خبرهای داغ:

آفتی به نام نظرسنجی در فضای مجازی

شاهرود_در روز‌های منتهی به انتخابات، کانال‌های تلگرامی متعددی این روز‌ها با گذاشتن نظرسنجی‌های مختلف قصد دارند برای خود طرف‌داران و مخاطبانی پیدا کنند.
کد خبر: ۹۳۳۴۹۴۹
|
۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴
به گزارش خبرنگار بسیج، در روز‌های منتهی به انتخابات، کانال‌های تلگرامی متعددی این روز‌ها با گذاشتن نظرسنجی‌های مختلف قصد دارند برای خود طرف‌داران و مخاطبانی پیدا کنند. اما در پس این نظرسنجی‌ها که به‌نظر نمی‌رسد حتی یک مورد از آن‌ها کارشناسی‌شده و منطبق بر سیاست‌گذاری‌های درست مدیریت یک رسانه باشد آفت بزرگی نهفته است.
قصد داریم به این آفت بزرگ بپردازیم پیش‌از این، اما باید یک موضوع را مورد تاکید قرار داد. در علم رسانه و مدیریت آن، رسانه‌ها به چند گروه تقسیم می‌شوند و این تقسیم‌بندی بر اساس کارکرد یا کاربرد آن‌ها می‌باشد.
همان‌طور که اساتید علم رسانه نیز معتقد هستند خبرگزاری‌ها کاربرد اطلاع‌رسانی سریع و دقیق اخبار و رویداد‌هایی هستند که در آن واحد در کشور رخ می‌دهد نشریات نیز این اخبار و تحلیل‌ها را بسط و گسترش می‌دهند و چیز‌های بیشتری یا به‌عبارت‌دیگر نکاتی فراتر از خبر را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند.
در ادامه هفته‌نامه‌ها هستند که به دلیل داشتن وقت بیشتر نسبت‌به خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها محکوم هستند که به تحلیل رویداد‌ها و اتفاقات به‌صورت عمیق بپردازند و درنتیجه کارکردشان اصلا خبری نیست.
تلگرام و کانال‌های آن در این تعریف علمی فقط و فقط یک کاربرد دارند و آن هم سرگرمی است یعنی درواقع نهایت کاری که می‌توانند کنند انتشار لینک اخبار خبرگزاری‌ها و جراید است و خودشان به‌تن‌هایی مجاز به تهیه اخبار و رویداد‌ها نیستند.
این عدم شناخت کارکرد رسانه بزرگ‌ترین آفتی است که سبب شده جامعه به این روزگار دربیاید درواقع افرادی که هیچ علمی از مدیریت رسانه ندارند امروز در کارزار حضور دارند و این آفت بزرگی است که علیه سواد رسانه‌ای در کشور شکل‌گرفته و در شهرستان شاهرود نیز مشاهده می‌شود.
افرادی که هیچ نوع تخصص و تحصیلاتی در حوزه رسانه و خبرنگاری ندارند، اما در این عدم مدیریت درست رسانه‌ها متأسفانه بیشترین تاثیرگذاری را دارند و درنتیجه ذهن مردم را گمراه می‌کنند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از مردم اخبار راست و دروغ این رسانه‌ها را باور دارند و این متضاد چیزی است که به آن سواد رسانه‌ای می‌گوییم، زیرا کسی هنوز از کاربرد این رسانه‌ها اطلاعی ندارد در نزدیکی انتخابات، اما این کانال‌های تلگرامی با هدف پول درآوردن اقدامات عجیب‌وغریبی می‌کنند که در هیچ دستگاه رسانه‌ای رسمی و آموزش‌دیده و حرفه‌ای نمی‌گنجد.
نمونه آن نظرسنجی‌هایی است که نود درصدشان سفارشی و برای بالا بردن یک شخص و یا تخریب شخصیت شخص دیگری سفارش داده می‌شود. ماحصل این نظرسنجی‌ها جز گمراه کردن مردم هیچ‌چیز دیگری نیست، زیرا این نظرسنجی‌ها وقتی برگزار می‌شود که در پس آن‌ها تفکر مثبت و سازنده رسانه‌ای وجود ندارد و تهیه سوالاتی که دو سه یا حتی چهار گزینه دارد که مردم محکوم هستند فقط به همان‌ها رای دهند.
در نتیجه شما اگر می‌خواهید نتیجه‌ای نظرسنجی را ببینید مجبور هستید به یک گزینه تحمیلی از سوی آن رسانه رای بدهید حتی اگر آن گزینهف گزینه مورد علاقه شما نباشد این کار در کدام رسانه حرفه‌ای به‌جز کانال‌های تلگرامی دیده می‌شود؟
این‌که افراد شهرداران فعلی و سابق و حتی اسبق شهر را بدون در نظر گرفتن شرایط اعتباراتف مسائل اقتصادی ساخت‌وسازها، درآمد‌های شهرداری و ... به جان همدیگر می‌اندازند هیچ فایده‌ای به‌جز تخریب شخصیت جدی و بزرگ کردن عده‌ای دیگر برای پول درآوردن به مخاطب بیشتر در بین ندارد.
ارتقای سواد رسانه‌ای مردم، اما دراین‌بین بسیار مهم است که در دام این گمراه کنندگان قرار نگیرند و مسیر انتخاب درست نامزد‌های شورای شهر آن‌طور که خودشان صلاح می‌دانند نه کانال‌های تلگرامی در پیش بگیرند، زیرا قرار است افراد منتخب در شورای شهر به شهرمان رنگ و بوی خدمت ببخشند نه کانال‌های تلگرامی و افرادی که پشت آن‌ها حضور داشته و امروز از من و شما پول می‌گیرند تبلیغ می‌کنن و فردا از دیگری.

سعید ایمانی_روزنامه نگار و فعال رسانه‌ای
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار