گزارش خبرنگار اعزامی بسیج به مناطق زلزله زده سفیدسنگ؛

بارقه‌هاي اميد در مناطق زلزله زده فريمان

با گذشت 150 روز از وقوع زلزله کم‌کم نشانه‌هاي زندگي طبيعي در اين مناطق در حال نمايان شدن است و تلاش شبانه روزي مسئولان، گروه‌های جهادی و پيگيري اصحاب رسانه رشد بسيار خوب ساخت و ساز منازل روستاييان را نويد مي‌دهد.
کد خبر: ۸۹۱۲۰۸۲
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷

 

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، زلزله 6/1 ريشتري 16 فروردين ماه سال جاري نزديک به 300منزل مسکوني در روستاهاي دوقلعه براشک، سرچشمه براشک، رزمگاه عليا و سفلي، سنجدک،کارغش و الغور شهرسفيدسنگ فريمان را بين 20تا 100 درصد تخريب کرد و اکنون که 150 روز از وقوع زلزله مي گذرد کمکم نشانه هاي زندگي طبيعي در اين مناطق در حال نمايان شدن است و تلاش شبانه روزي مسئولان و پيگيري اصحاب رسانه رشد بسيار خوب ساخت و ساز منازل روستاييان را نويد مي دهد، چرا که وقتي به روستاي دوقلعه براشک مرکز وقوع زلزله وارد مي شويم بناهاي جديد در حال احداث چشم نوازي مي کند و چهره روستا را تغيير داده است.

به منظور بررسی وضعیت خدمات رسانی در این مناطق و نیز انعکاس فعالیتهای گروههای جهادی بسیجیان خبرنگار بسیج در فریمان گزارشی تهیه کرده است که در ادامه می آید:

دهيار روستاي دوقلعه براشک در گفتگو با خبرنگار ما با بيان اين که در امر ساخت و ساز منازل روستاييان مشکل خاصي نيست و مشکلات نسبت به ماه هاي قبل خيلي کم شده است گفت: اميد به زندگي و شور و نشاط در بين روستاييان دوچندان شده است، اما با توجه به اين که شغل بيشتر اهالي دامداري است، نبود مکان نگهداري دام از مشکلات پيش روي روستاييان است و در سال جاري روستاييان بهره کمتري از محصولات دامي خود نسبت به سال هاي گذشته داشتند و اين امر باعث وارد آمدن ضرر و زيان به روستاييان شد.

رضا رستمي گفت: در حادثه زلزله 40 رأس دام روستاييان زير آوار ماند اما تاکنون هزينهاي بابت جبران اين خسارت پرداخت نشده است.

يکي ديگر از اهالي روستاي دوقلعه براشک به خبرنگار ما گفت: پيشرفت کارها نسبت به يک ماه گذشته افزايش چشمگيري داشته و همکاري بانک ها بهتر شده است و مردم با مشکلات کمتري مواجه هستند.

حسين خسرودوست با بيان اين که برخي اهالي اماکن موقت دامي را با استفاده از بلوکه تهيه کرده اند، افزود: حضور گروه هاي جهادي در ايام تابستان سرعت ساخت و ساز را افزايش داد و کمک زيادي به اهالي منطقه کرد.

وی گفت: به همت نيروي مقاومت بسيج در روستاهاي دوقلعه براشک، سرچشمه براشک و الغور تعداد حمام ها افزايش قابل توجهي داشته است و در اين خصوص مشکلي نيست. خسرودوست در ادامه به تلاش هاي ارزنده کميته امداد اشاره کرد و گفت: کميته امداد تعداد افراد تحت پوشش را افزايش داد و در حال حاضر کار ساخت منازل 14 نفر از اين افراد رو به اتمام است اما نبود مکان نگهداري دائم دام مشکل عمده روستاييان است و اين در حالي است که ليست دامداران توسط جهاد کشاورزي فريمان به تهران ارسال شده اما اعتباري براي ساخت اماکن دامي به روستاييان اعلام و پرداخت نشده است.

وي در پايان با بيان اين که هرجا نيروهاي خودجوش مردمي وارد ميدان عمل مي شوند کارها با سرعت بيشتري انجام مي شود از حضور موثر گروههاي جهادي و بسيجيان و تلاش ها و پيگيري هاي شبانه روزي حسن نباتي بخشدار قلندرآباد تشکر و قدرداني کرد.

دهيار روستاي کارغش در گفتوگو با خبرنگارما گفت: هر واحد مسکوني در حال احداث روستا از پيشرفت متفاوتي برخوردار است و مشکل خاصي در اين زمينه وجود ندارد.

جلال علي مرادي افزود: البته قول دولت براي پرداخت وام اشتغال 30تا 40 ميليون توماني که فرم آن ارسال شده است و همچنين وام مربوط به ساخت اماکن دامي تاکنون محقق نشده است.

وی ضمن تشکر از کميته امداد که در ساخت و ساز و تامين برخي اقلام مانند بلوکه و سازه ها با افراد نيازمند همکاري مي کند گفت: حضور گروه هاي جهادي و کمک رساني آنان به روستاييان امر ساخت و ساز و آباداني روستا را سرعت بخشيده است. وي در پايان با تشکر از پيگيري هاي بخشدار قلندرآباد گفت: در حال حاضر به هر واحد در حال احداث به نسبت مساحت آن 300 تا 400 بلوکه از سوي رهبر انقلاب اهدا مي شود و روستاييان يک سوم سيمان اهدايي مقام معظم رهبري را دريافت کرده اند.

يکي از اعضاي گروه جهادي حاضر در روستاي دوقلعه براشک با بيان اين که با همکاري يکي از خيران 800 هزار تومان اسباب بازي، توپ و ... خريداري و در اختيار کودکان و نوجوانان روستاهاي کارغش، دوقلعه براشک، رزمگاه و سرچشمه قرار گرفت اظهار کرد: تيشرت هاي منقش به تصاوير شهدا و مقام معظم رهبري نيز در بين تعدادي از جوانان و نوجوانان توزيع شد.

ميثم جامي گفت: اين گروه در کمک به امر ساخت و ساز و پيکني 8واحد مسکوني و کرسي چيني 2 واحدمسکوني همکاري داشت و با برگزاري چند مسابقه ورزشي ضمن ايجاد نشاط و شادابي در بين روستاييان جوايزي به ورزشکاران اهدا کرد.

يکي از بسيجيان گروه جهادي روستاي باغسالار به خبرنگار ما گفت: خدمت رساني و کمک کردن به هموطنان و همشهريان لبيک به فرمان رهبر انقلاب و بسيار دلنشين است.

غلام نبي کرماني افزود: اعضاي اين گروه روز گذشته يک خانه دام را به صاحب آن در روستاي دوقلعه براشک تحويل داد و به فضل خدا تا 3 روز آينده 2 خانه دام ديگر احداث و تحويل مي شود.

کرماني با بيان اين که اگر مصالح مورد نياز فراهم باشد سرعت کار بيشتر خواهد شد، گفت: در روز اول 3 ساعت منتظر مصالح براي کمک به ساخت يک واحد مسکوني بوديم و يا فندانسيون يک واحد مسکوني آماده نبود، لذا اگر هماهنگي بيشتري بين روستاييان و گروه هاي جهادي باشد بازدهي بيشتري خواهيم داشت.

مسئول گروه جهادي اتحاد نيز در گفتگو با خبرنگار بسیج گفت: 38 نفر از بسيجيان در امر برپايي اسکلت، کرسي چيني، پي کني، پر کردن پي و ديوار چيني منازل روستاييان کمک کرده اند.

علي رحمانيزاده افزود: بعد از وقوع سيل بخش هايي از جاده دسترسي به روستاها تخريب شد که نياز به تسطيح و تيغ زني دارد تا رفت و آمد به سهولت انجام شود.

وی برگزاري کلاس هاي تيراندازي، دفاع شخصي، حلقه هاي صالحين و جلسات قرآني را از ديگر برنامه هاي اين گروه جهادي بيان کرد و گفت: خدمت به مردم انرژي ما را دوچندان مي کند چرا که وقتي شادي و نشاط در چهره روستاييان نقش ميبندد خستگي از تن بيرون مي رود و آماده کار مضاعف مي شويم.

وي در پايان گفت: در اين مدت مشاهده شد که اهالي روستا مواد غذايي مورد نياز خود را از ماشين هاي دوره گرد يا از بازار فريمان تهيه مي کنند لذا بهتر است دهياري روستا و ساير مسئولان مربوط نسبت به راه اندازي فروشگاه مواد غذايي و ملزومات ضروري روزمره به منظور کاهش هزينه هاي آنان اقدام نمايند.

مسئول گروه جهادي بسيجيان شهرستان تايباد نيز به خبرنگار ما گفت: اين اردوي 7 روزه به منظور کمک و خدمت به مردم زلزله زده مناطق سفيدسنگ فريمان توسط 25نفر از بسيجيان و به صورت جهادي در زمينه هاي عمراني، فرهنگي و ورزشي برنامه ريزي شده است و از مهمترين فعاليتهايي که اين گروه تا امروز در روستاهاي زلزله زده فريمان انجام داده است کمک به ساخت و ساز منازل روستاييان، ايجاد محل نگهداري دام و نيز برگزاري مسابقات فرهنگي هنري و ورزشي براي کودکان و نوجوانان است.

محسن شجاعي عرصه فعاليت اين گروه جهادي را عمران و آباداني مناطقزلزلهزده و کمک به ساخت و مرمت واحدهاي مسکوني زلزله زدگان عنوان کرد و گفت: علاوه بر امور عمراني در زمينه مسائل فرهنگي، ورزشي، بهداشتي و درماني نيز فعاليت خواهيم داشت. شجاعي اظهارکرد: در سين برنامه هاي ما بازديد از خانواده هاي شهدا و افراد تحت پوشش کميته امداد قرار دارد.

شجاعي گفت: رسالت تبييني گفتمان انقلاب اسلامي مهمترين اولويت گروه هاي جهادي است تا مردم را نسبت به اهداف و آرمان هاي انقلاب بيش از گذشته آشنا کند و اميد و نشاط را به جامعه برگرداند.

وي گفت: گروه هاي جهادي با لبيک گفتن به فرمايشات مقام معظم رهبري و براي کمک به مردم مناطق محروم و همچنين ايجاد حرکت خودسازي و تربيت افراد با روحيه جهادي تشکيل مي شوند و حضور افراد در اين مناطق و لمس کمبودها و محروميت ها در آينده مديران و افراد با روحيه جهادي و دلسوز همچون شهيد حججي ها را پرورش مي دهد.

بخشدار قلندرآباد در گفتگو با خبرنگار بسیج به بيان آخرين وضعيت ساخت و ساز در اين مناطق پرداخت و اظهار کرد: در روستاي رزمگاه تمامي اسکلت هاي ساختماني که در حال اجراي سقف و ديوار چيني مي باشد، نصب شده است و طرح آبرساني به اين روستا به بهره برداري رسيد.

مهندس حسن نباتي با اشاره به اين که در روستاي محمدآباد سرچشمه براشک 3 دستگاه منزل مسکوني آماده تحويل است گفت: اسکلت ساختمان ها در مرحله نصب، ديوار چيني و سقف قرار دارد و 8 چشمه سرويس بهداشتي و 3 حمام در اين روستا راه اندازي شد.

مهندس نباتي افزود: در روستاي دوقلعه براشک 12 واحد مسکوني آماده تحويل است و نصب اسکلت هاي ساختماني به پايان رسيده است و 38 مورد در مرحله سقف و ديوارچيني قرار دارد. نباتي گفت: براي رفاه حال اهالي اين روستا 6 چشمه حمام و 8 چشمه سرويس بهداشتي راه اندازي شد.

وي همچنين گفت: در روستاي الغور نصب اسکلت ساختماني 68 واحد مسکوني انجام شد و 2 مورد هم به دليل کوتاهي و همکاري نکردن مالک نصب نشده است و البته 40 واحد مسکوني در مرحله سقف و ديوار چيني قرار دارد. نباتي گفت: براي رفاه حال اهالي 4چشمه حمام و 6 چشمه سرويس بهداشتي راه اندازي شد و پروژه آبرساني به اين روستا نيز به بهره برداري رسيد.

فرماندار فريمان در گفتگو با خبرنگارماگفت: از همان ساعات اوليه وقوع زلزله همه مسئولان شهرستان پاي کارهستند و لذا امروز از رشد بسيار قابل توجهي نسبت به ديگر نقاط زلزله زده استان برخوردار هستيم.

مهندس محمدحسين يساقي بااشاره به اين که در چند روز آينده 12 واحد مسکوني احداث شده در مناطق زلزله زده فريمان افتتاح و تحويل مي شود گفت:خوشبختانه عملکردمسئولان فريمان در بحث زلزله بسيار خوب بود و پيشرفت بيش از 70 درصد را نشان مي دهد، لذا اميدواريم تا قبل از فصل سرما مردم در خانه هاي خود زندگي کنند.

وي با بيان اين که روستاييان مناطق زلزله زده از اماکن دامي بي بهره هستند گفت: توسط بانک کشاورزي و بانک مهرايرانيان هزار فقره وام 10 ميليون توماني و 600وام 5ميليون توماني آماده واگذاري به روستاييان زلزله زده است.

فرمانده ناحيه مقاومت بسيج سپاه فريمان در گفتگو با خبرنگار بسیج اظهار کرد: اردوهاي جهادي بسيجيان با هدف محروميت زدايي و کمک به اقشار محروم و زلزله زده شهرستان فريمان برگزار مي شود و در حال حاضر 250 دانشجو از دانشگاه علوم پزشکي مشهد از دوم شهريورماه به مدت هزار و 700 نفر روز با حضور در مناطق زلزله زده به کمک رساني به روستاييان و انجام خدمات عمراني، پزشکي و بهداشتي در اين مناطق پرداخته اند.

سرهنگ حسين شمس گفت: حضور گروه هاي جهادي در مناطق محروم و زلزله زده جلوه عشق و ايثار و لبيک به فرمايشات مقام معظم رهبري با هدف کاهش محروميت است و لذا اخلاص بسيجيان موجب تسريع در احداث واحدهاي مسکوني روستاييان زلزله زده شد.

نماينده مردم فريمان در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار بسیج از پيگيري ملي براي تسريع در ساخت واحدهاي مسکوني خسارت ديده در مناطق زلزله زده فروردين ماه امسال در منطقه سفيدسنگ فريمان خبر داد و افزود: تمامي واحدهاي مسکوني خسارت ديده در زلزله تا اول آبان ماه سال جاري بازسازي و تحويل روستاييان مي شود.

دکترسيد احسان قاضي زاده هاشمي گفت: تاخير در بازسازي واحدهاي مسکوني خسارت ديده در زلزله ناشي از ناهماهنگي بين دستگاه هاي بازسازي و دستگاه هاي پرداخت کننده تسهيلات به زلزله زدگان است اما در يک ماه گذشته جهش رو به رشد داشتيم و به منظور سرعت بخشيدن به ساخت و ساز منازل، بنياد مسکن استان هاي کرمان و يزد حساب ها، امکانات و مصالح خود را به خراسان رضوي سرازير کردند.

قاضي زاده هاشمي با اشاره به کمک يک ميليارد توماني مقام معظم رهبري و اختصاص 120 کيسه سيمان رايگان براي هر واحد مسکوني زلزله زده با همکاري بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي افزود: شوراي شهر مشهد نيز 3 ميليارد تومان هبه براي کمک به مناطق زلزله زده حادثه سفيد سنگ اختصاص داده بود که فرمانداري با آن مخالفت کرد؛ اما در ديدار با استاندار خراسان رضوي خواستار حل اين مشکل براي تسريع در روند بازسازي منازل مسکوني شديم.

عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در ادامه گفت: قولي که از مسئولان ملي گرفته ايم اين است که کار احداث و بازسازي واحدهاي آسيب ديده تا اول آبان ماه تمام شود و افراد در منازل جديد خود سکونت پيدا کنند.

قاضي زاده هاشمي خاطرنشان کرد:با توجه به اين که منطقه اي که در آن زمين لرزه واقع شده يکي از قطب هاي دامداري و دامپروري است، از بنياد مسکن خواسته ايم که مکان هاي نگهداري دام نيز ساخته شود تا اهالي اين مناطق بتوانند براي امرار معاش خانواده، کار دامداري خود را از سر بگيرند.

رئيس کميته امداد امام خميني(ره) شهرستان فريمان در خصوص ساخت و ساز منازل افراد تحت پوشش اين نهاد در مناطق زلزله زده سفيدسنگ اظهار کرد: ابتدا 18 خانوار در 5 روستاي دوقلعه براشک، الغور، سرچشمه براشک، رزمگاه و کارغش تحت پوشش بودند که پس از وقوع زلزله 9 خانوار به اين آمار اضافه شد و در حال حاضر 8 واحد مسکوني با95 درصد پيشرفت در مرحله نازک کاري داخل منزل قرار دارد و تا روزهاي آينده کار ساخت آن به پايان مي رسد که منزل حيدر محمدپور معروف به عموحيدر يکي از اين منازل است.

حسن تجرد فريماني با اشاره به اين که 18 واحد مسکوني ديگر در مرحله شيب بندي و سقف است و يک واحد مسکوني هم در حال ديوارچيني قرار دارد اظهار کرد: تمام اعتبارات و هزينه ها براي ساخت واحدهاي مسکوني از محل بودجه کميته امداد صرف شده و تاکنون بنياد مسکن هيچ هزينه اي بابت ساخت و ساز منازل افراد تحت پوشش حتي عموحيدر به کميته امداد نداده است.

وی با بيان اين که براي رفاه حال افراد تحت پوشش و ايمن سازي منازل از پنجره هاي دوجداره در اين واحدهاي مسکوني استفاده شده است در خصوص گلايه يکي از اهالي دوقلعه براشک نسبت به بي توجهي کميته امداد در ساخت منازل آن ها اظهار کرد: اين افراد هنوز تحت پوشش کميته امداد قرار نگرفته اند و در نوبت تاييد پرونده معيشتي توسط استان قرار دارند لذا پس از تاييد نسبت به ساخت و ساز منازل آن ها اقدام خواهد شد.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها