استاد حوزه و دانشگاه:

روزه گرفتن زمینه انتقال از خودمحوری به خدامحوری را برای انسان فراهم می‌کند

استاد حوزه و دانشگاه روزه گرفتن را وسیله و بستری برای انتقال از خودمحوری به خدامحوری عنوان کرد.
کد خبر: ۹۱۳۵۷۸۵
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ حجت الاسلام و المسلمین واسطی استاد حوزه و دانشگاه در دومین روز از ماه مبارک رمضان در جمع کارکنان ناحیه مسلم مشهد که در نمازخانه پادگان شهدای بسیج برگزار گردید، به ایراد سخن پرداخت.

ویدر ابتدا با توجه دادن به آیه شریفه ۱۸۳ از سوره مبارکه بقره که خداوند می‌فرماید «یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون»، این نکته را بیان کرد که ماه مبارک رمضان یک اردوی سی روزه‌ بازپروری است که باید تمام سمومی را که در روح و فکر ماست، از بین ببریم که این همان معنای خود کنترلی و خود نگهداری است از هر آنچه که رضای خداوند در آن نیست.

در ادامه وی به بیان معنای رمضان پرداخت که در ضمن روایتی به آن اشاره شده است؛ رمضان به معنای ذوب کننده می‌باشد؛ یعنی خطا‌های انسان را در فکر و روحش ذوب می‌کند و از بین می‌رود.

حجه الاسلام و المسلمین واسطی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم در مسیر درست زندگی قرار بگیریم و پیشرفتی داشته باشیم، باید حس مخلوق بودن را در خودمان تقویت کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: این آیه قرآن در حقیقت پاسخ به کسانی است که تحت عنوان شبهه می‌گویند روزه برای عرب‌های زمان پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله است که آب و غذای کافی نداشتند و به بی غذایی عادت کرده بودند. این آیه شریفه بیان می‌کند که روزه حتی برای کسانی که قبل از شما بوده اند نیز نوشته شده است.

وی در پایان با توجه به هدف روزه که در آیه مذکور با عبارت «لعلکم تتقون» بیان شده است، گفت:  تقوی به معنای مدیریت احساس، تمایلات و سلیقه هاست به گونه‌ای که از خود محوری به خدامحوری منتقل شویم. خدا محوری یعنی هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم و هر فکری که می‌کنیم، قبلش این سئوال را از خودمان بپرسیم که آیا خداوند متعال از این کار و فکر راضی و خشنود است یا خیر.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار