خبرهای داغ:

ثبت میراث ملی ناملموس تهیه سنتی ساخت سرمه و تلی شاهرود

شاهرود_شیوه سنتی ساخت سرمه و تهیه سنتی تلی شاهرود در فهرست میراث ملی ناملموس ثبت شد.
کد خبر: ۹۳۲۷۲۰۸
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، شیوه سنتی ساخت سرمه شاهرود در فهرست میراث ملی ناملموس ثبت شد.
سرمه یکی از لوازم آرایش قدیمی است که از گذشته زنان برای زینت چشم خود از آن بهره می‌برند. سرمه علاوه بر کاربرد زینتی دارای خواص درمانی فراوانی نیز می‌باشد.
سرمه بادام: بهترین سرمه برای چشم سرمه بادام شیرین است.  برای اینکار ابتدا تعدادی بادام را مغز کرده یک عدد سوزن یا میله‌ی باریک را درون مغز بادام فرو برده و روی حرارت نگه می‌دارند وقتی که مغزبادام شروع به سوختن نمود، بشقاب چینی روی آن گذاشته، همراه با سوختن بادام دود حاصل به مرور بر وی ظرف نقش بسته و سرمه را بوجود می‌آورد.
پس از سوختن مغز‌ها اندکی صبر کرده تا بشقاب چینی خنک شود سپس با چاقو و یا جسمی نوک تیز دوده نقش بسته بر روی ظرف را تراشیده و درون سرمه دان می‌ریزند. همچنین مقداری پیه بز به دوده افزوده تا باعث جمع شده دوده‌ها و ماندگاری بیشتر سرمه بر چشم گردد.
خواص درمانی:تقویت چشم، ضد التهاب، رفع سوزش و اشک، تقویت ابرو و پرپشت کردن مژه و ابرو و از مهمترین خواص سرمه تقویت و جلای بینایی و رفع  چرک و آلودگی از چشم می‌باشد که افراد بیمار از آن بهره می‌برند.
شیوه سنتی تهیه تِلی شاهرود در فهرست میراث ملی ناملموس به ثبت رسید.
"تِلی telli" یک ماده طبیعی است و خواص آنتی باکتریایی و ضد قارچی دارد، تعادل پوست سر را حفظ کرده و مانع به هم خوردن تعادل طبیعی مو می‌شود.
یکی از خصوصیات تلی این است که می‌تواند مو‌ها را تغذیه کند. این ماده همانند یک مرطوب کننده برای پوست عمل می‌کند.
مواد لازم:گل ختمی سفید، گل زوفا، گل گاوزبان، کف دریا، عناب، گل بابونه،  برگ اکالیپتوس،  صمغ درخت زردآلو- که در اصطلاح محلی به آن " النگور elengur " می‌گویند-، کتیرا، پوست تازه پسته،  سدر،  قهوه،  کاکائو،  گل رخت شور،  گل سفید،  نخود،  لوبیا،  لوبیا چشم بلبلی، گندم، لپه، ماش، عدس، هسته آلبالو، سیب درختی، تخم خیار، پوست خیار، تخم خربزه، بادام تلخ و شیرین،  مغز پسته، گردو، ذرت، فندق، روغن نارگیل، رو غن زیتون، شیر، روغن زرد محلی و  زرده تخم مرغ.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار