خبرهای داغ:
مسئول نمایندگی ولی فقیه درسپاه فلاورجان:

ما باید خود را به سرچشمه ی اسلام برسانیم تا زندگی به تمامی شیرین شود

مسئول نمایندگی ولی فقیه درناحیه مقاومت بسیج فلاورجان در کلاس نورمبین که باحضور نیروهای پایور ناحیه و گردان امام حسین(ع) برگزار شد؛ به تفسیر آیه 41سوره حج پرداخت.
کد خبر: ۸۸۷۴۱۷۹
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از فلاورجان، مسئول نمایندگی ولی فقیه درناحیه مقاومت بسیج فلاورجان در کلاس نورمبین که باحضور نیروهای پایور ناحیه و گردان امام حسین(ع) برگزار شد؛ به تفسیر آیه 41سوره حج پرداخت.

حجت الاسلام علی رئیسیان با اشاره به جایگاه امربه معروف خاطرنشان کرد: همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌دارند و زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و پایان همه کارها از آن خداست!

وی در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(مدظلّه العالی ) اشاره کرد و افزود:من می‌خواهم این واجب فراموش شده‌ی اسلام را به یادشما وملت ایران بیاورم: امر به معروف و نهی از منکر

امربه معروف، یک مرحله‌ی گفتن ویک مرحله‌ی عمل دارد. مرحله‌ی عمل، یعنی اقدام با دست و با زور. این مرحله، امروز به عهده‌ی حکومت است و باید با اجازه‌ی حکومت انجام بگیرد ولاغیر. اما گفتن با زبان، بر همه واجب است و همه باید آن را بدون ملاحظه انجام بدهند.

رئیسیان در ادامه گفت: خداوند متعال چهار شاخص را در این آیه‌ی شریفه برای آن مؤمنانی که قدرت در اختیار آن ها قرار میگیرد و از زیر سلطه‌ی قدرتمندان جائر خارج میشوند، معیّن کرده و وعده کرده است که «اِنَّ اللهَ عَلی نَصرِهِم لَقَدیر»؛ خدای متعال قادر است که یک چنین ملّتی را نصرت کند و یقیناً هم نصرت خواهد کرد. از این چهار شرط، یکی نماز است، یکی زکات است، یکی امر به معروف است و دیگری نهی از منکر.

هر کدام این چهار خصوصیّت و چهار شاخص، یک جنبه‌ی فردی و شخصی دارند، لکن در کنار آن، یک جنبه‌ی اجتماعی و تأثیر در نظام‌سازی اجتماعی [هم] دارند.

رئیسیان در ادامه اضافه کرد: ما بایدخود را به سرچشمه ی اسلام برسانیم تا زندگی به تمامی شیرین شود. قرآن کریم می فرماید: «الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوة و اتوا الزکوة و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر.

من می خواهم این واجب فراموش شده ی اسلام را به یاد شما و ملت ایران بیاورم: امر به معروف و نهی از منکر.

همه ی آحاد مردم باید وظیفه ی امر کردن به کار خوب و نهی کردن از کار بد را برای خود قایل باشند. این، تضمین کننده ی حیات طیبه در نظام اسلامی خواهد بود. عمل کنیم تا آثارش را ببینیم.

مسئول نمایندگی ولی فقیه درسپاه فلاورجان بااشاره به سخنان مقام معظم رهبری ادامه داد: یعنی انتظاری که خدای متعال از متمکّنین در ارض دارد، اینها است که اوّلش «اَقامُوا الصّلوة» بعد «وَ ءاتَوُا الزَّکوةَ وَ اَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنکَرِ وَ للهِ‌ عاقِبَةُ الاُمور» [است].

این‌جور نیست که اگر ما به قسط توجّه میکنیم، حق داشته باشیم که از اقامه‌ی صلات و اهمّیّت دادن به صلات یا به زکات یا به امر به معروف و نهی از منکر غفلت کنیم، بلکه «اَنِ اعبُدُوا اللهَ وَ اجتَنِبُوا الطّاغوت» - که چندین بار این لفظ و این مضمون در قرآن تکرار شده - نشان میدهد که اصلاً خدای متعال پیغمبران را فرستاد برای توحید، برای اجتناب از طاغوت، برای عبودیّت خداوند؛ اساس کار این است.

وی در پایان با اشاره به سخن امام محمد باقرعلیه‌الصّلاة والسّلام، اشاره نمود و اظهارداشت: «این آیه درحق آل محمد(صلى الله علیه وآله وسلم) است در حق حضرت مهدى(علیه السلام) و یاران او که خداوند شرق و غرب زمین را تحت سلطه آنان قرار مى دهد و به وسیله آنان دین را پیروز گردانده و بدعتها و باطلها را مى میراند.»

این آیه توصیف دیگریست از نوع مؤمنان ، می فرماید: آنها کسانی هستند که اگر ایشان را در زمین قدرت و نیرو ببخشیم به گونه ای که هر کاری اراده کنند بتوانند، انجام دهند و هیچ مانعی نتواند سد راه آنها شود، جامعه صالحی را بوجود می آورند که در آن شرایع و احکام الهی را بر پا می نمایند و در آن جامعه نماز بپا داشته و زکات داده می شود و امر به معروف و نهی از منکر انجام می گیرد.درحقیقت آیه در صدد بیان این نکته مهم است که اگر قدرت و امكانات، در دست افراد صالح باشد، بهره بردارى‏ صحيح می‏كنند و اگر دراختيار نااهلان قرار گيرد سوء استفاده مى‏كنند. بنابراين دنيا و قدرت، براى‏ گروهى‏ نعمت و براى‏ گروهى‏ وسيله‏ى بدبختى‏ است و قرآن از هر دو نمونه ياد كرده است: اگر مؤمنان به قدرت برسند، به سراغ نماز و زكات و امر به معروف میروند ولى‏ انسان هاى‏ منحرف و نااهل، اگر قدرتمند شوند كارشان طغيان است،(اِنّ الانسان لَيَطغي و در راه نابودى‏ منابع اقتصادى‏ و نسل بشر گام بر می‏دارند.


ارسال نظرات