یادداشت//

اروپائی‌ها باید بدعهدی خود را جبران کنند

۴۶ روز پیش در همین ساعات و نزدیک به افطار، مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام، راهبرد‌هایی را به مسئولان نظام به خصوص در باب اروپائی‌ها ارائه فرمودند که یادآوری آن‌ها با نگاه مطالبه‌گری بویژه در روز‌هایی که اهل مذاکره به مذاکره و بررسی بسته پیشنهادی آن‌ها پرداخته اند ضرورتی اجتناب ناپذیر است
کد خبر: ۹۰۳۳۰۹۲
|
۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ ۴۶ روز پیش در همین ساعات و نزدیک به افطار، مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام، راهبرد‌هایی را به مسئولان نظام به خصوص در باب اروپائی‌ها ارائه فرمودند که یادآوری آن‌ها با نگاه مطالبه‌گری بویژه در روز‌هایی که اهل مذاکره به مذاکره و بررسی بسته پیشنهادی آن‌ها پرداخته اند ضرورتی اجتناب ناپذیر است و انتظار است مکمل مواضع مطلوب رئیس جمهور طی روز‌های اخیر، تصمیمی انقلابی باشد که عزت ملت ایران اسلامی را حفظ و تقویت نماید.

معظم له فرمودند:
"سه کشور اروپایی در سیزده چهارده سالِ قبل، یک بدعهدی و بی‌صداقتی بزرگی با ما کرده‌اند سر همین قضیّه‌ی هسته‌ای؛ سال‌های ۸۳ و ۸۴ یک بی‌صداقتیِ بزرگی با ما کردند؛ یک چیزی را قول دادند، عمل نکردند، برخلافش عمل کردند. بایستی ثابت کنند که آن حالت را دیگر ندارند؛ این به عهده‌ی آن‌ها است. دولت‌های اروپایی باید اثبات کنند به جمهوری اسلامی که امروز آن بی‌صداقتی و بد عهدی آن روز را ندارند و باید جبران کنند. آمریکا قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ را نقض کرده است؛ آن‌هایی که عضو شورای امنیّتند بایستی در مقابل این حرکت آمریکا، قطعنامه‌ای علیه او به شورای امنیّت ببرند؛ یک قطعنامه علیه آمریکا به‌عنوان اینکه این [کشور]ناقض قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ است. یکی از کار‌هایی که باید بکنند این است. "

"اروپا باید متعهّد بشود که بحث موشک و حضور جمهوری اسلامی در منطقه را مطرح نخواهد کرد؛ این را باید قول بدهند. اینکه در هر برهه‌ای از زمان یک چیزی بگویند و مسئله‌ی موشک را به شکل‌های مختلف مطرح کنند، اصلاً قابل قبول نیست. بایستی سران این سه کشور قول بدهند و قبول بکنند که مطلقا مسئله‌ی موشک را مطرح نخواهند کرد. "

" باید با هرگونه تحریمی علیه جمهوری اسلامی هم مقابله کنند. یعنی حالا او میگوید من تحریم میکنم ایران را، این‌ها باید صریح در مقابل تحریم آمریکا بِایستند. اگر بنا است معاهده‌ای وجود داشته باشد بین ما و اروپایی‌ها، این جزو شرایطش است. "

" یک نکته‌ی دیگر این است که اروپا باید فروش کامل نفت ایران را تضمین کند؛ یعنی حالا اگر چنانچه آمریکایی‌ها توانستند به فروش نفت جمهوری اسلامی لطمه بزنند، آن‌ها بایستی به‌قدری که جمهوری اسلامی میخواهد [خریداری بکنند]؛ ممکن است خود ما از کم فروختن نفت استقبال کنیم -این بستگی دارد به سیاست‌های دولت؛ ممکن است دولت به این نتیجه برسد که هرچه نفت کمتر بفروشیم و اقتصاد خودمان را از نفتی بودن دور کنیم، به نفع ما باشد، ممکن است به این نتیجه برسیم-، امّا اگر این نشد و تصمیم بر این شد که نفت را به همان اندازه‌ای که امروز میفروشیم بفروشیم، اگر چنانچه حرکت آمریکایی‌ها در این راه خللی ایجاد کرد، اروپایی‌ها قطعاً بایستی آن را جبران بکنند و به‌نحو تضمین‌شده‌ای باید آن را خریداری کنند. "

" نکته‌ی بعدی؛ بانک‌های اروپایی باید دریافت و پرداخت و انتقال وجوه مربوط به تجارت دولتی و تجارت خصوصی با جمهوری اسلامی را تضمین کنند. اینکه گفتیم باید تضمین کنند، تضمین، [انجام]این چیز‌ها است؛ این‌ها را باید تضمین کنند. عرض کردم: ما با این سه کشور دعوا نداریم، [امّا]اعتماد نداریم. مسئله‌ی ما مسئله‌ی دعوا کردن و اختلاف ایجاد کردن نیست؛ مسئله‌ی اعتماد نداشتن است؛ ما به این کشور‌ها اعتماد نداریم و این هم متّکی است به یک سابقه‌ای؛ لذاست که باید این تضمین‌ها به‌طورواقعی انجام بگیرد. "

" نکته‌ی بعدی این است که اگر اروپایی‌ها در پاسخگویی به این مطالبات تعلّل کردند، حقّ ما برای آغاز کردنِ فعّالیّتهای تعطیل‌شده‌ی هسته‌ای محفوظ است. مسئولین سازمان هسته‌ای ما بایستی آماده باشند. من البتّه نمیگویم الان بروید بیست درصد را شروع کنید به غنی‌سازی کردن، امّا میگویم آماده باشید. آن‌وقتی که جمهوری اسلامی مصلحت دانست و لازم دانست، فعّالیّتهای تعطیل‌شده را -که به‌خاطر برجام [بود]؛ هزینه‌هایی بود که برای برجام میدادیم- وقتی‌که دیدیم برجام فایده‌ای ندارد و حاضر نیستیم هزینه‌ها را بدهیم، طبعاً یکی از راه‌هایش این است که برویم سراغ بازیافتِ آن چیز‌ها و فعّالیّتهایی که تعطیل شده است.

حسین عباسیان
ارسال نظرات
پر بیننده ها