خبرهای داغ:

آیت الله شیخ محمد علی اسماعیل‌پور قمشه‌ای دار فانی را وداع گفت

آیت‌الله محمدعلی اسماعیل‌پور قمشه‌ای، از مدرسان درس خارج فقه و اساتید درس اخلاق حوزه علمیه قم، امروز در منزل شخصی خود در شهرضا درگذشت.
کد خبر: ۹۰۴۶۲۱۱
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از شهرضا، آیت‌الله العظمی محمد علی اسماعیل‌پور قمشه‌ای در واپسین روزهای آذرماه ۱۳۱۹ شمسی در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود. علوم جدید را در شهرضا و پس از آن مقدمات، سطح متوسط و قسمتی از حکمت و کلام را نزد استادان دیار علم گستر خویش فراگرفت.

در ادبیات از محضر حجت الاسلام حاج میرزا نصرالله زارعان، در دروس سطح و حکمت متعالیه از محضر حضرت آیت الله حاج میرزا محمدرضا مهدوی و حکیم وارسته آیت الله شیخ محمد هادی فرزانه بهره برد و مدتی را به تلمذ در محضر محی‌الدین مهدی الهی قمشه‌ای گذراند؛ او همچنین قسمتی از طب قدیم را نزد دکتر سید محمد حسین مدرسی آموخت.

وی در سال ۱۳۳۹ هجری شمسی از شهرضا به قم هجرت کرد و مباحث حکمت را نزد علامه سید محمد حسین طباطبایی آموخت و از شاگردی در محضر آیات عظام سید روح الله موسوی خمینی(ره)، حاج سید محمد رضا گلپایگانی، حاج سید محمد محقق داماد و حاج میرزا هاشم آملی به تحقیق و تکمیل دروس خارج فقه و اصول پرداخت.

آیت الله العظمی اسماعیل‌پور در ضمن تحصیل، به تدریس علوم متداوله و کتب از مقدمات تا سطوح عالیه و کتب حکمت و کلام می پرداخت تا اینکه به درجه اجتهاد نائل آمد.

وی از سال ۱۳۵۶ ه ـ ش، پیوسته به تدریس خارج فقه و اصول در حوزه مقدسه علمیه قم اشتغال داشت.

از وی ۲۳ اثر علمی همچون «الباقیات الصالحات، کتاب الوقوف و الصدقات»، « البراهین الواضحات، دراسات فی القضاء»، «التعالیق علی المجلد الثانی من وسیله النجاة و علی تکملة المنهاج» و « التعلیقات علی کتاب العروة الوثقی» برجای مانده است.

این عالم ربانی در منزل شخصی خود در شهرضا چشم از جهان فرو بست. پیکر این عالم وارسته روز دوشنبه از مسجد امام حسن عسگری(ع) قم تا حرم حضرت معصومه(س) تشییع و در حجره شهید مفتح به خاک سپرده شد.

به مناسبت درگذشت آیت الله اسماعیل پور، روز چهارشنبه ۲۴ مردادماه در شهرستان عزای عمومی اعلام و مراسم بزرگداشتی برای این عالم فقید برگزار می‌شود.

مراسم بزرگداشت آیت الله محمدعلی اسماعیل پور، از ساعت ۱۷ تا ۱۹ روز چهارشنبه ۲۴ مردادماه در بیت العباس شهرضا برگزار می‌شود.

ارسال نظرات