مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی خبر داد:

برگزاری ۱۰۰۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در آستانه هفته کتاب از برگزاری ۱۰۰۰ برنامه فرهنگی در سطح کتابخانه‌های عمومی این استان در ایام هفته کتاب خبر داد.
کد خبر: ۹۰۷۷۵۹۳
|
۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان در آستانه هفته کتاب از برگزاری یک هزار برنامه فرهنگی در سطح کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در ایام هفته کتاب خبر داد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی بیان کرد: برنامه‌های امسال هفته کتاب با شعار، «حال خوش خواندن» برگزار می‌شود و امسال بیست و ششمین هفته کتاب از ۲۴ آبان ماه تا اول آذر ماه در این استان اجرا می‌شود.

وی افزود: شروع برنامه‌های هفته کتاب در ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه ۲۴ آبان ماه است و کلیه پرسنل و کتابداران اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در گام نخست برنامه‌های این هفته به‌پابوسی امام رضا (ع) مشرف می‌شوند.

سبزیان با اشاره به‌دیگر برنامه‌های هفته کتاب خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: دیدار امامان جمعه و نمایندگان، ولی فقیه و فرمانداران شهرستان‌ها، عضویت سراسری و رایگان در کتابخانه‌های عمومی استان، برگزاری ۱۱ نمایشگاه کارتون کتاب در ۱۱ شهرستان استان، جمع‌آوری کتاب‌های اهدایی مردم و انتقال آن‌ها به‌کتابخانه‌های عمومی استان، حضور پررنگ پرسنل و کتابداران اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در ۲۸ شهرستان استان و سخنرانی مدیرکل و روسای ادارات شهرستانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه، نواختن زنگ کتاب در روز شنبه ۲۶ آبان ماه و نیز زنگ کتابخوانی در کتابخانه‌های استان به‌ویژه ۲۵ مدرسه مشهد از جمله برنامه‌های این هفته محسوب می‌شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های شاخص استان در هفته کتاب می‌توان به‌انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با آستان قدس رضوی و آموزش و پرورش در روز یکشنبه ۲۷ آبان ماه، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی کتابخوانی توسط اداره کتابخانه‌های عمومی مشهد، بازگشایی ساختمان اداری و کتابخانه عمومی کاشمر در روز دوشنبه ۲۸ آبان ماه، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با بانک کشاورزی در روز سه‌شنبه ۲۹ آبان ماه و افتتاح دو کتابخانه عمومی در مشهد همزمان با چهارشنبه ۳۰ آبان ماه اشاره کرد.

وی تاکید کرد: در خراسان رضوی ۲۰۷ کتابخانه عمومی داریم که ۱۲۳ باب نهادی، ۸۰ باب آن مشارکتی و ۴ باب مستقل و در این کتابخانه‌ها در مجموع ۳ میلیون و ۱۷۷ هزار و ۱۴۰ نسخه کتاب موجود است و رشد ۵ درصدی کتاب‌ها و رشد ۴ درصدی اعضای کتابخانه‌های عمومی استان را در یک سال اخیر داشته‌ایم.

سبزیان با اشاره به‌اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۵۰۰ هزار نفر به‌کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی مراجعه کرده‌اند، بیان کرد: در یک سال اخیر رشد ۴ درصدی امانت کتاب را در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در سطح استان داشته‌ایم و در دوره مدیریتی جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی توجه ویژه‌ای به‌حوزه کودک شده و فضا‌های مطالعه کودکان تدارک و کتابداران تخصصی حوزه کودک هم درراستای ارتباط موثر با این گروه سنی پرورش یافتند و این گروه در قالب زبان قصه‌گویی با کودکان صحبت می‌کنند و آن‌ها را از این طریق جذب کتاب می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: یکی از راه‌های کم هزینه در شرایطی که با مشکلات مالی مواجه هستیم راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار بوده و در سطح استان ۵ کتابخانه سیار داریم که دو تای از آن‌ها در مشهد است، این کتابخانه‌های سیار به‌دوستداران کتاب در نقاط محروم شهری، روستایی و مرزی استان خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی افزود: در کتابخانه‌های عمومی استان ۳۷۵ نیروی اداری، ۲۶۲ کتابدار و ۱۲ مدیر زن داریم و ۶۴ درصد پرسنل این مجموعه را در سطح استان بانوان تشکیل می‌دهند، همچنین، توجه ویژه‌ای به توان و پتانسیل جوانان شده است و از آغاز سال ۹۷ تاکنون ۵ پروژه حوزه کتاب و کتابخوانی در ۵ شهرستان خراسان رضوی به‌بهره‌برداری رسیده است.

سبزیان با اشاره به‌درخشش خراسان رضوی در میزان شرکت‌کنندگان جشنواره کتابخوانی رضوی، اضافه کرد: یکی از برنامه‌هایی که همه‌ساله با استقبال چشمگیر مردمی همراه است، جشنواره کتابخوانی رضوی بوده، جشنواره‌ای که در قالب جشنواره امام رضا (ع) با مسؤولیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود و در جشنواره امسال که هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی بود، بیش از ۸۰۰ هزار نفر که بیشتر آن‌ها نوجوانان و جوانان بودند، شرکت کردند و از این میزان ۱۶۲ هزار نفر از خراسان رضوی بودند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی درخصوص آخرین وضعیت کتابخانه مرکزی مشهد، تصریح کرد: پیمانکار این پروژه سازمان نوسازی مدارس و بهره‌بردار آن اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی است و این کتابخانه همزمان با دهه مبارک فجر با حضور مسؤولان کشوری، استانی و شهری به‌بهره‌برداری می‌رسد.

وی تاکید کرد: برای اتمام پروژه کتابخانه مرکزی مشهد که وضعیت آن بیش از ۲۰ سال مبهم و نامشخص بود از همه دستگاه‌های کشوری، استانی و شهری تقاضای همکاری داشتیم تا این مجموعه که با ۱۱ هزار و ۵۰۰ متر مربع بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی مرکزی کشور است در زمان معین شده به‌بهره‌برداری برسد.

سبزیان با بیان اینکه ۲۹ پروژه ناتمام در سطح استان داریم، خاطرنشان کرد: علت اصلی این مشکل کمبود منابع و اعتبارات بوده و درراستای اتمام این پروژه‌ها انجمن خیران حوزه کتاب و کتابخوانی فعال شده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها