به‌رغم ۹ ماه از شهرستان شدن:

عدم وجود اداره و مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صالح‌آباد؟! /نبود زیرساخت لازم مانع اصلی استقلال اداره ارشاد صالح‌آباد از تربت‌جام

۹ ماه از شهرستان شدن صالح‌آباد می‌گذرد، اما هنوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، نَه اداره‌ای به این نام ایجاد و نَه مدیری براین خطه مرزی و محروم گُمارده است، این ساز ناکوک بر حوزه «فرهنگ و هنر» تا چه زمانی خواهد نواخت؟!
کد خبر: ۹۱۶۹۸۰۸
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، ۹ ماه از شهرستان شدن صالح‌آباد می‌گذرد و ازآنجاکه مردمان و اهالی «فرهنگ و هنر» این خطه مرزی و محروم نیاز مبرم به اقدام‌های فرهنگی و حمایت‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند این سؤال‌ها را در ذهن متبادر می‌کند که چرا اقدام مؤثری از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی در ایجاد اداره‌ای به این نام و گماشتن مدیری برای این مجموعه صورت نمی‌گیرد؟! این ساز ناکوک بر حوزه «فرهنگ و هنر» ماندگار ایرانی تا چه زمانی خواهد نواخت؟!

آقای مدیرکل؛ چه‌اقدام مؤثری در ارتقاء «فرهنگ و هنر» صالح‌آباد برداشته‌اید؟

یک فعال فرهنگی صالح‌آباد خطاب به مدیر ارشاد استان که آقای مدیرکل، آیا حواستان هست که ۹ ماه از شهرستان شدن صالح‌آباد می‌گذرد گفت: مردم این منطقه نیاز مبرم به ایجاد اداره فرهنگ و ارشاد دارند و در مدت یک سالی که مدیرکل ارشاد استان هستید چه‌اقدام مؤثری در ارتقاء فرهنگ و هنر این مرزوبوم کهن برداشته‌اید؟

یکی از فرهنگیان صالح‌آباد هم درباره نبود اداره ارشاد در این شهرستان تصریح کرد: صالح‌آباد باوجوداین که از آذر سال گذشته به شهرستان ارتقا یافته است و تعداد زیادی از مردم و به‌خصوص جوانان در این شهرستان به هنر، فرهنگ و موسیقی بومی محلی و بازی‌های آیینی علاقه‌مندند، اما متأسفانه این شهرستان مرزی از نعمت وجود اداره ارشاد حتی به‌صورت نماینده و سرپرست هم محروم است.

«غلامرضا علی میرزایی» با ابراز گلایه از کم‌کاری مسئولان استانی خاطرنشان کرد: این شهرستان باوجود هنرمندان درجه بالا در حوزه موسیقی سنتی، متأسفانه هیچ اقدامی تاکنون برای رشد این‌همه استعداد هنری از سوی مسئولان فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی انجام نگرفته است.

مردم صالح‌آباد علاقه‌مند به فرهنگ و هنر مطابق با موازین اسلامی‌اند

عضو شورای اسلامی شهر صالح‌آباد با انتقاد از مغفول ماندن این موضوع مهم گفت: برنامه‌های فرهنگی در این شهرستان با علاقه‌مندی زیادی برگزار می‌شود و علاقه‌مندی مردم این خطه به فرهنگ، هنر مطابق با موازین اسلامی روزبه‌روز بیشتر می‌شود، انتظار می‌رود مسئولان استانی در خصوص استقرار اداره ارشاد فکر اساسی بردارند.

«علی قربانی» افزود: استقرار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در صالح‌آباد به لحاظ این‌که این شهرستان در مرز واقع‌شده و نسبت به دیگر شهرستان‌ها بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی است ضرورت بیشتری دارد.

جواب اداره کل استان منفی است

سرپرست فرمانداری شهرستان صالح‌آباد درباره اهمیت وجود اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و استقرار نیافتن آن اظهار داشت: باوجود اهمیت بسیار زیاد فرهنگ، ادب و هنر و تقویت برنامه‌های فرهنگی و هنری مطابق با موازین اسلامی و ایرانی متأسفانه شهرستان صالح‌آباد از وجود اداره ارشاد اسلامی محروم است.

«علی نصیریان» خاطرنشان کرد: تاکنون چندین بار با اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی برای استقرار اداره در صالح‌آباد مکاتبه کرده‌ایم، اما اداره کل با استدلال نبود نیرو و امکانات به ما جواب منفی می‌دهد.

وی افزود: به‌رغم اهمیت بسیار اشاعه و تقویت فرهنگ و هنر در شهرستان‌های محروم، متأسفانه شهرستان صالح‌آباد حتی از وجود نمایندگی اداره فرهنگ و ارشاد هم بی‌بهره است.

عدم زیرساخت لازم مانع اصلی استقلال اداره ارشاد صالح‌آباد از تربت‌جام

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تربت‌جام هم درباره نبود این اداره در صالح‌آباد گفت: باوجود طرفداران زیاد رشته‌های هنری در صالح‌آباد، مانع اصلی استقلال اداره ارشاد این شهرستان از تربت‌جام عدم زیرساخت‌های لازم است و در صالح‌آباد مؤسسات فرهنگی هنری، سینما، آموزشگاه‌ها و... که در حوزه فرهنگی هنری کار کنند وجود ندارد و به همین دلیل اداره کل ارشاد با استقرار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در صالح‌آباد مخالفت می‌کند.

«حسین حیدر بیگی» اضافه کرد: برای استقرار اداره فرهنگ و ارشاد در شهرستان صالح‌آباد با فرمانداری این شهرستان و اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی به‌صورت مکتوب و تلفنی پیگیری‌هایی انجام داده‌ایم که به علت نبود زیرساخت‌های حوزه‌های فرهنگی و هنری فعلاً استقرار اداره فرهنگ و ارشاد در این شهرستان مقدور نیست.

جوابیه اداره‌کل‌ارشاد

در جوابیه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی چنین آمده است: در خصوص شهرستان صالح‌آباد و نبود سرپرست در این شهرستان به استحضار می‌رساند بعد از تبدیل شهر به شهرستان و استقرار ادارات در آننیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است، اختصاص مکان و تصویب چارت سازمانی ادارات از مهم‌ترین موارد ایجاد اداره است.

صالح‌آباد و هر شهرستان تازه تأسیس برای استقرار اداره نیازمند مصوبه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است و تا زمانی که این سازمان چارت تشکیلاتی اداره را مصوب نکند امکان راه‌اندازی اداره نیز وجود ندارد، همچنین جانمایی و تأمین مکان در زمره وظایف فرمانداری شهرستان است که در این خصوص اداره کل پیگیری‌های لازم را انجام داده است.

گزارش از مهدی حسینی - محمدرضا بهره‌مند
ارسال نظرات
پر بیننده ها