حجت الاسلام و المسلمین رئیسی:

وادادگی در مقابل غرب روشنفکری نیست

تولیت آستان قدس رضوی گفت: روشنفکر کسی نیست که نگاهش به غرب باشد و در مقابل فرهنگ غربی سستی و وادادگی نشان دهد، اگر چه به ظاهر اسم اینگونه افراد روشنفکر باشد، اما مردم، اقتصاد و جامعه را وابسته می‌کنند.
کد خبر: ۹۰۸۷۳۶۶
|
۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از آستان نیوز؛ حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی امروز در آیین افتتاحیه مجتمع فرهنگی دانشجویی امام رضا (ع) با بیان اینکه امروز دانشجویان، روشنفکران جامعه هستند و باید بیش و پیش از دیگران جامعه را رصد کنند، اظهار کرد: دانشجویان باید وضعیت فکری و علمی جامعه را ببینند، نسبت به کاستی‌ها عکس‌العمل نشان دهند، حساس باشند و نیاز جامعه را در حوزه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی بفهمند، اهل اقدام و عمل باشند و وظیفه خود را انجام دهند.

وی تأکید کرد: روشنفکر کسی نیست که نگاهش به غرب باشد و در مقابل فرهنگ غربی سستی و وادادگی نشان دهد، اگر چه به ظاهر اسم اینگونه افراد روشنفکر باشد، اما مردم، اقتصاد و جامعه را وابسته می‌کنند، روشنفکر واقعی شهدا هستند که هم نیاز جامعه را تشخیص دادند، اهل خطر کردن بودند و جان خود را کف دست گرفتند و ایفای نقش کردند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: جنبش دانشجویی و ۱۶ آذر توسط دانشجویانی که اهل فهم و رصد کردن مسائل سیاسی جامعه بودند، استقلال جامعه را در خطر دیدند، در مقابل استبداد داخلی و استعمار خارجی ایستادند، جانشان را در کف دست گرفتند، رقم خورد و نماد مبارزه با استبداد و استعمار شدند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه هر فکر و قلمی که بخواهد در این کشور وابستگی ایجاد کند، خلاف پیام ۱۶ آذر است، گفت: ۱۶ آذر به ما می‌آموزد که باید در جهت استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گام برداشت.

وی در ادامه به برنامه‌ریزی‌های آستان قدس رضوی برای توسعه طرح «خدمت، خادم و مخدوم» اشاره و عنوان کرد: معتقدیم خدمت به آستان مقدس رضوی منحصر به دیوار‌های این حرم نیست و خادم و مخدوم هم فقط در این فضای نورانی نیستند، بلکه این فضای خدمت می‌تواند گسترش پیدا کند که از نماد‌های بسیار ارزشمند، خدمت فرهنگی و علمی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: خدمت، تنها خدمت به نیازمندان و مستمندان نیست، بلکه خدمت در جهت معرفت افزایی، بصیرت افزایی و شناخت سیره رضوی هم ارزشمند است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: هرسال بیش از ۱۰ هزار مجموعه اردویی به مشهد مقدس سفر می‎کنند که باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی صورت گیرد تا در کنار زیارت از فرصت بوجود آمده برای تعالی فکر، اندیشه و معرفت افزایی استفاده شود.

وی ابراز کرد: باورمان این است که با همکاری مجموعه‌های علمی و دانشگاهی، مرجعیت علمی امری دست یافتنی است، زیرساخت لازم وجود دارد، اما باید کار منسجم شکل بگیرد؛ رسیدن به این جایگاه دیر و دور نخواهد بود.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: نگاه تحولی در آستان قدس رضوی کُند نخواهد شد، ما هم در این راه سست نخواهیم شد و این راه را با قوت ادامه می‌دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: جریان تحولی و نگاه انقلابی در همه حوزه‌ها می‌تواند اثربخش باشد و با ظرفیتی که خداوند به برکت نام امام رضا (ع) به این آستان مقدس مرحمت فرمود مصمم هستیم تا جایی که توان داریم بدون سستی کار را دنبال کنیم و هر کس در این مسیر می‌خواهد همراه ما باشد باید با همین نگاه همراه شود.

گفتنی است، صبح امروز و همزمان با ۱۶ آذرماه مجتمع فرهنگی دانشجویی امام رضا (ع) با حضور تولیت آستان قدس رضوی در زمینی به مساحت ۵ هزار مترمربع در نزدیکی حرم مطهر حضرت ثامن الحجج (ع) و با ظرفیت اسکان ۴۰۰ نفر افتتاح شد.

کارکرد‌های این مجموعه فرهنگی دانشجویی علاوه بر پذیرایی و اسکان دانشجویان سراسر کشور، ایجاد فضا‌های تعاملی همچون کافه کتاب با کاربری گعده‌های کتاب محور، پاتوق اندیشه با کاربری برگزاری کرسی‏‌های آزاد اندیشی، مناظرات دانشجویی و گعده‌های مباحثه خواهد بود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها