مصباحی مقدم:

نباید قیمت ارز در تامین بودجه نقش داشته باشد/ ۴۰ درصد فرار مالیاتی از مشاغل میلیاردی داریم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نباید قیمت ارز که از خارج به ما تزریق می‌شود در تامین بودجه نقش داشته باشد چون از خارج به اقتصاد ما تزریق می‌شود.
کد خبر: ۹۰۹۳۷۸۸
|
۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم ظهر امروز در نشست تخصصی «دستاورد‌های اقتصادی انقلاب اسلامی ایران و جنگ ارزی» ویژه اساتید دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)  اظهار داشت: در مدیریت نرخ ارز سه سیاست وجود دارد، سیاست نرخ تثبیت شده ارز، قیمت شناور و سیاست بینابینی در مدیریت ارز که ایران سیاست بینابینی را دنبال می کند.

وی ضمن اشاره به اوضاع بد اقتصادی ایران قبل از انقلاب ادامه داد:  اقتصاد ایران پس از انقلاب و رسیدن به استقلال سیاسی در اوج خود قرار گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تبیین و مقایسه وضعیت اقتصادی ایران قبل و پس از انقلاب  افزود: قبل از انقلاب 80 درصد بودجه سالانه متکی به نفت بود. درآمدهای حاصل از فروش نفت برای واردات کالا هزینه می ‌شد و صنعت ایران، صنعت وابسته بود.قبل از انقلاب تولید برق ۷ هزار مگاوات بود، اما امروز به ۵۷ هزار مگاوات رسیده است.

وی با بیان اینکه امید به زندگی حاصل فرایند رشد مولفه‌هایی چون تغذیه، بهداشت و روان، رشد آموزش عمومی و عالی است، گفت: امید به زندگی قبل از انقلاب اسلامی در ایران 54 سال بود اما اکنون این رقم به 79 سال رسیده است که این یک جهش افتخار آمیز است.
 
مصباحی مقدم بخش اعظم مشکلات کشور را منوط به سوءمدیریت‌ و ناکار آمدی‌ و بخش کمتری از آن را مربوط به تحریم‌ها دانست.

وی تاکید کرد: نباید قیمت ارز  که از خارج به ما تزریق می‌شود در تامین بودجه نقش داشته باشد  چون از خارج به اقتصاد ما تزریق می‌شود. اگر این ارز در صندوق توسعه ملی برود و به تولید کننده داده شود و تولید کننده اقدام به واردات مواد اولیه، خرید ماشین آلات، کالا‌های واسطه‌ای که تولید را افزایش دهد شود بسیار مفید و تولید و اشتغال و رفاه ما رشد پیدا خواهد کرد.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما هم اکنون 40 درصد فرار مالیاتی داریم و مشاغلی هستند که میلیاردی درآمد دارند، اما  مالیات پرداخت نمی‌کنند.
 
وی در پایان گفت: حاکمیت اندیشه اقتصاد لیبرال نوکلاسیک  یکی از اشکالات در حوزه اقتصاد ایران است زیرا این نوع از اقتصاد بیشتر برای کشورهایی مناسب است که امکان تجارت آزاد با کشورهای دیگر داشته باشند نه برای کشور ما که در این زمینه محدودیت دارد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها