خبرهای داغ:
نماینده جامعه عشایر همدان عنوان کرد

عشایر نمونه بارز اقتصاد مقاومتی

نماینده جامعه عشایر همدان با بیان اینکه جمعیت عشایر استان 3 هزار خانوار به تعداد 14 هزار و 880 نفر است، گفت: نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در مورد عشایر صدق می کند.
کد خبر: ۸۸۹۸۶۴۲
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴
عشایر نمونه بارز اقتصاد مقاومتی
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، علی نور رحمتی امروز در جلسه شورای عشایری استان با اشاره به فرمایشات امام راحل عشایر را ذخایر انقلاب دانست و اظهار داشت : کم هزینه ترین و پردرآمدترین قشر جامعه عشایر هستند.

وی با اشاره به شرایط زندگی جامعه عشایری کشور با بیان اینکه این قشر سالانه 5 هزار و 500 تن گوشت قرمز تولید می کند، گفت: عشایر بدون ایجاد هزینه برای دولت، اقدام به ارائه خدمت و تولیدات چشمگیر برای جامعه شهری و روستایی کرده است.

نماینده عشایر همدان با بیان اینکه جامعه عشایر به صورت خانوادگی، سخت‌کوشی در تولید و پایبندی به نظام جمهوری اسلامی را سرلوحه کار خود قرار داده اند، افزود: نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در مورد عشایر صدق می کند.

وی با بیان اینکه جمعیت عشایر استان 3 هزار خانوار به تعداد 14 هزار و 880 نفر است، ابراز داشت: عشایر استان مفتخر به تقدیم 50 شهید و 68 جانباز به نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

رحمتی با بیان اینکه مسئولین توجه لازم به جامعه عشایری را ندارند، تصریح کرد: عشایر با وجود مزیت های فراوان در کشور متاسفانه آنچنان که شایسته است مورد نظر مسئولین قرار نمی گیرد.

وی در ادامه سخنان خود به وجود مشکلات و معضلات موجود در جامعه عشایری استان اشاره و بیان کرد: آمار عشایر استان در مرکز آمار بسیار کمتر از واقعیت است و به همین دلیل اعتبارات تخصیصی بسیار ناچیز و جوابگوی معضلات عشایر نیست.

نماینده جامعه عشایر همدان با بین اینکه به دلیل گسترش شهرنشینی ایل راه‌ها تبدیل به مزارع، جاده، پارک و فضای سبز شده از جمله کمربندی بالای شهر نهاوند که شهرداری و کشاورزان از تردد عشایر ممانعت می کنند، اضافه کرد: لازم است مسئولین تدابیر لازم در این خصوص را اتخاذ کنند.

وی با اشاره به خشکسالی های متوالی چشمه ها عنوان کرد: قنات و چاه‌ها کاهش یافته و عشایر برای تهیه آب با مشکلات فراوان مواجه هستند.

رحمتی با بیان اینکه دسترسی به مراکز بهداشتی، درمانی برای عشایر به سختی انجام می شود، گفت: بر حسب مصوبه هیات وزیران باید شبکه بهداشت ماهیانه همراه با پزشک از عشایر سرکشی کنند که متاسفانه این امر بسیار ضعیف پیش می رود.

وی در تشریح دیگر معضلات جامعه عشایر با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی استان با جرائم و برخورد جدی، قانون تعادل بین دام و مرتع را اجرایی می‌کند، افزود : این یک قانون کشوری است اما استان های دیگر با تعامل و راهنمایی دامداران را هدایت می کنند و به گفته مسئولین منابع طبیعی خسارت وارده از سوی دامداران به مراتع بیشتر است.

نماینده جامعه عشایر همدان تصریح کرد: سخت‌گیری چاره مشکل نیست چراکه پیامد کوچ دیرهنگام برابر با گرمای شدید، نبود آب و آذوقه و وجود امراض گرمسیری است.

وی بر ضرورت برگزاری کلاس های آموزشی و توجیهی برای بالا رفتن اطلاعات دامداران و بهینه کردن تولیدات و خدمات آنها تاکید و بیان کرد: در این زمینه لازم است جهاد کشاورزی وارد عمل شود.

رحمتی اضافه کرد: دامداران پس از مشقات فراوان که محصولات دامی خود را برای فروش آماده می کنند متاسفانه هیچ ارگانی تضمینی در فروش ایجاد نمی کند و محصولات توسط دلالان و افراد سودجو زیر قیمت به فروش می رسد.

وی خاطر نشان کرد : تسهیلات کم بهره حق تولید کننده است که درجامعه عشایری با مبلغ ناچیزی مواجه هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات