خبرهای داغ:
رییس اداره مدارس غیر دولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش استان:

مدارس غیر دولتی از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده کنند/ راه نجات مدارس غیر دولتی در دست خودشان است

رییس اداره مدارس غیر دولتی و مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: مدارس غیر دولتی از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده کنند و راه نجات مدارس غیر دولتی در دست خودشان است.
کد خبر: ۹۰۵۵۴۲۷
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
مدارس غیر دولتی از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده کنند/ راه نجات مدارس غیر دولتی در دست خودشان استبه گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، پروژه مهر و فعالیت‌های انجام شده در آغاز سال تحصیلی محور همایش مؤسسان مدارس و مراکز غیر دولتی شهرستان شاهرود در سالن همایش خوارزمی پژوهش سرای دانش آموزی این شهرستان بود؛ اما چالش‌ها، انتظارات و دورنمای آینده این مدارس، بخش اصلی این همایش را به خود اختصاص داد.
محمد اسقایی رییس اداره مدارس غیر دولتی و مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان در این همایش در سخنانی خواستار تغییری اساسی در گفتمان موجود مدرسه داران غیر دولتی شد.
وی در پاسخ به برخی گلایه‌های مؤسسان در خصوص عدم تصویب آیین نامه‌های اجرایی مدارس غیر دولتی در مجلس شورای اسلامی و دولت، علت صدور و کثرت مجوز‌های صادر شده و ... گفت: در پیگیری امورمدارس و مراکز آموزشی غیر دولتی در تعامل لازم با مجلس شورای اسلامی و وزارت آموزش و پرورش هستیم و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نشده است و عدم تصویب آیین نامه‌های باقی مانده، به دلیل دیدگاه‌های ناموافق برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مدارس خصوصی و غیر دولتی است.
اسقایی در توضیح تداوم صدور مجوز به متقاضیان تأسیس آموزشگاه‌ها و مراکز غیر دولتی، تلویحا اشاره‌ای به قانون رقابت و اقتصاد بازار آزاد داشته و افزود: ما نمی‌توانیم مانع ورود سرمایه‌های جدید و کلان در امر آموزش غیر دولتی شویم و هر آموزشگاهی که جمعیت دانش آموزی آن پایین‌تر از حدنصاب لازم برای تداوم کار آن آموزشگاه است انحلال خود را اعلام کند.
وی در پاسخ به وجود برخی از مشکلات در فعالیت‌های مدرسه داران غیر دولتی گفت: گفتمان و نوع طرح مسائل و درخواست‌های خود را باید تغییر دهیم، این نوع گفتمان باید تغییر کند، راه نجات مدارس غیر دولتی در دست خود مؤسسان مدارس و مراکز غیر دولتی است، از ظرفیت‌هایی که دارید به طور کامل استفاده نمایید، توفیقات و عملکرد مثبت خود را به نحو شایسته در اختیار جامعه مخاطب خود قرار دهید.
سید محمد موسوی معاون مدیرکل و مدیرآموزش و پرورش شاهرود در این همایش از مؤسسان خواست در خدمتگزاری و انجام وظیفه در حق مردم، فروگزاری ننمایند.
وی عبارت" خیرین مدرسه دار"‌را زیباترین تعبیر برای کسانی دانستند که در حوزه مدارس و مراکز علمی و آموزشگاه‌های زبان غیر دولتی فعالیت می‌نمایند.
موسوی ایجاد آرامش در خانواده‌ها و کمک به آموزش و پرورش را از دستاورد‌های حضور فعالین بخش غیر دولتی دانستند و بر انضباط کاری (رعایت قوانین) و جذب مشتاقانه و پرهیز از پرورش تک بعدی و بدون مهارت دانش آموزان در مدراس غیر دولتی تأکید کردند.
معاون مدیرکل آموزش و پرورش استان بر جدّ‌ی گرفتن امور پرورشی و مسائل اخلاقی در مدارس تأکید نموده و گفت: ثمره تربیتی خود را به راحتی می‌توانیم سطح جامعه ببینیم، اخلاق و حقوق انسانی دو مقوله مهم آموزش در هر ملتی است.
سید محمدرضا کریمی معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش شاهرود نیز مسائل تربیتی را محور سخنانش قرار داد و با گلایه ضمنی از حضور کمرنگ مدارس و غیر دولتی‌ها در حوزه مسائل پرورشی و بارز نبودن رتبه‌های دانش آموزانشان در مسابقات مختلف معارفی، هنری، پرورشی، فعالیت بیشتر آنان را در این حوزه خواستار شد.
در این همایش محسن احمدی شهردار شاهرود بر همراهی و حمایت از مدرسه داران غیر دولتی تأکید کرده و گفت: شهرداری نگاه حمایت گرانه به بخش غیر دولتی آموزش و پرورش دارد و در تخفیف عوارض و حل مسئله تغییر کاربری اماکن آموزشی همکاری می‌نماید.
وی افزود: "‌خانه‌های خلاقیت "‌بزودی در قالب خانه‌های فرهنگ (سرای محله) سازماندهی و بر فعالیت‌های آن‌ها نظارت خواهد شد.
" ناامید، خسته و دلگیر" را برای بخشی از مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش شاهرود توصیفی دور از انتظار نمی‌توان دانست، این حالت را در صدا و سخنان حسن اکبری، مدیر مدرسه غیر دولتی بزرگمهر شاهرود که به نمایندگی مؤسسان مدارس غیر دولتی شاهرود صحبت می‌کرد به راحتی می‌توان حس کرد.
او اولین سخنران بود و تمامی بخش اول را می‌توان پاسخی به مسائل مطرح شده از سوی او دانست.
نمودار‌هایی که اکبری بر پرده سالن خوارزمی (محل همایش) به تصویر می‌کشید و نگاه محمد اسقایی را به خود جلب می‌کرد، خطی بود که سیری نزولی را نشان می‌داد، خطی که به سراشیبی کمبود دانش آموز، افزایش هزینه ها، صدور نامحدود مجوز ها، و. منتهی می‌شد.
اکبری گلایه داشت از دو دهه بر زمین ماندن آیین نامه‌ها و تأخیر در تصویبشان.
وی و مدیران مدارس غیر دولتی تأکید کردند از پس رقابت با بخش دولتی آموزش و پرورش بر نمی‌آیند؛ مدارس استعداد‌های درخشان، نمونه دولتی، شاهد و هیأت امنایی به نوعی رقیبان سرسخت آنان اند ...
در حیطه پرورشی نیز اکبری به تفاوت دیدگاهش در این خصوص اشاره کرده و خواستار طرح مسئله با مسئولین مدیریت آموزش و پرورش شاهرود شد.
تعدد مسائل مطرح شده و عدم اقناع مؤسسین سبب شد، اسقائی درخواست تشکیل جلسه‌ای در کوتاه‌ترین زمان ممکن را با مؤسسین داشته باشد و سید محمد موسوی نیز آمادگی خود برای کاستن از نگرانی‌های سرمایه گذاران بخش غیر دولتی آموزش و پرورش اعلام داشت.
گزارش: غلامرضا محروقی (روابط عمومی آموزش و پرورش)
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار