قنوت نماز عید، می‌گوییم «خدایا به حق امروزی که برای مسلمانان عید قراردادی»، اینکه خدا این روز را برای مسلمانان عید قرار دهد به چه معناست؟

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه قرآن در سوره مائده می‌فرماید «عیسی به درگاه خدا عرضه داشت که سفره‌ای از آسمان نازل کن تا عید برای اول و آخر ما عید قرار بگیرد»، ادامه داد: یعنی امروز و آیندگان ما که در شریعت ما داخل هستند چنین روزی را عید بدانند.

وی افزود: در آن روزی که آن سفره آسمانی بر عیسی و حواریون نازل شد، برایشان این روز عید بود، اما چرا مردمی که پس از آن می‌آیند که پای آن سفره قرار نگرفتند باید امروز را عید بدارند؟ در تفسیر می‌فرمایند که این عید برای آن است که بدانند پیامبر آنان به قدری مقرب به خدا بوده که برایش سفره آسمانی بفرستد و عظمت دین برای مردم تجلی می‌کند.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: حضرت مریم دو درخواست از خدا داشت، ابتدا نزول سفره آسمانی و دوم جلوه‌گری این نزول سفره و عظمت حضرت مسیح و دین در چشم آیندگان؛ روزی که عید می‌شود، آن روز جلوه‌گاه دین خداست.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه اهل دل می‌گویند عید از سه حرف تشکیل شده است، تکمیل کرد: اول «ع» که نشانه عبودیت است، اگر خدا قبول کند که عبد او باشیم خیلی برایمان مبارک است؛ آنچه مسلم است بخشش گناهان خوانندگان دعای عرفه و ثبوت عبودیت آن‌هاست.

وی در ادامه حرف «ی» را ریشه یقین دانست و با اشاره به آیه‌ای از قرآن تشریح کرد: گاهی ما توهم می‌کنیم که خدا وجود دارد، گاهی می‌دانیم خدا وجود دارد و در مقام بالاتر گاه باور می‌کنیم خدا وجود دارد و از آنجا که می‌دانیم خداوند نظاره گر ماست، دیگر گناه نمی‌کنیم و این مقام یقین است.

آیت الله علم الهدی اضافه کرد: «د» ریشه کلمه «دُنُو» است و به معنای نزدیکی به خداست؛ یعنی انسان احساس می‌کند که در محضر و نزدیکی خداست؛ خدا به پیامبر می‌فرماید اگر بندگان من از تو پرسیدند که من کجا هستم بگو من از رگ گردن به آن‌ها نزدیک‌ترم.

خطیب نماز عید سعید قربان خاطرنشان کرد: بنده زمانی که به اوج عبودیت رسید و مورد توجه خدا و قرب او قرار گرفت، خدا برایش عید قرار می‌دهد، از این است که خداوند پس از ماه رمضان و زیارت صحرای عرفات و اتصال به خدا عید قرار گرفته است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار