خبرهای داغ:
مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) همدان:

بازاریان در دفاع مقدس سهم بسزایی داشتند / شهید «حججی» جامعه و جهان را تکان داد

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) استان همدانبا بیان اینکه بازاریان در دفاع مقدس سهم بسزایی داشتند، گفت: در زمان دفاع مقدس بازاری‌ها از نظام و دفاع مقدس پشتیبانی کردند و اگر رشادت‌ها و خدمات آنها نبود جنگ‌ها و عملیات ها به خوبی پیش نمی رفت.
کد خبر: ۸۹۰۸۴۲۴
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۴

بازاریان در دفاع مقدس سهم بسزایی داشتند / شهید «حججی» جامعه و جهان را تکان داد به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت الاسلام ابراهیم گنجعلی امروز در همایش هفته بسیج اصناف و بازاریان استان همدان در مجتمع انصار اظهار داشت: در اسلام مسائل دینی ما در سه حوزه است، حوزه اول مربوط به اعتقادات، حوزه دوم مربوط به اخلاقیات و حوزه سوم مربوط به احکام است.

وی گفت: در هر سه حوزه تلاش و جدیت لازم است تا اینکه خود را به عنوان یک مسلمان واقعی نمایش دهیم و در محضر خداوند تکلیف خود را خوب انجام دهیم بنابراین در سه حوزه باید با جدیت کارکنیم.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان تأکید کرد: در برخی از این حوزه‌ها باید به اندازه کافی در حوزه اعتقادات و اخلاقیات انسان کار کرد؛ انسان باید همواره خود را به حد لازم تجهیز کند.

وی با بیان اینکه برای گام برداشتن در راه تعالی باید حد لازم را عبور کرد و جلوتر رفت و تقوی و اخلاق قوی‌تر شود، تصریح کرد: در بحث اخلاق، این گونه اکتفا کردن به حد لزوم را در واقع توقف می‌دهد اما در حوزه احکام در حد لزوم انسان باید کار کند.

گنجعلی اضافه کرد: کسانی که اهل بازار هستند باید به حد و اندازه لزوم احکام معاملات آشنا باشند که قطعا اینگونه است چراکه وقتی بسیج مجهز به احکام الهی در فن خود نباشد موفقیت او چشمگیر نخواهد بود از این رو همه شما در این مسیر گام برمی دارید و باید روزبه‌روز در این مسیر خود را در حد لزوم تجهیز کنید.

وی افزود: احکام اسلامی به دو دسته تقسیم می شود، احکام عبادات و احکام معاملات که در احکام عبادات قصد قربت شرط است یعنی اگر نماز بخوانید اما قصد قربت نکنید نماز قبول نیست، کسی وضو بگیرد و صورت وضو را انجام دهد و نیت و قصد قربت این کار را انجام ندهد وضوی او قبول نیست.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان بیان کرد: در معاملات نیز اگر کسی قصد قربت کند ثواب بیشتری می گیرد اما اگر قصد قربت نداشته باشد و آن معامله به صورت صوری باشد و معامله شرعا انجام نشود اما اگر بر قصد قربت هم نباشد معامله درست است.

وی در ادامه با بیان اینکه غربی‌ها از این امر به اخلاق حرفه‌ای تعبیر می‌کنند، افزود: اینکه ما در بحث تولیدات داخلی موفق نیستیم برای این است که در بحث اخلاق حرفه ای کسی کار نکرده است.

* ضرورت مطالعه احکام معامله و خرید و فروش توسط اصناف و بازاریان

گنجعلی با بیان اینکه ما در جلب مشتری نیز زیاد کار نکردیم و غربی ها خیلی حرفه ای کار کردند، عنوان کرد: ما باید احکام دین را یاد بگیریم.

وی با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند اگر احکام دین را ندانید وارد ربا می شوید و ربا خانمان سوز است، ادامه داد:. بر اساس نص صریح قرآن ربا محاربه با خدا و رسول اوست، هم کسی که ربا می خورد و هم کسی که ربا می دهد هر دو را خانمان سوز می کند، هر دوی آنها سود نخواهند برد اما این در بدنه اجتماع نیز ترویج می شود و جامعه را منسوخ می کند و جامعه را از بین می برد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان تصریح کرد: احکام معامله و خرید و فروش را که در رساله‌های و کتاب‌های فقه است باید مطالعه کنید.

وی با بیان اینکه یکی از این احکام میانه‌روی در طلب مال است، گفت:  انسان باید زندگی را تقسیم کند بخشی از آن اهل تفریح باشد و به خانواده خود برسد و بخش دیگرش به تجارت بپردازد و بخشی از آن را به عبادت و بندگی بپردازد.

گنجعلی عنوان کرد: پذیرش برهم زدن معامله در صورت پشیمانی خریدار که رواج ندارد؛ مطلوب است که یک انسان مؤمن و دیندار انجام بدهد؛ در بسیاری از مغازه ها داریم که کالای فروخته شده پس گرفته نمی شود؛ این با موازین دینی سازگار نیست.

وی با بیان اینکه دین ما رعایت مساوات در معامله است، گفت: اگر کسی کم فروشی کند حرام است اما اضافه دادن مستحب است و خداوند هم رزق و روزی را زیاد می کند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان گفت: وارد معامله دیگران شدن مکروه است حتی در برخی از مواقع حرام است.

* باید در تولید نهایت سعی و کوشش خود را بکنیم

وی در خصوص قسم خوردن بیان کرد: قسم راست خوردن حرام است چه‌بسا افرادی که در بازار هستند و قسم دروغ می خورند که حرام است و قسم راست گفتن نیز اشکال دارد.

گنجعلی در ادامه اضافه کرد: در زمان دفاع مقدس بازاری‌ها انصافا هم از نظام و هم از دفاع مقدس پشتیبانی کردند و اگر رشادت‌های آنان نبود و اگر خدمات آنها در پشت جبهه نبود جنگ‌ها و عملیات ها به خوبی پیش نمی رفت.

وی با اشاره به اینکه بازاریان در دفاع مقدس سهم بسزایی داشتند اگر چه برخی اهل احتکار بودند، بیان کرد: احتکار باعث از بین رفتن بازار و نیز قیمت بالا و تورم می شود بنابراین توجه به امور عبادی باید مد نظر ما باشد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان عنوان کرد: در کنار تقوا به خرج دادن، خدا ترسی حفظ نفس از آن چه که بیم ضررش را دارند و رعایت بایدها و نبایدهای الهی باعث این می شود که خدا رزق و روزی در زندگی انسان را برکت بدهد.

وی تصریح کرد: در عمر هم برکت وجود دارد ممکن است کسی 80 سال عمر کند اما در آن برکت نباشد اما جوانی 25 ساله همانند شهید «حججی» جامعه و جهان را تکان داد.

گنجعلی خاطرنشان کرد: در وقت نماز پرده ای بزنید و 30 دقیقه برای نماز وقت بگذارید، قبلا کسبه‌ها اینگونه بودند و هنگام نماز مغازه را تعطیل می کردند و خداوند نیز عمر با برکت و رزق و روزی با برکت به آنها می‌داد.

وی ابراز داشت: در روایات ما بین تجارت و صنعت، صنعت را مورد توجه قرار داده اند و گفته اند به صنعت بپردازید تا به تجارت چون تجارت داد و ستد و معامله است و بازاریابی در صنعت تولید است، در تولید باید نهایت سعی و کوشش را بکنیم که مورد توجه ائمه معصومین(ع) است.

انتهای پیام /

ارسال نظرات