سرپرست دفتر نظارت و بارزسی انتخابات شورای نگهبان در رشتخوار:

مهمترین رسالت شورای نگهبان پاسداری از اسلامیت و جمهوریت نظام است

سرپرست دفتر نظارت و بارزسی انتخابات شورای نگهبان در رشتخوار مهمترین رسالت شورای نگهبان را پاسداری از اسلامیت و جمهوریت نظام عنوان کرد.
کد خبر: ۸۸۸۹۰۶۳
|
۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
 غلام محمد شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی، ضمن گرامیداشت این روز در رابطه با چگونگی تشکیل نهاد شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان  در ۲۶تیر ماه سال ۱۳۵۹ با ترکیب ۶نفر فقیه عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز به انتخاب ولی فقیه زمان (حضرت امام رحمه الله علیه) و ۶ نفر حقوقدان در رشته های مختلف حقوقی که به وسیله مجلس شورای اسلامی انتخاب گردیدند به فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام راحل(ره) شروع به کار کرد.

وی در ادامه  با اشاره به عملکرد قریب به ۴ دهه‌ی شورای نگهبان، گفت: شورای نگهبان نهادی مستقل و بر اساس ساختار تنظیم شده و وظایف محوله در قانون اساسی و بر اساس اصول ۹۹-۹۱ و نیز اصول ۴و ۷۲ از جمله نهاد های مهم و تاثیر گذار در نظام اسلامی ایران است، که عملکرد قریب به چهار دهه این مجموعه گواهی  معتبر بر تدبیر حکیمانه موسسین قانون اساسی بویژه علما و روحانیت موثر در تدوین آن دارد.

شیخی در ادامه با تاکید بر اینکه مهمترین رسالت شورای نگهبان پاسداری از اسلامیت و جمهوریت نظام است، اظهار داشت: بهایی که قانون اساسی به شورای نگهبان داده بی نظیر و منحصر به فرد است، به طوری که در ۲۱ اصل از اصول قانون اساسی، عنوان شورای نگهبان آمده است و از طرف دیگر، قانون اساسی، مسئولیت های سنگین و سرنوشت سازی در نظام اسلامی بر عهده این نهاد گذاشته است، که مهمترین رسالت آن را می توان پاسداری از اسلامیت و جمهوریت نظام اسلامی عنوان کرد.

وی در ادامه با توجه به وظایف و مسئولیت های سنگین محوله به شورای نگهبان در کشور گفت: اگر این شورا نمی‌بود ،صیانت از اصول قانون اساسی و ارکان نظام و در یک کلمه، اسلامیت نظام محقق نمی‌گشت.

سرپرست دفتر نظارت و بارزسی انتخابات شورای نگهبان در شهرستان رشتخوار همچنین افزود:  نقش مهم پاسداری از اسلامیت نظام توسط شورای نگهبان، حساسیت و مخالفت و موضع گیری مخالفان و دشمنان نظام را علیه این نهاد مهم و تاثیر گذار برانگیخته است.

ور در ادامه در رابطه با شورای نگهبان و نقش کلیدی و مهم آن در انتخابات، با اشاره به  سخنان گرانبهای امام خمینی(ره) گفت: اگر ملت ما این طایفه را (شورای نگهبان ) حفظ نکنید، بدانید که سرنوشت ما سرنوشت زمان مشروطه خواهد شد، چون عمل شورای نگهبان، حفظ نظام است، لذا از هیچ کوشش و تلاشی برای حفظ نظام نباید دریغ کرد.

وی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری نیز  در رابطه با جایگاه و نقش حساس شورای نگهبان گفت: مقام معظم رهبری  میفرمایند، دشورای نگهبان، عماد ملت، دین و مایه اطمینان و سکینه قلب مومنین است و در حقیقت نبض نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می رود، شورای نگهبان یک صافی است برای آنکه نگذارد ناخالصی وارد ارکان نظام شود.

وی در پایان در رابطه با نظارت  استصوابي در شورای نگهبان گفت: از جمله وظایفی که قانون اساسی بر عهده ی شورای نگهبان گذاشته عبارتند از، تفسیر قانون اساسی (اصل ۹۸)، انطباق تمامی مصوبات مجلس شورای اسلامی با قانون اساسی و موازین شرعی و طبق اصل  ۹۹ قانون اساسی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، خبرگان رهبری وهمه پرسی های عمومی بر عهده شورای نگهبان است و این نظارت عام و در تمام مراحل و در کلیه ی امور انتخابات جاری است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها