یادداشت//

سلبریتی گرایی=بت پرستی مدرن؟!

کد خبر: ۹۱۵۲۵۱۲
|
۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ سلبریتی یا چهره (celbrity) به شخصی اطلاق می‌شود که معمولا در زمینه‌های گوناگون، ورزشی، موسیقی، سیاست، ادبیات، مذهب و.. در یک جامعه یا فرهنگ عامه دارای سرشناسی و معروفیت باشد.

این چهره‌ها اغلب از طریق رسانه‌های جمعی به ویژه تلویزیون، نشریات و فضای مجازی به چهره معروف تبدیل می‌شوند، و به حالت بت و الگو‌های رفتاری و اخلاقی و حتی اعتقادی برای مخاطبین خود به ویژه جوانان تبدیل می‌شوند.

امروزه می‌توان گفت: تاثیر گذاری سلبریتی‌ها در سبک پوشش، رفتار، تغذیه و در کل سبک زندگی افراد جامعه کم از خانواده نیست! و در مقاطعی بیش از خانواده تاثیر گزاری دارد؟!

زیرا با گسترش رسانه‌های جمعی به خصوص فضای مجازی این قابلیت و دسترسی سریع و آسان و کم هزینه برای مخاطبین خود به وجود آورده است.

حال با این وجود سلبریتی‌ها (ره صدساله را یک شبه طی می‌کنند) و با در اختیار داشتند رسانه‌ها و افکار عمومی سعی در تاثیر گذاری و القای نظرات خود بر افکار عمومی هستند؛ و اظهار نظر‌های غیر کارشناسی و بعضا مغرضانه از حوادث طبیعی، سیاسی، فرهنگی و... ارائه می‌دهند.

به عنوان مثال در جریان شهادت طلبه مظلوم همدانی به نام مصطفی قاسمی که با یک توئیت اشتباه یکی از سلبریتی‌ها که باعث شهادت این طلبه شد!

مثالی که زده شد، مشتی از نمونه خروار‌ها دخالت سلبریتی‌ها در مسائل گوناگون و اظهار نظرات غیر کارشناسی آن‌ها بود که متاسفانه این افراد توسط رسانه ملی بزرگ می‌شوند و اثرات بزرگ شدن اینجور افراد در جامعه گونه نظارتی نمی‌شود.

ابزار رسانه مخصوصا فضای مجازی همانند تیغ دو دم است که باید همه افرادی که با آن سرو کار دارند به سواد این رسانه مجهز شوند و به گسترش سواد رسانه‌ای در جامعه کمک کنند؛ و بنا به فرموده مقام معظم رهبری فضای مجازی می‌تواند وسیله‌ای باشد برای زدن تو دهن دشمنان.

* جواد کاظم زاده زیارت
ارسال نظرات
پر بیننده ها