خبرهای داغ:
بسیج گزارش می‌دهد،

معرفی عناصر کلیدی موفقیت منطقه شمال‌شرق در بهینه سازی مصرف انرژی

انرژی به عنوان یکی از مهمترین مولفه‌های مهم تولید در بخش‌های مختلف مانند ساختمان، صنعت و کشاورزی است که علیرغم وجود قوانین مختلف، بنا به دلایلی از جمله "تعرفه پایین" کمتر مورد توجه قرار گرفته است
کد خبر: ۹۲۸۵۰۸۶
|
۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، سیروس طالبی رییس واحد مدیریت انرژی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال‌شرق شاهرود بیان کرد: انرژی به عنوان یکی از مهمترین مولفه‌های مهم تولید در بخش‌های مختلف مانند ساختمان، صنعت و کشاورزی است که علیرغم وجود قوانین مختلف، بنا به دلایلی از جمله "تعرفه پایین" کمتر مورد توجه قرار گرفته است و به تبع آن وزارتخانه‌های نیرو و نفت تلاش زیادی برای تامین آن متحمل می‌شوند تا جاییکه به اذعان همه کارشناسان خبره و فعال این بخش، امکان ادامه روال فعلی بسیار سخت است.
همین موضوع باعث شده تا موضوع "انرژی" به موضوعی فرابخشی و بین‌بخشی تبدیل شود و برای فائق آمدن بر چالش‌های آن نیازمند عزم جدی‌تری نسبت به گذشته و بکار بستن راهبرد‌ها و راهکار‌های اجرایی با بررسی اولویت هزینه فایده در آینده باشیم. باید بپذیریم که در شرایط سخت تحریمی فعلی یکی از راهکار‌های مهم بهینه سازی مصرف انرژی "تحقق اقتصاد مقاومتی" به معنی واقعی کلمه است و یکی از رویکرد‌های مناسب جهت تحقق اقتصاد مقاومتی "رویکرد صرفه جویی" است.
در واقع، برای اینکه راهکار‌های مناسبی جهت توسعه اقتصاد مقاومتی داده شود، ضروری است که پس از تعریف مفهومی اقتصاد مقاومتی، مولفه‌های اقتصاد مقاومتی استخراج گردد و در مرحله بعد، راهبرد خاصی جهت تبدیل نقاط ضعف به قوت و تبدیل تهدید به فرصت تبیین شود و این چنین است که لزوم بهینه سازی مصرف انرژی بعنوان یک امر ضروری قطعی پدیدار می‌گردد.
واحد مدیریت انرژی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال‌شرق در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی با هدف بهینه سازی مصرف انرژی، بررسی علمی عملکرد گذشته را به عنوان چراغ راه آینده شروع نموده است تا بتواند در تحقق این مهم در راستای حفظ و تداوم آرمان‌های انقلاب اسلامی نقش سازنده‌ای ایفا نماید، آنچه در ذیل می‌خوانید گزارش مختصری از عملکرد این مدیریت است که با توجه به شرایط و امکانات موجود سعی شده ضمن اختصار نویسی، حق مطلب نیز ادا گردد.
"مسئولیت پذیری" مهمترین دلایل موفقیت کمیته بهینه سازی مصرف انرژی
دبیر کمیته بهینه سازی مصرف انرژی منطقه شمال‌شرق ضمن اشاره به موفقیت این منطقه در امر مهم "بهینه سازی مصرف انرژی" یکی از مهمترین دلایل این موفقیت را "مسئولیت پذیری" همکاران خود در مصرف بهینه انرژی دانست و گفت: مسئولین عالی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و بویژه مسئولان منطقه شمال‌شرق همواره بر صیانت و بهره برداری بهینه از منابع انرژی تاکید داشته و رعایت الزامات آن را نه تنها وظیفه شرعی، ملی و قانونی همه همکاران می‌دانند بلکه از تحقق این مهم به عنوان ضرورتی حتمی در جهت توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی کشور و ابزاری در جهت نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی یاد می‌کنند.
محور‌های گزارش واحد مدیریت انرژی منطقه شمالشرق
در گزارش آماری مدیریت انرژی منطقه شمال‌شرق برای عملیاتی شدن بهینه سازی مصرف انرژی در این منطقه به گزارش تحلیلی هفت مولفه "کاغذ"، "آب"، "برق"، "گاز"، "بنزین"، "گازوئیل" و "نفت سفید" اشاره و همه این مولفه‌ها را به تفکیک بررسی و در پایان با تحلیل شاخص‌های مختلف، راهکار‌های لازم برای بهینه سازی مصارف انرژی در این منطقه تبیین شده است.
گزارش تحلیلی مصارف کاغذ
همانطور که در نمودار مصارف کاغذ (تصویر شماره ۱) مشاهده می‌گردد منطقه شمال‌شرق در سال ۹۸ با شیب ملایمی عزم خود را برای کاهش مصرف نشان داده است، ولی افزایش مصارف قابل توجه در آبانماه نسبت به سایر ماه‌های یکی از موانع تحقق آن شده که این مهم به دلیل چند سری کپی قرارداد‌های منطقه بوده که هر قرارداد تعداد صفحات بالا و از هر کدام چند سری کپی گرفته می‌شود.
موارد قابل پیگیری برای کاهش مصرف کاغذ
در این گزارش آمده است: عمده مصرف کاغذ در مرکز منطقه شمال‌شرق برای امور اداری (آموزش، قرارداد پیمانکاران، دبیرخانه و نامه‌های برون سازمانی و ...) است و موارد مصرف در مراکز انتقال نفت و تاسیسات هم به این شرح است: فرم غذای روزانه کارکنان تاسیسات، فرم غذای مامورین تاسیسات، سند‌های مالی تاسیسات مانند اسناد غذا، تنخواه، کپی از اوراق مورد نیاز جهت بایگانی (فیش‌های اب، برق و...)، کپی از فرم‌های مورد نیاز برای کارکنان (فرم ماموریت، فیش غذا، نخسه‌های درمانی، نامه‌های داخل سازمانی و خارج سازمانی و جزوات اموزشی کلاس‌های غیر حضوری)
گزارش تحلیلی مصارف آب
مطابق گزارش مدیریت انرژی منطقه شکال‌شرق تقریبا نمودار مصارف آب مراکز و تاسیسات و مرکز منطقه از نمودار کلی مصرف تبعیت می‌کند (تصویر شماره ۲) و بیانگر این امر است که از ابتدای سال تا اواسط تابستان شاهد افزایش مصرف و از اواسط تابستان تا پایان سال شاهد کاهش مصرف آب هستیم، این موضوع تداعی کننده این مهم است که اکثرا مصارف آب مربوط به آبیاری فضای سبز است و با افزایش دمای محیط افزایش مصرف و با کاهش دمای محیط روند نزولی مصرف را شاهدیم لذا در راستای کاهش مصرف آبیاری فضای سبز با استفاده از سیستم‌های نوین و گیاهان سازگار با محیط این منطقه، روند مصرف نسبت به قبل کمتر شده و مطالعات و اقدامات در این راستا ادامه دارد.
گزارش تحلیلی مصارف برق منطقه
مدیریت انرژی منطقه شمال‌شرق در گزارش خود ذکر کرده است: عمده مصارف برق منطقه مربوط به الکتروموتور‌های مرکز انتقال نفت شاهرود و امام تقی و همچنین سیستم سرمایش و گرمایش ساختمان مرکز منطقه است. در راستای کاهش مصرف و هزینه‌ها با نصب بانک خازنی در مرکز منطقه و مرکز انتقال نفت شهید سربرزگر شاهرود در تابستان ۹۸ هزینه توان راکتیو به صفر رسید و بهار امسال (۹۹) با حذف هیتر‌های روغنی ساختمان اداری و جایگزین کردن سیستم رادیاتور برای گرمایش ساختمان اداری جدید در زمستان امسال مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری خواهد داشت. (تصویر شماره ۳)
گزارش تحلیلی مصارف گاز منطقه
تهیه کنندگان گزارش آماری مدیریت انرژی منطقه شمال‌شرق معتقدند: بهینه سازی و بهبود مصرف گاز در این منطقه چند علت عمده دارد (تصویر شماره ۴) بطور مثال عمده مصرف گاز برای توربین‌های سمنان و سبزوار است که برای حذف این مصرف دو پروژه مهم الکتروموتوری کردن مرکز انتقال نفت سمنان و سبزوار در دست اقدام است و بعد از مصارف توربین با یک اختلاف زیاد، از گاز برای گرمایش ساختمان‌های مهمانسرا‌ها و ساختمان‌های مرکز منطقه استفاده می‌شود که در راستای بهینه نمودن مصرف گاز در این زمینه هم کمیته انرژی منطقه در سال ۱۳۹۹ به کمک استفاده از نظرات و پیشنهادات کارشناسی همکاران گام‌هایی را برمی‌دارد. مصرف گاز مرکز انتقال سمنان (تصویر شماره ۵) در دیماه بیشترین مقدار و در اسفندماه به کمترین رقم رسیده است که با عنایت به پیش‌بینی شروع سفر‌های بهاری و کار بیشتر مراکز انتقال نفت و تاسیسات برای انتقال فرآورده‌های نفتی در روز‌های پایانی سال، ثبت این کاهش مصرف بدور از ذهن بود، ولی کاهش مصرف گاز در این ماه دو دلیل عمده داشت ۱- در بهمن ماه نسبت به دی ماه ۸۰ میلیون لیتر فراورده کمتر ارسال شده است که این کاهش حجم ارسال فراورده در مصرف گاز توربین‌های سمنان تاثیر خودش را به وضوح نشان داده است که در نهایت به کاهش حجم گاز مصرفی منطقه ارتباط دارد و در اسفند ماه هم نسبت به بهمن ماه حدود ۳۰ میلیون لیتر ارسال فراورده در منطقه کمتر شده است که مصرف گاز توربین‌های مرکز انتقال سمنان کاهش چشمگیری داشته است ۲-دلیل دیگرکاهش مصرف گاز اسفندماه نسبت به دیماه تعطیلی مهمانسرا‌ها در اسفند بدلیل حذف ماموریت‌ها عطف به دستور کمیته پیشگیری از شیوع کرونا بود.
علت مصرف بالای گاز مرکز انتقال و تاسیسات سبزوار در مردادماه (تصویر شماره ۶) نیز بدین گونه است. بالاترین ساعت کارکرد توربین‌های گازی در مردادماه اتفاق افتاده و کاهش محسوس ساعت کارکرد توربین‌های گازی به میزان ۱۲۸ ساعت در بهمن ماه نسبت به دی و متعاقبا کاهش ساعت کاری اسفند نسبت به بهمن ماه باعث کاهش مصرف گاز شده است.
نمودار مصرف گاز کاهشی در اسفندماه تاسیسات مشهد (تصویر شماره ۷) نیز به این مهم دلالت دارد که به دلیل تعطیل شدن مهمانسرا‌ها در اسفندماه همین روند کاهشی مصرف گاز برای تاسیسات تربت و نیشابور هم اتفاق افتاده است.
بررسی صحت هزینه بنزین منطقه
کارشناسان واحد مدیریت انرژی منطقه شمال‌شرق در گزارش خود تاکید دارند: تا پایان مهر ماه ۹۸ بنزین با لیتری ۱۰ هزار ریال محاسبه شده است. افزایش هزینه بنزین از آبان ماه ۹۸ به بعد بدلیل افزایش قیمت بنزین، مصارف بنزین به لیتری ۳۰ هزار ریال ثبت شده است. مصرف بنزین مربوط به ماشین‌های سواری مرکز منطقه و مراکز انتقال و تاسیسات است که با افزایش ماموریت‌ها در بعضی ماه‌ها و افزایش بازدید‌ها و تعمیرات در مسیر خطوط انتقال، مصرف بنزین افزایش می‌یابد. (تصویر شماره ۸)
گزارش تحلیلی مصارف نفت گاز (گازوئیل)
نمودار‌های گزارش مدیریت انرژی منطقه شمال‌شرق گواهی می‌دهند: به دلیل بارش‌های فصل بهار و پاییز و ایجاد سیل و خرابی مسیر خطوط و نمایان شدن لوله و همچنین شروع عملیات شن‌ریزی در مسیر خط تربت حیدریه در آبان ماه شاهد افزایش کار‌ها و ماموریت‌ها و بالا رفتن کارکرد خودرو‌های سنگین و ساختمانی و مصرف سوخت نفت گاز در واحد ترابری هستیم. علت کاهش مصرف درآذر ماه به دلیل نزدیک بودن به فصل زمستان و سردی هوا، عملیات تسطیح مسیر خط با تعطیلی مواجه شدیم. (تصویر شماره ۹)
بعد از وسایل نقلیه سنگین واحد ترابری، مصرف نفت گاز مربوط به دیزل ژنراتور‌های مراکز انتقال و تاسیسات می‌شود که با افزایش میزان قطع جریان برق، مصرف نفت گاز افزایش می‌یابد.
گزارش تحلیلی مصارف نفت سفید
به اذعان نمودار مدیریت انرژی شمال‌شرق مصرف نفت سفید این منطقه (تصویر شماره ۱۰) در مهرماه افزایش داشته که به چند دلیل زیر است: سوخت نفت سفید برای توربین‌های گازی سمنان و سبزوار است که در شرایط اضطراری توربین‌ها از سوخت گاز طبیعی به نفت سفید تغییر کاربری مصرف می‌دهند، مصرف قابل توجه نفت سفید در مهرماه، به دلیل اینکه یکی از توربین‌های سمنان تعویض سوخت از گازطبیعی به سوخت مایع (نفت سفید) داشته است.
خط مبنا تا سال ۹۷ و مقایسه مصارف سال ۹۸ با این خط مبنا
خط مبنا انرژی نقطه شروع برای اندازه‌گیری عملکرد انرژی سازمانی است و شاخص‌های عملکرد انرژی، مقیاس‌های کمی عملکرد انرژی هستند. خط مبنای انرژی از بازنگری انرژی سازمان برمی‌آید و به عنوان مرجعی که تغییرات عملکرد انرژی در آینده با آن سنجیده می‌شود در نظر گرفته می‌شود. شاخص‌های عملکرد انرژی می‌توانند برای تعیین میزان بهبود‌ها در بهره برداری انرژی، مصرف و کارایی در سطوح سازمان، ماشین‌آلات، سیستم، فرآیند یا تجهیزات مورد استفاده قرار گیرند. شاخص‌های عملکرد انرژی، پارامتر‌های اندازه‌گیری‌شده، نسبت‌ها یا مدل‌هایی هستند که توسط مدیریت به عنوان تصویر صحیحی از عملکرد انرژی پذیرفته شده‌اند. بهبود در عملکرد انرژی با مقایسه شاخص عملکرد انرژی جاری با مقادیر اولیه خط مبنا انرژی تعیین می‌شود. بر اساس این مقدمه نگاهی گذرا به جدول خط مبنا (تصویر شماره ۱۱) می‌تواند به ما کمک کند تا ادعای موفقیت مدیریت انرژی منطقه شمال‌شرق را بهتر درک کنیم.
نکته پایانی: همانطور که در این گزارش بدان اشاره شد با کاهش شاخص‌های SEC۱ و SEC۲ در سال ۹۸، منطقه شمال‌شرق به موفقیت بزرگی در بهینه کردن مصارف انرژی در تمامی ماه‌های ۹۸ دست یافت؛ که این مهم به همت و همکاری مدیر، معاونین، روسای واحد‌ها و همکاری و دقت نظر بقیه کارکنان منطقه میسر گردیده است.

گزارش:عباسعلی حسین پور
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار